Met bijna 25 jaar op de teller bij een scheepswerf weet ik dat de opleverdatum van een schip heilig is. In het contract staat meestal een boeteclausule voor late oplevering. Dus het is belangrijk dat je een goed gemotiveerd team samensteld die het belang van de opleverdatum inzien. De werkgever of teamleider heeft daarom tot taak het juiste personeel in te huren en die tot een goed team samen te smeden.
Ik ben de tel kwijtgeraakt hoeveel keer ik op de meest bezopen momenten in heb moeten springen om te assisteren en de klus op tijd te klaren. Eén keer kreeg ik op de vrijdag voor m'n verjaardag het verzoek de dag erna naar Vlissingen te gaan om de electriciën te assisteren bij een groot project. Ik ging spoorslags naar Vlissingen, boekte een hotel en was om 7 uur de volgende dag aan boord. Na 15 uur met alleen een paar sanitaire stops, een lunch en veel koffie was alles werkend. Voldaan ging ik naar huis en heb mezelf getracteerd op een uitgebreid diner op kosten van de zaak.
In dit type van wereld moet je een goed team kunnen samenstellen en waar ze vandaan komen is niet zo belangrijk. Motivatie en een goede onderlinge relatie naast vakkennis is al wat je nodig hebt.
Het getuigd van een hardwerkersinstelling, en toch deugd dat niet.
Wanneer de mensen op de werkvloer in de laatste dagen of weken zich uit de naad moeten werken om het af te krijgen, is er meestal bij het zetten van de handtekening al iets mis gegaan. Maar al te vaak is het budget en de deadline vastgelegd, maar de eisen stellen bij waardoor het met de planning fout loopt. Als de planning al realistisch is.
Ik heb zelf in een bedrijf als werkplaatschef gewerkt, wanneer ik de planning netjes klaar had elke week begon het spelletje.
We kunnen nog een klus binnenhalen, moet snel klaar, zet die er nog even tussen. En dan, je hebt teveel verlof van de mensen ingepland, en het standaard aantal ziektedagen kun je er ook wel uit halen.
Het is een zeldzaamheid geweest dat we op tijd leverden, want als je boter op je hoofd heb, moet je op de blaren zitten.
Dit is in een economie waar we steeds meer geld willen verdienen aan de orde van de dag, om over het doen van een cursus nog maar te zwijgen.
Wanneer er tijdens een project iets fout gaat, of er zijn plotseling mensen die wegvallen (ziekte, ontslag), dan kan het personeel best gevraagd worden om de schouders eronder te zetten om de klus te klaren.
Als het bij iedere klus hetzelfde liedje is, weet je hoe laat het is.
Wij zeggen vaak: Snel-Goed-Goedkoop. Je moet er twee van de drie kiezen. Succes!