Thuya live edge schaal

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.623
1.009
‘s-Hertogenbosch
18 april op de landelijke dag van radius leuke ideeën, mensen , contacten gelegd, nieuwe technieken en mooie stukjes hout gescoord.
Zo ook een stuk thuya 🫢van @de Haan .
Ik was blij dat ik het pas op het eind heb opgehaald. Een prachtig stuk maar lomp om mee rond te sjouwen. Eenmaal thuis aangekomen dat stukje maar even “ in de wacht “ gezet om te laten betijen.
Afgelopen drie weken een keer of wat verzet en gisteren het “ei “ gelegd.
Voorlopig wordt het onderste stuk een zit blok en het bovenste gedeelte wordt getransformeerd naar twee schalen.

Allereerst het stuk afgekort en in twee stukken gelegd met de kettingzaag en tussen de centers opgespannen. De uitstekende hoeken afgetekend en weer gezaagd, net zolang tot het stuk net over m’n bed kon draaien…35,5 cm van hoek naar hoek.IMG_9105.jpeg
De hoeken eraf gedraaid tot een diameter van ongeveer 34,5 centimeter bij een toerental van 290. Wat een ellende. Door het lage toerental heb je geen snijsnelheid, hoe scherp je beitels ook zijn, het snijdt voor geen meter.IMG_9107.jpeg
Toen alles rond was een tap eraan gedraaid zodat ik dat blok in de vierklauw kon zetten en vervolgens verder af te draaien.IMG_9111.jpeg.
Bij Joop Erbee in het donkere gedeelte van de tent eea opgestoken over de a semetrisch geslepen beitel, wat natuurlijk ook uitgeprobeerd moest worden.
Bij deze…… het neemt hout af en maakt meters. Leuke spanen komen er vrij.IMG_9113.jpeg
Het gevolg is dat na een goeie twintig minuten de buitenboordmotor al een heel eind klaar was om geschuurd te worden.IMG_9115.jpeg
Schuren viel niet tegen ondanks er nog een fikse hoeveelheid vocht in zat.
De ontstane scheuren vol gezet met schuurstof en seconden lijm en nogmaals geschuurd.
Verder nu met de binnenkant, omspannen was niet nodig de verder.
Begonnen met de dunne afsteekbeitel om de binnenrand te vormen. Bij live edge steek ik meestal eerst de rand in omdat die golvend op het oppervlak is.
Daarna met de acimetrische beitel de binnenkant uitgesneden, gebruikmakend van het tegencenter.IMG_9116.jpeg
Toen de grote bulk eruit was en de bovenste rand voor 95%afgewerkt , de kern eruit gehaald en de bodem afgewerkt IMG_9119.jpeg
Toen de binnenkant geschuurd was IMG_9124.jpeg met aussie oil gepolitoerd en de voet afgedraaid.

Dit is het resultaat geworden.
Een thuya live edge schaal van ongeveer 33,5 centimeter doorsnee met een hoogte van 11 centimeter en een wanddikte van ongeveer één centimeter.

Nogmaals dank aan @de Haan en Joop Erbee voor hun bijdrage 👍🏼

Bijlagen

• IMG_9126.jpeg
    IMG_9126.jpeg
    113,1 KB · Weergaven: 5

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.