Tegencenter zit het verloop vast.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.757
1.030
Emst
Van mijn Kirchner draaibank zit een verloop van de morseconus vast.
Het verloop is van morseconus 1 naar morseconus 2 en de as is niet doorboort.
Hoe kan ik hem eruit krijgen?

IMGP8571a.jpg

IMGP8571.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.695
3.361
Hoe haal je normaal je gereedschap er uit? Zit er geen sleuf voor een uitdrijfspie zoals in een boorkolom?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.359
788
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is er ook geen gat als je de pinole er helemaal uitdraait en lostrekt? Ik heb tot nu toe altijd gezien dat het gat van de schroefdraad van achterin doorloopt tot in de conus, zodat je op die manier het verloopstuk er toch van achteren uit zou moeten kunnen tikken.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.686
1.016
70
Veldhoven
Bij mijn metaaldraaibanken komen de conusssen los als je de pinole nog verder naar rechts draait. Dus het handwiel tegen de klok in draaien tot je weerstand voelt, en dan nog verder tegen die weerstand in draaien.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.695
3.361
Deze pinole heeft buitenschroefdraad. Je kan dus niet de draadstang gebruiken als uitdrijver, zoals bij de meeste metaal draaibanken. Sommige oude metaal draaibanken gebruiken ook het systeem met buitendraad wat deze kirchner heeft. Maar ik heb er nooit een gehad of er aan gewerkt. Dus is een beetje raden, zonder verdere informatie.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.695
3.361
Bij de banken met dit systeem op you tube hebben ze een holle boring, waardoor je met een losse uitdrijf pen je gereedschap los kan tikken.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.757
1.030
Emst
Normaal zet ik er een breed stuk ijzer tussen het center en de kop, dan druk ik hem met het handwiel eruit.
Ik had gedacht een sleuf met de haakse slijper te maken en daar een stripje ijzer in en er zo uitdrukken.
Of er een gat in boren, maar het zal wel gehard zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.695
3.361
Dat werkt wel met een meedraaiend center, maar hou krijg je dan bijvoorbeeld een boor er uit? Je krijgt de bus er meestal wel uit door er van op zij met een kunststof hamer tegen te slaan. Wil dat niet, dan kan je met een draadeind met een omgebogen eindje, dat je van binnen in de uitdrijfsleuf van de conus haakt, een slagtrekker maken. De as lijkt dik genoeg. Dus je kan overwegen om hem te door boren, zodat je in de toekomst dit probleem niet meer hebt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.695
3.361
Maar hoe moet je dan bij je draaibank op een normale manier je gereedschap wisselen? Je zou verwachten dat daar een voorziening voor bedacht is.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.757
1.030
Emst
als ik een boorkop heb met een M2 conus die met schroefraad aan de boorkop vastzit is het geen probleem.
Ik leg een steeksleutel plat tussen boorkop en de losse kop, dan druk ik hem er zo uit.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
588
323
‘s-Hertogenbosch
Een strakke moer of ring om de mk1 voordat je hem in de pinole zet geeft misschien voor de volgende keer een oplossing.
Anders twee sleufjes inslijpen waar je een steeksleutel in kan zetten…
Maar dat is allemaal voor de volgende keer.
Of je gebruikt de mk1 niet meer

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
588
323
‘s-Hertogenbosch
Kun je geen gat boren /sleuf slijpen in de pinole achter de mk2 om hier met een uitdrijfspie te kunnen werken….
Hoe ziet de uitgedraaide pinole er trouwens uit…

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.