Teak hout zagen

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
547
309
‘s-Hertogenbosch
Waarom hou je de balkjes niet gewoon 30 mm? Als je aan de onderkant een keep maakt voor een aluminium kokertje waarop de balkjes opgeschroefd kunnen worden 🫢eventueel met rvs zelftappers….
Kokertjes kunnen open blijven zodat er geen water in blijft staan. En je hebt meteen je “rvs-strip-profiel-probleem “ opgelost….
Misschien overzie ik andere problemen niet.
Mogelijk heb je minder steunpunten nodig omdat je met een dikkere plank de overspanning maakt.

Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Benjamin

Nieuw lid
28 jul 2014
13
15
Regio Arnhem
Waarom hou je de balkjes niet gewoon 30 mm? Als je aan de onderkant een keep maakt voor een aluminium kokertje waarop de balkjes opgeschroefd kunnen worden 🫢eventueel met rvs zelftappers….

Mogelijk heb je minder steunpunten nodig omdat je met een dikkere plank de overspanning maakt.
Probleem is dat je de eerste paar latten vanaf de onderkant nog wel vast zou kunnen zetten (met 6 kantige schroeven), alleen de laatste paar niet. Met een aluminium koker hou ik hetzelfde probleem, toch?

Van origine is het dus van boven vastgeschroefd en met houtproppen weggewerkt, zoals de meeste teakdekken gelegd worden. Mooier vind ik als je dat niet ziet. De oplossing met die RVS strip is dus niet eens zo gek, alleen had die van zeewater bestendig aluminium (zelfde legering als de boot) moeten zijn om geen corrosie problemen te veroorzaken.

De steunpunten zijn gelaste profielen in de radius van de bank. Die ga ik niet verwijderen. Ik had eigenlijk even foto’s moeten maken om het te verduidelijken.

✌️Guus

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
547
309
‘s-Hertogenbosch
Probleem is dat je de eerste paar latten vanaf de onderkant nog wel vast zou kunnen zetten (met 6 kantige schroeven), alleen de laatste paar niet. Met een aluminium koker hou ik hetzelfde probleem, toch?

Met alu koker kun je het gat doorboren en het onderste gat groter boren zodat de schroefkop hier door heen gaat en niet door de bovenkant…. Zitten je schroeven aan de onderkant (zodat je ze niet ziet), en je hebt meteen extra afwatering gaatjes….
Maar…. Geen beter idee dan het originele…
Succes, John

Benjamin

Nieuw lid
28 jul 2014
13
15
Regio Arnhem
Hoe krijg ik vervolgens die koker weer vast op de steunen?
Een koker in de juiste radius krijgen lijkt me ook een gedoe. Misschien zie ik iets niet, wat jij ziet? Of andersom 😅

Zal nog een keer een foto maken. Want plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.