tekening/advies gevraagd voor veranda. (foto's pag. 1)

tuoh

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Inderdaad, de aanname klopt, dit is tegenwoordig de gebruikelijke penlengte, langer mag altijd maar hoeft niet. Diepere gaten vragen zwaardere en langere beitels, en dat is tegenwoordig niet evident meer. Bij een goed uitgerust houtbouwbedrijf worden deze gaten geboord met een mobiele kettingboor, en deze machines kunnen niet veel dieper boren, max. een 120mm :eek: Het is enkel bij de geautomatiseerde machines dat men dieper kan boren, en dit dan ook doet. Maar voor de sterkte maakt dit niet veel uit.
Vervorming van de verschillende componenten in een constructie bij het drogen is niet uit te sluiten, bij gebruik van groene Eik al helemaal niet.
Een langere pen is enkel zinvol om het schranken van de ligger wat tegen te gaan. Voor uitscheuren van de pen ter hoogte van het gat voor de toognagel is geen gevaar.
Bij het inslaan van de toognagel gaat zowel de nagel als het gat in de pen wat vervormen, de spanning in de verbinding word verdeelt tussen nagel en pen. Maar hierbij is het wel van belang dat de toognagel X-kantig is.
Zo vervormt de nagel makkelijker, en is de kracht die nodig is om de nagel op zijn plaats te krijgen ook een stuk minder, zonder dat dit afbreuk doet aan de uiteindelijke sterkte van de verbinding.


Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Nou de staanders staan (uiteindelijk ook onder de dwarsbalk die tegen de garage wand zit), dwarsligger ligt er op met een zo goed als perfect passende pen/gat verbinding (alleen de penborst kreeg ik niet 100% vlak, beetje thixopalthe er tussen om een waterdichte sluiting te krijgen) en de eerste nokbalk ligt er ook al op.
Als toogpen een luie oplossing gezocht. Ipv. zelf 1 steken heb ik geribbeld rondhout gehaald. Buitendiameter 15mm, gat 14 mm geboord en de passing is perfect.
Foto's volgen nog.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Gisteren zijn de pannen het dak op gegaan en het begint nu wat te lijken (zie foto's pag. 1)


Dan nog een vraag van constructieve aard: Zouden de schoren tussen de staanders en ligger echt nodig zijn? Ik ben namelijk bang dat ze een hoop zicht / het ruimtelijke effect weg gaan nemen?
Indien wel nodig, wat voor een maatvoering moet je voor zoiets aanhouden?
 

WR1944

Oud hout
Het ziet er erg massief uit, het lijkt wel een bouwwerk uit de Romeinse tijd of uit de Middeleeuwen. Zo te zien zit er geen windverband in het dakvlak en theoretisch zou dat vlak kunnen vervormen bij flinke wind. Daarom zouden twee schoren onder 45 graden tussen de vertikalen en de ligger op z'n plaats zijn. Gevoelsmatig verwacht ik ook zo'n versterking te zien bij een soortgelijke constructie. Met mijn natte vinger zou ik op een korte zijde komen van ongeveer 50 cm. Maar dat is gebaseerd op m'n herinneringen die ik van identieke constructies heb en niet op enige ervaring of wetenschappelijke grondslag.
Mischien dat de vakmensen een beter advies hebben. :mrgreen:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb mijn 2 schoren al klaar (ook 150x150 balk), waarbij de korte zijde +/- 80cm is, maar dat komt wel heel erg massief over. Als ze dus korter kunnen zou dat mooier zijn.

Verder is het geheel inderdaad behoorlijk massief opgezet, maar ik vind dat wel mooi. Net al lekker een half uurtje er onder gezeten, lekker in de schaduw met uitzicht op de rivier. Ik heb er nu al lol van :D
 

tuoh

Oud hout
Dat oogt al mooi robuust, en zo hoort het ook. Nu nog enkel twee schoren plaatsen, en ja dat moet, die zijn namelijk essentieel voor de zijdelingse stijfte van het geheel.

Nu moeten die schoren gelukkig niet zo massief zijn, 75mm x 150mm is een mooie uitgangsmaat, die 75mm is de dikte van de schoor. Hou als lengtemaat van de schoor ongeveer 800mm aan voor de langste zijde.
De mooiste vorm voor een schoor is een gekromde vorm, als je kan beschikken over een lintzaag is dat zo gepiept.

Zaag de bovenkant van de schoor lichtjes bol, en de onderzijde hol. Bij een grootste lengte van 800mm is een holte van 30 à40mm ruim voldoende, de bovenzijde word dan gewoon evenwijdig mee rond gezaagd.
Dit houd in dat de schoor niet zo massief oogt, de schoor word op deze manier ongeveer 110 à 120mm breed.

De juiste werkvolgorde is dan ook, eerst de schoren op lengte zagen met aan beide uiteinden de juiste schuinte om aan te sluiten tegen kolom en ligger. Daarna de kromming afschrijven en zagen.

Succes met de laatste loodjes,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.