tekening/advies gevraagd voor veranda. (foto's pag. 1)

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Hoi André

Een verhaal weer, toppie hoor. Fijn ook de tip over de toogpennen, wordt even werk om dat zelf mooi te maken, maar gaat vast goed komen. Ik snap alleen niet waarom je dat met kwartiers hout zou doen, want dan staat de nerf toch dwars op de lengte van de pen? Dat lijkt me helemaal niet sterk.
Alleen dan over de staanders, niet in het beton zeg je. Ik had het hout willen behandelen, de staander op een paar tegels en dan beton er omheen gieten. Lijkt me dat het hout op die manier toch ook afgesloten moet zijn van vocht.
Als ik ze op het beton zet, dan heeft het toch geen enkele steun? Kan ik het wel vast zetten met rvs hoeken ofzo, maar dat vind ik dan weer helemaal niet mooi.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Oja, dikte van de pennen, ook die van de staander/dwarsligger had ik gewoon op 1/3 van de dikte willen maken, dus 5cm. Dat moet toch sterk zat zijn?
Hoe denk je er trouwens over om deze nog te verlijmen voor het in elkaar zetten met de toogpen. Zou de extra sterkte/ vocht bescherming niet beter zijn?
 

tuoh

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

jpandriesse zei:
Hoi André

Een verhaal weer, toppie hoor. Fijn ook de tip over de toogpennen, wordt even werk om dat zelf mooi te maken, maar gaat vast goed komen. Ik snap alleen niet waarom je dat met kwartiers hout zou doen, want dan staat de nerf toch dwars op de lengte van de pen? Dat lijkt me helemaal niet sterk.
Alleen dan over de staanders, niet in het beton zeg je. Ik had het hout willen behandelen, de staander op een paar tegels en dan beton er omheen gieten. Lijkt me dat het hout op die manier toch ook afgesloten moet zijn van vocht.
Als ik ze op het beton zet, dan heeft het toch geen enkele steun? Kan ik het wel vast zetten met rvs hoeken ofzo, maar dat vind ik dan weer helemaal niet mooi.

De nerf loopt altijd mee in de lengterichting van de toognagel. Kwartiershout klieft strakker, dat is de reden om het te gebruiken.

Tussen een ingegoten houten paal en het beton is altijd een spleetje (beton krimpt bij het drogen) er komt dus water tussen beton en hout te staan, en dat kan meestal niet weg, gevolg is een constant natte onderkant van de staander.

Bij een gegoten of gemetselde poer word komt in het midden een stuk betonijzer of draadstang te zitten ( word mee ingegoten) in de staander word op het kopse eind een passend gat geboord waar deze staaf in past.
Op deze manier kan de staander niet meer verschuiven, wil je de staander muurvast bevestigen dan word er chemische ankerspecie in het gat gespoten alvorens de staander te plaatsen, dat komt nooit meer los, en is onzichtbaar.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

jpandriesse zei:
Oja, dikte van de pennen, ook die van de staander/dwarsligger had ik gewoon op 1/3 van de dikte willen maken, dus 5cm. Dat moet toch sterk zat zijn?
Hoe denk je er trouwens over om deze nog te verlijmen voor het in elkaar zetten met de toogpen. Zou de extra sterkte/ vocht bescherming niet beter zijn?

Bij grote houtconstructies word de regel van 1/3 niet toegepast, hier gaat men eerder naar 1/4 van de totale dikte. Anders worden de delen teveel verzwakt.

Zo word er ook nooit lijm gebruikt, sommige van deze houten constructies staan er al honderden jaren zonder lijm ;)
Dat wil zeggen dat het concept met de toogpennen zijn deugdelijkheid wel bewezen heeft, lijm is hier een overbodige toevoeging = overkill.

Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

WR1944 zei:
Misschien heb je wat aan de volgende scans uit het boek "House Framing". Het geeft weer hoe ze het in Amerika doen.
Mocht je toelichting nodig hebben op de plaatjes dan hoor ik het wel.

