Tafelblad afrormosia samenstellen

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Ik wil een tafelblad 3m x 1m maken uit afrormosia met planken die +/- 140mm zijn,
dikte afgewerkt tussen de 25 a 30mm.
Onderstel in gepoederlakt staal.
Tafel komt in een soort tuin/living volledig overdekt, geisoleerd, ..
Geen last van regen / vocht dus, enkel van zon / licht door de beglazing rondom.

Zou ik deze zonder domino's verlijmen of beter wel?

Nog zaken waar ik rekening moet met houden bij afrormosia?

Thx
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Slobgaten ging ik voorzien in mijn frame.
Zijn bladwervels nodig in deze toepassing?
Zeker omdat afrormosia weinig of niks kromtrekt.
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Zijn er bepaalde richtlijnen voor infrezen van bladwervels?
Dus vooral afstand van elkaar?
Ik zou zelf U profielen maken met slobgaten en die laten lakken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Jezelf goed beschermen tegen het stof en splinters, kan ademhalingsproblemen en zwerende vingers veroorzaken.

Fons
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Na wat opzoekingswerk kwam ik uit op Titebond lijm.
Iemand hier ervaring mee, of betere alternatieven?
Titebond zou geen verkleuringen geven bij het afwerken.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Na wat opzoekingswerk kwam ik uit op Titebond lijm.
Iemand hier ervaring mee, of betere alternatieven?
Titebond zou geen verkleuringen geven bij het afwerken.
enkel de rode (I) en blauwe (II) drogen kleurloos. De Groene (III) droogt bruin. Omwille van die reden overgestapt op Rectavit D3 en D4. en zelfs dan probeer ik uitpuilende lijm direct weg te vegen met een vochtige doek of tape ik de randen van de balken af om zo weinig mogelijk lijm in het af te werken oppervlak te krijgen. Ook al droogt de lijm kleurloos, wanneer je gaat afwerken met olie, hardwax,... is de kans groot dat je dit toch gaat zien.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
dan probeer ik uitpuilende lijm direct weg te vegen met een vochtige doek of tape ik de randen van de balken af om zo weinig mogelijk lijm in het af te werken oppervlak te krijgen. Ook al droogt de lijm kleurloos, wanneer je gaat afwerken met olie, hardwax,... is de kans groot dat je dit toch gaat zien.
ik wil geen parallel topic openen maar het direct wegvegen van wateroplosbare lijm met water is niet ideaal: het water kruipt in de lijmnaad en verzwakt deze en ook water (met lijm in) sijpelt in het hout en geeft dan verkleuring bij de afwerking.
Ik heb de beste ervaring (zeker met verlijming van bladen) met het laten ‘opdrogen’ van de lijm, 30-60min en dan wegschrapen met een beitel. De lijm is dan droog genoeg en wordt niet uitgesmeerd maar wordt integraal meegenomen door de beitel.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter en jorisvh

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
36
10
Ollanda
enkel de rode (I) en blauwe (II) drogen kleurloos. De Groene (III) droogt bruin. Omwille van die reden overgestapt op Rectavit D3 en D4. en zelfs dan probeer ik uitpuilende lijm direct weg te vegen met een vochtige doek of tape ik de randen van de balken af om zo weinig mogelijk lijm in het af te werken oppervlak te krijgen. Ook al droogt de lijm kleurloos, wanneer je gaat afwerken met olie, hardwax,... is de kans groot dat je dit toch gaat zien.
Van te voren je hout behandelen.niet de te lijmen delen.daarna lijmen en eventueel met een vochtige doek deijmresten weg vegen.
 

jorisvh

Post veel
Na wat opzoekingswerk kwam ik uit op Titebond lijm.
Als je opzoekingswerk op YouTube en andere Amerikaans gedomineerde kanalen doet, dan ga je inderdaad op Amerikaanse producten uitkomen. Een transparant drogende PVA lijm vind je bij zowat elk ‘lokaal’ merk ook: Rectavit/Soudal, Bison/Griffon, Pattex, …

Qua afvegen, +1 voor @Charel09 :
Nat wegvegen enkel op dichte materialen (gevernist, geolied, melamine, HPL) waar de verdunde lijm niet gaat indringen en later vlekken geven bij afwerking.
Het YouTube truukje om overtollige lijm nat weg te schrapen met een plastic drinkrietje werkt dan weer wel goed, vind ik.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Maar ga nu nog maar 's ergens plastic rietjes vinden, wellicht bij de AC-tiòn, maar die zijn verder nergens meer te krijgen helaas
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik heb mijn ovale tafelblad indertijd gelijmd met Titebond 1. De lijm weg geschraapt met een verfschraper nadat het droog was. Dat was een slechte oplossing omdat de lijm zo hard was geworden dat ik splinters hout er uittrok en weer herstelwerk moest doen waar ik niet blij mee was. Wat ik ervan leerde is dat de lijm na een uur moet worden verwijderd, zoals hier eerder is beschreven. Dat werkt het beste. Als het is uitgehard moet je niet schrapen maar kun je beter schuren.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb een keer een uitleg op youtube van Jan Gunneweg gezien. In de eerste 2 minuten geeft hij een handige tip en uitleg om lijm met een bijtel weg te steken, zonder dat de beitel gaat happen in het hout.

Ik heb daarna ook een beitel zo geslepen en die gebruik ik regelmatig. Maar dan wel als de lijm niet helemaal is uitgehard. Ook om de reden die hier genoemd is, dat er hoekjes meekomen uit het hout.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
aanvulling: ik gebruik die beitel wel meer als een schraapstaal, bijna loodrecht op het hout en, tot nu toe, zo goed als geen splinters eruit getrokken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.