Tafelblad afrormosia samenstellen

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Heb wel hier en daar een klein hoogteverschil hoewel ik domino's gebruikt hebt.
Denk dat ik dit volgende keer niet ga doen want werkte meer tegen dan mee...
het is een kwestie van meer oefenen en goed op je techniek letten want domino’s zijn wel degelijk een hulp om alles recht te krijgen en makkelijker te verlijmen
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
het is een kwestie van meer oefenen en goed op je techniek letten want domino’s zijn wel degelijk een hulp om alles recht te krijgen en makkelijker te verlijmen
Inderdaad. Juist afschrijven is belangrijk. Als je de Domino in het midden van de dikte positioneert is dat nooit helemaal in het midden. Als je dan achteraf een plank omdraait krijg je een hoogteverschil. Of de machine niet goed vlak gehouden tijdens het frezen. Domino's (of lammelo's of losse veer) voorkomen wel niet bol trekken tijdens het lijmen.
Houdt bij het plaatsen van Domino's ook rekening als je achteraf nog gaat zagen, zeker als je het blad gaat opdelen of bijvoorbeeld ovaal maken. Het is nogal vervelend als er een Domino blijkt te zitten op de zaagsnede.
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
47
5
Domino's niet in midden gestopt en planken allemaal mooi vlak kunnen leggen voor de
domino's te frezen. (Op een lastafel van 15mm dik staal volledig pas & vlak).
Misschien freesje zijn beste tijd gehad?
Is een machine die ik even geleend heb.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Domino's niet in midden gestopt en planken allemaal mooi vlak kunnen leggen voor de
domino's te frezen. (Op een lastafel van 15mm dik staal volledig pas & vlak).
Misschien freesje zijn beste tijd gehad?
Is een machine die ik even geleend heb.
bij alle planken de afwerkkant naar boven?
een kant op stand 1 en andere kant of stand 2?
referentievlak goed op werkstuk geduwd?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Als ik met de domino netjes/nauwkeurig werk en ook de planken niet meer omdraai, krijg ik bijna geen hoogteverschil na het lijmen. In ieder geval niet wat er met een K80/100 op de rotex niet met een enkele snelle schuurgang uit te schuren is.
Ik vermoed toch dat je de machine misschien iets gekanteld hebt (wat Charel ook al zegt met zijn opmerking over het aandrukken van het referentievlak), er vanuit gaande dat je de planken met de bovenkant ook bovenaan hebt laten liggen (daarom altijd een paring of merkteken aangeven welke plank het is en wat de bovenkant + links/rechts is).

Domino's werken (vond ik) juist heel fijn, omdat je bij het lijmen zonder de kans hebt dat beide delen gaan schuiven bij het aantrekken van de klemmen (ze gaan als het ware drijven in de lijm). Een domino voorkomt dat, maar geeft inderdaad geen oplossing voor kromtrekken.
Zorg altijd dat je de klemmen om en om boven en onder zet (omdat klemmen nu eenmaal de neiging hebben om scheef druk te zetten). Maar belangrijker, fixeer je tafelblad/paneel ook in de hoogte zodat die eventuele kromming er niet in kan komen. En bij een tafel, probeer niet het hele blad ineens te verlijmen, maar lijm 2 planken aan elkaar, laat die een uur of 2 in de klemmen zitten en lijm dan de volgende eraan. Dan hoef je iets minder snel te werken om het hele blad in de klemmen te krijgen voor de open tijd van de lijm verstreken is, scheelt gestress. (of nog beter, maak eerst meerdere setjes van 2 of 3 planken die je pas daarna samenvoegt, hoef je niet zoveel te sjouwen met een steeds zwaarder wordend blad).

Kijk ook even naar de foto's van mijn tafelblad in de lijmklemmen in dit topic. Daar zie je de klemmen zitten, maar ook de geleiders om kromtrekken te voorkomen (in mijn geval heb ik een stel aluminium extrusieprofielen, die zijn sterk en toch licht. Gebruik je hout, leg er dan plastic tussen zodat je ze niet aan je tafelblad vast lijmt...)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
En probeer een paar helpende handen te regelen. Met twee gaat alles wat sneller en sommige handelingen zijn moeilijk alleen. In de avondles was bij het lijmen altijd alle hens aan dek. Goed plannen, alles gereed zetten en docent samen met enkele cursisten.
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
47
5
Als ik met de domino netjes/nauwkeurig werk en ook de planken niet meer omdraai, krijg ik bijna geen hoogteverschil na het lijmen. In ieder geval niet wat er met een K80/100 op de rotex niet met een enkele snelle schuurgang uit te schuren is.
Ik vermoed toch dat je de machine misschien iets gekanteld hebt (wat Charel ook al zegt met zijn opmerking over het aandrukken van het referentievlak), er vanuit gaande dat je de planken met de bovenkant ook bovenaan hebt laten liggen (daarom altijd een paring of merkteken aangeven welke plank het is en wat de bovenkant + links/rechts is).

