Hi Tympy,
Het hout wordt inderdaad niet preventief behandeld. tot enkele jaren geleden werd het hout tot boven de 60-65 graden verwarmd ( langere periode ) tijdens het proces in de droogkamers. vandaag de dag wordt er niet een hoge temperatuur gehaald om de houtbeestjes te doden.
Daarom is het inderdaad aan te raden om het gekochte hout via een houthandel preventief te behandelen of voor het afwerken van het product. Wij gebruiken veel spinthout omdat wij veel meubels maken met 'live egde' en extern aangekocht hout wordt altijd behandeld, eigen gedroogd hout in onze vacuum droogkamer kan het hout een erg hoge temperatuur omdat er geen lucht in de droogkamer zit en hierdoor de beestjes en schimmels doodt.
Er zijn natuurlijk houtsoorten die erg gevoelig zijn voor houtbeestjes als het jaren opgeslagen staat of aan het winddrogen is zoals iep beuk eik en fruithoutsoorten.
@ berghout scheepswerk; beetje buiten het topic maar ik waardeer je kennis en het tijd nemen voor reacties op vragen of onduidelijkheden voor forumleden!
@ topic starter Rudy; het is aan te raden als het bedrijfsmatig gemaakt en geleverd wordt een algemene voorwaarden op te stellen die gericht is op je werkzaamheden, NIET om onder problemen uit te komen maar wel om onduidelijkheden te splitsen in kwaliteit, slijtage en gebruik van de tafel. dit kan natuurlijk ook met een korte bijlage waarin je wat kernpunten uitlegt over gebruik van vulmiddelen, wat er verwacht mag worden, houtkwaliteit ( spinthout kernhout kwartiers dosse ed) en afwerkingen. succes! in mijn mening had je wel moeten weten wat kern en spint is en dit evt te preventief te behandelen om ongemakkelijke situaties als deze te voorkomen. Ik weet niet of het al voorbij is gekomen maar is het niet verstandig om te kijken of er wat problemen zijn met het bevestigen van het hout aan staal ( werking, schroeven te strak, gaatjes te klein ed) waardoor dit probleem naar voren is gekomen nu net wanneer men begint met stoken en drogere lucht in huis krijgt?
mvg wilco