Tafelblad met chevron-patroon

Johanderowan

Nieuw lid
26 jun 2013
15
0
Ik ben bezig met het maken van een tafelblad (300x100) voor in onze nieuwe woning. Nu heb ik bij de lokale houtfabriek twee soorten planken gezaagd en bewerkt, namelijk mahonie en essen. Deze ga ik om-en-om in een chevron patroon verlijmen op een MDF plaat. Nu zijn de planken al helemaal voorbereid (gezaagd en geschaafd) en na het lijmen gaat het complete blad nog door de schuurmachine in de fabriek, maar ik zoek wat handigheidjes voor het verlijmen van het geheel. Aangezien ik redelijk nieuw ben in het houtbewerken mis ik nog een hoop ervaring die je nodig hebt bij zulke projecten.

Voor de beeldvorming hier het geheel zoals ik het nu uitgelegd heb op de grond (na het lijmen wordt al het overtollige hout aan de randen natuurlijk afgezaagd):

1001353_10151532799537409_392185177_n.jpg


Omdat alles dus in een hoek van 35 graden ligt is het verlijmen natuurlijk wat lastiger dan normaal. Wat ik daarvoor heb bedacht is om de planken per 3 á 4 te lijmen, dan een balkje op het MDF te klemmen en er een paar wiggen links en rechts tussen te tikken om zo de planken tegen elkaar te persen. Daarna een grote balk er bovenop en met de lijmklemmen alles op de MDF plaat persen.

Alleen nu komt het moeilijke... ik wil eigenlijk de naad in het midden tussen de twee rijen planken helemaal 100% strak en naadloos maken. Nu zijn de planken wel allemaal precies op 35 graden gezaagd, maar toch denk ik niet dat ik ze helemaal precies strak ga krijgen. De oplossing die ik daarvoor bedacht heb is om eerst één rij planken te verlijmen en dan de cirkelzaag er langs te halen (met een tijdelijke geleider op het hout geklemd) met het blad ingesteld op precies de dikte van de planken zodat ik niet of nauwlijks in het MDF zaag, maar dat kan met de tweede rij planken natuurlijk niet.

De enige oplossing die ik daarvoor bedacht heb is dat ik die tweede rij zie te verlijmen zonder het vast te lijmen aan de MDF plaat, dan afzagen en daarna het geheel strak tegen de andere rij aan te lijmen. Maar hoe krijg ik die hele rij planken (meer dan drie meter bij elkaar!) met alleen de zijkanten verlijmd zónder ze vast te lijmen aan de ondergrond...?

Of is er een veel eenvoudigere oplossing om die naad tussen de twee rijen planken supernetjes te krijgen? Ik ben al weken mijn hoofd aan het breken over dit dilemma en ik kan maar geen oplossing verzonnen krijgen...
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
Dat gaat er uiteindelijk heel gaaf uitzien denk ik!





"deze tafel is mede mogelijk gemaakt door Citroën" ;-)
 

Johanderowan

Nieuw lid
26 jun 2013
15
0
Ja, dat hoop ik ook ;) Al ben ik niet zo'n fan van Franse auto's :p

Maar soms denk ik dat het misschien beter was geweest om een wat simpeler design te nemen, maar goed, door meteen in het diepe te springen leer je het wel het beste :)
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
wordt echt wel fraai :)

ideetje nog even doen dan?

Over het midden van je tafel loopt straks dus een naad waar de planken elkaar raken. Aangezien het vlampatroon in de planken niet doorloopt zou je daar een kleine geul kunnen uitfrezen en een mooie RVS-strip in verlijmen?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
je oplossing met de cirkelzaag lijkt me prima.

Dat lange blad kan je zonder paneelverlijmsysteem niet in 1 keer uitvoeren. Wel kan je eerst bvb groepen van 4-5 planken aan mekaar lijmen en daarna die groepen dan weer aan elkaar lijmen.
Een andere methode heb ik hier ergens op het forum gelezen van Steven Gauwberg: werk met schroeven. Lijm plank 1 aan plank 2 en klem mbv van schroeven (schroef de planken tegen elkaar zodat ze niet verschuiven tijdens het lijmen). Is de lijm droog: schroeven eruit en volgende plank ertegen lijmen en schroeven. Enkel bij de laatste plank kan je niet met schroeven werken, dan zal je een klemming moeten voorzien op een ander manier (spanriemen?)

Ik ben overigens wel niet helemaal overtuigd of het een goed idee is om massieve planken te verlijmen op mdf.
 