Domino's werken (vond ik) juist heel fijn, omdat je bij het lijmen zonder de kans hebt dat beide delen gaan schuiven bij het aantrekken van de klemmen (ze gaan als het ware drijven in de lijm). Een domino voorkomt dat, maar geeft inderdaad geen oplossing voor kromtrekken.
Zorg altijd dat je de klemmen om en om boven en onder zet (omdat klemmen nu eenmaal de neiging hebben om scheef druk te zetten). Maar belangrijker, fixeer je tafelblad/paneel ook in de hoogte zodat die eventuele kromming er niet in kan komen. En bij een tafel, probeer niet het hele blad ineens te verlijmen, maar lijm 2 planken aan elkaar, laat die een uur of 2 in de klemmen zitten en lijm dan de volgende eraan. Dan hoef je iets minder snel te werken om het hele blad in de klemmen te krijgen voor de open tijd van de lijm verstreken is, scheelt gestress. (of nog beter, maak eerst meerdere setjes van 2 of 3 planken die je pas daarna samenvoegt, hoef je niet zoveel te sjouwen met een steeds zwaarder wordend blad).

Kijk ook even naar de foto's van mijn tafelblad in de lijmklemmen in dit topic. Daar zie je de klemmen zitten, maar ook de geleiders om kromtrekken te voorkomen (in mijn geval heb ik een stel aluminium extrusieprofielen, die zijn sterk en toch licht. Gebruik je hout, leg er dan plastic tussen zodat je ze niet aan je tafelblad vast lijmt...)

Thx voor deze tips!
Volgende project zal alvast beter gaan! :-D
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
47
5
Ondertussen is de tafel klaar om in de olie te zetten.
Met vallen en opstaan ben ik zeer tevreden met het resultaat.
Ik ben nog 2,5mm verloren door de vandikteschuurder, dan was ze perfect geschuurd.
Al bij al is dit zeer ok denk ik.
 

Bijlagen

  • 38040F38-670B-4580-91ED-7BDC638FCF2C.jpg
    38040F38-670B-4580-91ED-7BDC638FCF2C.jpg
    64 KB · Weergaven: 51
  • 17116887-BD14-4D1A-ACC3-EECE98F08091.jpg
    17116887-BD14-4D1A-ACC3-EECE98F08091.jpg
    61,5 KB · Weergaven: 51
  • CFCF3412-9F0D-452E-8C6E-1EF48993620A.jpg
    CFCF3412-9F0D-452E-8C6E-1EF48993620A.jpg
    51,8 KB · Weergaven: 51

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Denk dat een wat dunner tafelblad juist fraai is, die combinatie van afronding en afschuiningen is mooi geworden. Voor mij zou het onderstel net een maatje smaller mogen, maar zeer geslaagde tafel hoor!
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
47
5
Denk dat een wat dunner tafelblad juist fraai is, die combinatie van afronding en afschuiningen is mooi geworden. Voor mij zou het onderstel net een maatje smaller mogen, maar zeer geslaagde tafel hoor!
In het echt is het nog fijner kwa zicht.
Fijnere profielen heb ik schrik dat het zal doorhangen...
 
J

j1eke

Guest
Dat is heel fraai geworden. Erg mooie afwerking van het blad.

Op die 2,5mm is nog wel wat te winnen inderdaad, maar gelukkig niet onoverkomelijk. Zeker niet met een breedband achter de hand.
Met zulk soort krommingen begon ik ook, dat betekende een lekker avondje zweten, mijn gereedschap bestond ongeveer uit alleen een handzaag en een schaaf nr 4 1/2. Je leert dan snel wat wel en niet werkt bij het schaven en het nut van een goeie werkbank, want zo'n tafelblad op een gammele workmate en een oud kastje met een van de korte kanten tegen de muur van de schuur om hem tegen te houden bij het schaven, dat was ook geen doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en AvdLinden

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
In het echt is het nog fijner kwa zicht.
Fijnere profielen heb ik schrik dat het zal doorhangen...
Ik had het niet over de balkmaat van het onderstel, maar over de breedte van het totale onderstel. Nu is het zo breed als het tafelblad bij de afschuiningen, dat had wat mij betreft smaller gemogen, dan had je daar een wat scherpere rand van de onderkant van het tafelblad gehad, en niet een donkere naad.
Misschien valt het op de foto meer op dan in het echt.
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
47
5
Ik had het niet over de balkmaat van het onderstel, maar over de breedte van het totale onderstel. Nu is het zo breed als het tafelblad bij de afschuiningen, dat had wat mij betreft smaller gemogen, dan had je daar een wat scherpere rand van de onderkant van het tafelblad gehad, en niet een donkere naad.
Misschien valt het op de foto meer op dan in het echt.
Heb dit geprobeerd in mijn ontwerp maar zag er niet mooi uit. Het leek precies geen geheel.
In het echt sluit het mooi aan of je moet al van heel dicht kijken en dan zie je radius van het staal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.