Dan toch nog weer een vraag van constructieve aard. Hoe worden de dak spanten bevestigd aan de dwarsligger. Op jouw bijlage (pagina 1) is te zien hoe het in elkaar 'verzonken' word, dat gedeelte is me geheel duidelijk.
Ik denk dat ik het dan maar met een dikke houtdraad bout tegen elkaar aan trek (van bovenaf af, dan zie je er naderhand niks meer van), maar hoe werd dat van oudsher gedaan? Lag dat los op elkaar?
 

WR1944

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

jpandriesse zei:
Dan toch nog weer een vraag van constructieve aard. Hoe worden de dak spanten bevestigd aan de dwarsligger. Op jouw bijlage (pagina 1) is te zien hoe het in elkaar 'verzonken' word, dat gedeelte is me geheel duidelijk.
Ik denk dat ik het dan maar met een dikke houtdraad bout tegen elkaar aan trek (van bovenaf af, dan zie je er naderhand niks meer van), maar hoe werd dat van oudsher gedaan? Lag dat los op elkaar?

De dakliggers worden ingezaagd (die inzaging heet een bird mouth) volgens voorschrift. Dan worden ze met spijkers vastgezet, ook volgens voorschrift. Een ervaren framer heeft die simpele regels meestal paraat in z'n hoofd en kan zo lekker aan de gang zonder steeds tekeningen en voorschriften te hoeven bestuderen. In gebieden met een verhoogd aardbevings- of tornadorisico bestaan er aanvullende voorschriften voor extra stalen strips en beugels.
Als je er behoefte aan hebt kan ik proberen details van dat vastzetten te scannen. Die spijkers worden schuin ingeslagen, ook volgens voorschrift. Toe nailing heet dat, een vak op zich.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Die scan mag je er ook zeker wel bij zetten. Evengoed denk ik dat ik bij mijn idee van de houtdraad bout ga blijven, maar om te zien hoe het ook anders kan is natuurlijk altijd hartstikke interessant.

Ook twijfel ik nog hoe ik dat ga doen met de buitenste 2 liggers, want zowel de grote dwarsligger als de dak spanten wil ik onder de dakrand houden (en in de dwarsligger voldoende vlees houden om de buitenste dakspant stevig op te sluiten), maar ik kan mn panlatten natuurlijk niet eindeloos zwevend maken op de buitenrand.
 

WR1944

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Bij framed huizen wordt normaliter geen pannendak toegepast. Er worden dakspanten geplaatst, daarover heen gaan platen multiplex en dan een soort dakleer met als laatste shingles, houten of bitumen. Als de dakrand moet overhangen worden uitleggers in de laatste twee dakspanten ingelaten. Daaraan wordt dan een soort boeiboord(?) vast gemaakt. En alles op een spantafstand van ca 40 cm (16") of 60 cm (24"), afhankelijk van de sterkte of de balken.
Als ik je verhaal een beetje gevolgd heb is het een enkel dakvlak. Dan zit de nokbalk tegen de gevel. Als je de nokbalk en de onderste drager over laat hangen kan je daar een extra dakbalk aan bevestigen en daar de panlatten op laten rusten.

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Houtskeletbouw en klassieke houtbouw verschillen wezenlijk van elkaar in opbouw, maar sommige oplossingen kom je in beide systemen tegen, zoals het inkepen van de dakliggers of kepers. Een houtbout is geen slecht idee, maar een lange spijker voldoet even goed. Onze Duitse vakbroeders gebruiken hier speciale houtschroeven met boorpunt voor, de lengte van deze schroeven kan oplopen tot 300mm en meer :shock:

De dakoversteek aan de zijkanten om de buitenste spanten uit de regen te houden word bij de klassieke houtbouw verwezenlijkt door de panlatten te laten oversteken op de buitenste dakliggers. Een oversteek van 200mm is zonder meer mogelijk.
Tegen de koppen van de panlatten word een windplank gespijkerd van 22mm x 125 à 150mm breedte, de lengte is gelijk aan de lengte van de dakliggers. Let er wel op dat windplank VOOR de koppen van de dwarsligger MOET lopen :!: De dwarsligger moet dus langs beide kanten minimum 22mm korter eindigen dan de panlatten.