Johanderowan

Nieuw lid
26 jun 2013
15
0
@Barneveld: Dat zou een oplossing kunnen zijn voor als het niet helemaal mooi uitpakt, maar ik maak de tafel liever 100% van hout omdat zo'n strip niet helemaal bij het design van de tafel en de omgeving van de tafel past (ik ben nogal een mierenneuker qua interieurdesign).

@SamPonette: het aan elkaar lijmen van alle planken is an sich niet zo heel moeilijk. Ik had ook al bedacht om het in groepjes te doen en dan uiteindelijk ze allemaal aan elkaar te lijmen. Da's allemaal wel in te klemmen met wiggen enzo. Alleen waar voor mij het probleem zit is dat ik niet weet hoe je voorkomt dat je iets ook aan de ondergrond vast lijmt als je alleen de zijkanten aan elkaar lijmt. Want op het moment dat je de planken aan elkaar lijmt pers je de lijm er aan de boven en onderkant uit en lijm je dus automatisch ook het geheel aan de ondergrond waar je op werkt. Enige "oplossing" die ik daar voor bedacht had was om het te verlijmen op een dun vel vloeipapier en die er af te schuren voordat ik het geheel op de MDF plaat lijm. Of misschien zelfs wel gewoon er tussen laten zitten.

Maar wat is het probleem van het lijmen van het hout op de MDF plaat? Het wel/niet werken van de verschillende materialen? Ik had dat in de fabriek nagevraagd en die timmerman zei dat het in dit geval waarschijnlijk niet zo'n probleem zou zijn.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
meestal gebruiken ze hier idd krantenpapier om de ondergrond te beschermen. Maar je kan ook een folie gebruiken ofzo. Bakpapier schijnt ook te werken dacht ik

Over de mdf: ja idd, vanwege het werken. Maar goed ik ben daar geen expert in, daarvoor heb je meer ervaren mensen hier ;)
 

JvdB

Nieuw lid
1 aug 2013
5
0
omg. Eindhoven
Bakpapier werkt inderdaad heel goed hiervoor. En wat als je de RVS strip van Barneveld vervangt door een houten lat?

Vroeger zouden ze zo iets hebben gemaakt van fineer en dan was je van alle problemen af, zoals de midden naad en het verschil in werken. Want daar voorzie ik wel een probleem over een paar jaar. Niet dat het uit elkaar zal of iets dergelijks, maar wel een beetje openstaande naden.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.697
Terkaple
www.woodworking.nl
Je krijgt de meeste verschuivingen als je gaat klemmen en persen. Als je een lijm gebruikt die je nauwelijks hoeft je persen, zoals b.v. epoxy, dan is het een kwestie van netjes werken. Het kromtrekken is een ander verhaal. Ik heb ooit dunne stroken eiken (8 mm) op 12 mm multiplex verlijmd en dat ging zo krom als een hoepel. Alles een paar weken in de kamer, en dan verlijmen, voorkomt een deel van het probleem, evenals rondom sealen met b.v. epoxy, maar of je dat als afwerking wilt? Zowel multiplex als mdf werken niet of nauwelijks, het is de toplaag die gaat uitzetten of krimpen.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
Of je maakt eerst de planken per paar aan elkaar (met bv. deuvels). Aan de zijkanten van de tafel kan je ze ook vasttacken, spijkeren of schroeven. Dat wordt er toch afgezaagd.
 

Johanderowan

Nieuw lid
26 jun 2013
15
0
Waarom is bakpapier zo specifiek geschikt als ondergrond? Hecht de lijm daar niet aan (omdat het een beetje vettig is), of is het gewoon mooier dan kranten?

@JvdB: een houten strip tussen de rijen is wel een mooie oplossing. Goed idee! Die ga ik onthouden als backup plan :)

@jaap: Ik was van plan om gewoon normale witte houtlijm te gaan gebruiken om alles te lijmen. Het verschuiven ben ik niet zo bang voor, omdat het alleen belangrijk is dat de planken aan de zijkanten goed aansluiten. De zijkanten worden allemaal afgezaagd als alles verlijmd is en de bovenkant word helemaal geschuurd in een machine (die kan tot 1.10 breed in één keer schuren). De planken liggen nu ook al drie weken in huis en sommige planken zijn een beetje krom, maar dat gaat er dus waarschijnlijk met het schuren wel uit.

En als de planken ooit gaan kieren... tja, dan is dat een les voor later en dan noemen we het gewoon patina :D.

@Bijtel: deuvels heb ik ook al overwogen, maar zonder deuvelboor of lamellenfrees word dat echt een monnikenkarwei om al die gaten enigszins netjes te boren/frezen.

