Tip: Nieuwe vijlen op marktplaats

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
En hoe doe je dat in een kunststof handvat?

Als het kunststof een thermoplast is (bijv. PE of PP) kun je hetzelfde doen, alleen dan op het eind er niet koud insteken, maar met een 100 tot 250 °C (exacte temperatuur afhankelijk van het kunststof) plakt het handvat goed vast aan het staal.

Is het een thermoharder (bijv. Bakeliet of een epoxy of op ester basis) dan mag je gaan lijmen. Dat spul geeft niet genoeg mee en verbrand voor het gaat smelten.

Wel heel goed ventileren en opletten dat je het kunststof niet verbrand. De troep die daarbij vrijkomt... Dan zijn sigaretten in vergelijking met zo slecht nog niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Kunststof handvaten zijn zo gemaakt dat je de arend er gewoon in kan slaan. Maar waarom zou je vijlen waar geen kunststof handvat op zit willen voorzien van een kunststof handvat?
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Als het kunststof een thermoplast is (bijv. PE of PP) kun je hetzelfde doen, alleen dan op het eind er niet koud insteken, maar met een 100 tot 250 °C (exacte temperatuur afhankelijk van het kunststof) plakt het handvat goed vast aan het staal.

Is het een thermoharder (bijv. Bakeliet of een epoxy of op ester basis) dan mag je gaan lijmen. Dat spul geeft niet genoeg mee en verbrand voor het gaat smelten.

Wel heel goed ventileren en opletten dat je het kunststof niet verbrand. De troep die daarbij vrijkomt... Dan zijn sigaretten in vergelijking met zo slecht nog niet.
Ik heb grepen gekocht van Nicholson met elk 5 adapters. Eerst koud proberen er in te slaan? En als het los raakt uit nemen en warm stoken? Het lijkt PP te zijn. Voor de kleine vijlen heb ik hout gekocht, maar dat staat boven uitgelegd.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Ik heb grepen gekocht van Nicholson met elk 5 adapters. Eerst koud proberen er in te slaan? En als het los raakt uit nemen en warm stoken? Het lijkt PP te zijn. Voor de kleine vijlen heb ik hout gekocht, maar dat staat boven uitgelegd.

Ik ben (nog) weinig bekend met alle merken en accessoires in houtbewerking. Zeker als er adapters bij zitten zou ik eerst zoals chevy66 aangeeft proberen. Dan kan mijn idee een laatste redmiddel zijn mocht er niets (meer) te verliezen zijn.

PP heeft een smelttraject (geen punt, zoals water) van ~130 tot ~170 °C. Als je de arend aan de hoge kant in dat bereik stookt zou het handvat goed vast moeten gaan zitten.

Maar zoals gezegd, eerst met de adapters e.d. werken. Zou mijn methode als er al andere oplossingen zijn ingebouwd echt alleen als een laatste redmiddel gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Vijlen en raspen zijn heel handig om wat complexere vormen te bewerken. Bijvoorbeeld een nieuw handvat voor je zaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik gebruik voor hout bijna alleen nog perma grit en dura grit en die van Sandvik, waar me de naam even van is ontschoten. Die van Sandvik heb ik al zeker 40 jaar in gebruik, en verslijt je haast niet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Je boort een getrapt gat in je handvat, maar kleiner dan de arend van de vijl die je wil monteren. Dan zet je de fakkel op de arend totdat hij mooi rood is. Dan steek je hem in het handvat. Je stopt iets voor je op de gewenste diepte bent. Dan haal je de vijl er weer uit, koelt hem af in water en steekt hem weer het zelfde in het gat als dat je hem er uit hebt gehaald. Even op zijn kop vastkloppen op je werkbank en vast voor het leven.
Bedankt voor de uitleg. Het is dus om het gat exact op de juiste maat te krijgen?
Met die taps toelopende doken zou je verwachten dat dit ook zeker gelijmd moet worden. Maar ik begrijp dat het wel goed vast komt te zitten?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Je boort zo veel mogelijk hout alvast weg. Als je alleen een gat boort en je wil je arend inbranden, dan moet je die handeling een aantal keer herhalen. De arend is dan al afgekoeld voordat je op diepte bent. Het is dan moeilijk om recht te blijven.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Ok, bedankt. Ik heb er genoeg om op te oefenen :cool:
Ik wilde dit als aanleiding gebruiken om m'n "nieuwe" draaibank eens te gaan uitproberen. Heb een boomstam essenhout gekregen, dus dat kan mooi gebruikt worden. Gaat wel ergens in het voorjaar of zomer worden...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.