De bovenkant van deze windplank moet zo goed mogelijk aansluiten tegen de pannen. Dwz. langs de ene kant gaat de windplank ongeveer gelijk komen met de bovenkant van de panlatten, maar langs de andere zijde gaat die hier ongeveer 30mm à 50mm bovenuit steken om aan te sluiten tegen de welving van de gebruikte dakpan. Deze maat verschilt per type pan, de ene windplank moet dus breder genomen worden dan de andere, maar dit verschil in breedte zie je niet meer wanneer de pannen liggen. ( de overmaat valt weg onder de welving van de pan)

Wil je gebruik maken van kantpannen dan heb je te maken met andere afmetingen, dus best eerst de pannen kiezen en dan pas verder timmeren.

Ps: hoe noemen jullie in Nederland een windplank of gevelplank?


Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

tuoh zei:
Tegen de koppen van de panlatten word een windplank gespijkerd van 22mm x 125 à 150mm breedte, de lengte is gelijk aan de lengte van de dakliggers. Let er wel op dat windplank VOOR de koppen van de dwarsligger MOET lopen :!: De dwarsligger moet dus langs beide kanten minimum 22mm korter eindigen dan de panlatten.

Was ik vandaag de boel aan het uitzetten en liet ik eea door mn hoofd gaan, kwam er een vraag bij me op.

Als de windveer tegen de koppen van de panlatten komt en tegen de kop van de dwarsligger, dan moeten deze toch gelijk aan lengte zijn en niet 22mm (per kant) korter?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

tuoh zei:
jpandriesse zei:
Oja, dikte van de pennen, ook die van de staander/dwarsligger had ik gewoon op 1/3 van de dikte willen maken, dus 5cm. Dat moet toch sterk zat zijn?

Bij grote houtconstructies word de regel van 1/3 niet toegepast, hier gaat men eerder naar 1/4 van de totale dikte. Anders worden de delen teveel verzwakt.

Hoe zit het met de hoogte van de pen oftewel de diepte van het gat, moet ik daar ook 1/3 aanhouden? De ligger is 150x200, dan kom ik uit op +/- 7cm, maar dat lijkt me wat weinig om eerlijk te zijn. Ik zat zelf te denken aan een cm of 12/15, zodat de toogpen ongeveer halverwege de dikte van de ligger komt te zitten.
 

tuoh

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Het center van de toognagel zit altijd uit het midden, meestal op 1/4 tot 1/5 van de totale hoogte, gemeten van de penborst = de naad tussen regel en stijl.
In dit geval ongeveer op 50mm boven de penborst, dit geeft een penlengte van ongeveer 100mm, terwijl het gat dan een 5mm dieper gehakt word.

De enige uitzondering is bij doorgaande pennen, hier zit de toognagel in het midden, of worden er twee toognagels toegepast die diagonaal ten opzichte van elkaar verschoven zitten. Waarbij de beide nagels op ongeveer 1/4 van de hoogte van de corresponderende rand af zitten.


Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

tuoh zei:
Het center van de toognagel zit altijd uit het midden, meestal op 1/4 tot 1/5 van de totale hoogte, gemeten van de penborst = de naad tussen regel en stijl.
In dit geval ongeveer op 50mm boven de penborst, dit geeft een penlengte van ongeveer 100mm, terwijl het gat dan een 5mm dieper gehakt word.

Het eerste gedeelte is me duidelijk, dat het gat/de toogpen daardoor dan op 50mm komt ook, maar wat maakt dan dat de penlengte 100mm is? Zit de toogpen dan wel altijd halverwege de pen? Kan ik dan de aanname doen dat de lengte van de pen dan altijd ongeveer de helft is van de van de dikte van het materiaal waar deze in gaat komen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.