Ik heb wel overwogen om 25mm schroeven te kopen en de planken ook allemaal aan de onderkant door het MDF vast te schroeven (permanent, gecombineerd met de lijm) om het verlijm-proces te versnellen en het trekken enigszins tegen te kunnen gaan. Zou dat de moeite waard zijn, en zo ja; hoeveel schroeven zal ik dan per plank gebruiken? Een stuk of 4 á 6 per plank?
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb bij mijn tafelblad de wenge deeltjes destijds gelijmd en geschroefd vanaf de onderzijde om ze te fixeren. Eerst wilde ik de schroeven na het drogen van de lijm er weer uit halen, maar heb ze toch maar laten zitten. Als ondergrond heb ik 18 mm multiplex gebruikt, omdat ik dit een stabieler materiaal vind. (een foto invoegen werkt nu? niet)
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.291
231
't hoofd van Overijssel
Zou eerst het linker en rechter deel klaar maken. De lange naad in de midden zou ik dan met een formaat zaag of handzaag met liniaal strak zien te krijgen.
Zou ook gaan voor multiplex ipv mdf. De twee delen samen voegen zou je ook de verbinding kunnen gebruiken die ze bij aanrechtbladen gebruiken.
IMGP0549.JPG
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als de eerst de punten links en rechts, recht zaagt, en dan zoals Bijtel zegt, de uiteinden vastzetten met een dikke lat, en de kopse verbinding met deuvels of domino's vastzetten?

Of hem in twee gedeeltes maken, de naden langs elkaar leggen en dan met een lange liniaal de naadzagen voor de passing?
 

Johanderowan

Nieuw lid
26 jun 2013
15
0
Gisteren wilde ik aan de tafel beginnen, met alle tips die ik heb gekregen, maar tot mijn schrik kwam ik er achter dat ál het essen hout krom is getrokken. Alle mahonie is nog steeds piekfijn, maar het essen is erg krom. Ik denk dat dit hout nog bij lange na niet droog genoeg is geweest om gezaagd te worden.

9832e2ed76168ae7d6a082b12504f03f_view.jpg


Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen... ik kan even terug gaan naar de fabriek (volgende week als ze terug zijn van vakantie), maar waarschijnlijk heb ik gewoon pech gehad. Misschien kan ik alles nog een keer door de diktebank halen en de zijkanten weer recht maken, maar ik ben bang dat ik op nieuw moet beginnen (met de lichte planken althans, het mahonie is gewoon goed).
 

tuoh

Oud hout
Origineel idee met die "chevrons", maar de geplande uitvoering gaat faliekant aflopen. Het is door Jaap al aangehaald, massief hout éénzijdig verlijmen op een drager werkt niet, het geheel gaat steeds kromtrekken. De enige manier om de boel recht te houden is door de drager langs beide zijden op te lijmen met hetzelfde materiaal.
De massieve delen zijn ook veel te dik, 6mm dik is al meer dan voldoende, dikker geeft alleen meer problemen en geen bijkomende sterkte.

Nu een deel van het hout al een serieuze verwittiging gegeven heeft, is het tijd om één en ander nog eens tegen het licht te houden en de constructie aan te passen. Die kans krijgt niet iedereen, meestal komt de verwittiging te laat. Doe er dus je voordeel mee:p

Mvg,

André
 

Johanderowan

Nieuw lid
26 jun 2013
15
0
Bedoel je dat ik nu het beste de planken dunner kan maken en moet lijmen op hetzelfde soort hout, dus een plaat mahonie of essen van 300x100?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
nee wat André bedoelt is: planken kunnen een stuk dunner.

En met het lijmen bedoelt hij: kleef je een laag "chevrons" op de bovenkant van een plaat (mdf, multiplex, ... maakt niet uit), dan moet je ook aan de onderkant een laag kleven. Anders trekt het gehele tafelblad alsnog krom.

Al overwogen om je blad volledig massief te maken?
 

Johanderowan

Nieuw lid
26 jun 2013
15
0
Al overwogen om je blad volledig massief te maken?

Volledig massief heb ik wel overwogen, maar in verband met kosten en gebrek aan ervaring gekozen voor het verlijmen op een grote plaat. Dat leek me makkelijker.

Als ik nu volgende week eens terug ga met de planken, ze nogmaals schulp en door de vlakbank haal en ze dan aan beide kanten van de MDF plaat op plak in hetzelfde patroon? Zou dat een oplossing zijn? Dan zijn de planken een stuk dunner. Alleen ben ik bang dat ze dan erg dun worden, zeker als ik het kromme eerst af moet vlakken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.