Tafel vandiktebank voor hardhout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Voor veel machines zijn er ook messen met een hardmetalen snijkant. Die hebben een langere standtijd in kalkhoudende houtsoorten. Zijn ook wel een stuk duurder.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden en ZotVanHout

munckf

Actieve deelnemer
hallo Allemaal,

door enig google werk ben ik op dit forum beland, en ik zit met een vergelijkbaar vraagstuk: Ik heb een partij vloerdelen. Redelijk hard hout, Deens (fabrikant in ieder geval) eiken, verlijmde blokjes ~5 x 20 tot vloerdelen ~20 x 200. Geschat 40-80 jr oud, gezien de zwaluwstaartjes over de lengte van de lijmnaden. Prachtig spul, maar wel hier en daar hobbelig en een dikke (en lelijke) laklaag. Daarnaast heb ik vrij veel (hard)hout(rest), dat ik graag nieuw leven inblaas met tussenkomst van de vdb. De 2 messen die er nu op zitten slijten me veel te snel en zijn een crime om af te stellen.

Ik puzzel al een tijdje met het upgraden van mn electra beckum HC260 naar een spiraal cutter. Prijzig (~770 USD ex verzending bij shelixheads), waardoor ik er nog niet helemaal uit ben. Vraag is dus eigenlijk of dit de moeite waard is, en hardhout hier (wel/beter) mee vlakken en kanten is met de HC260 (220V versie, eigenlijk niet geschikt voor hh).
(Even een "out-of-the-box" reactie)

Heb je al overwogen om het te schrapen? Dat was vroeger best gebruikelijk. In het Musée d'Orsay heeft lang een prachtig schilderij van "parketschrapers" gehangen bij de ingang van de impressionistische afdeling. Je moet even leren hoe je een schraapstaal scherp moet maken, maar dan zou je nog wel eens versteld kunnen staan hoe vlot het dan gaat. En dan heb je met minimaal materiaalverlies een prachtig resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: wf_balk en ZotVanHout

wf_balk

Nieuw lid
2 jan 2023
6
1
Dieren
(Even een "out-of-the-box" reactie)

Heb je al overwogen om het te schrapen? Dat was vroeger best gebruikelijk. In het Musée d'Orsay heeft lang een prachtig schilderij van "parketschrapers" gehangen bij de ingang van de impressionistische afdeling. Je moet even leren hoe je een schraapstaal scherp moet maken, maar dan zou je nog wel eens versteld kunnen staan hoe vlot het dan gaat. En dan heb je met minimaal materiaalverlies een prachtig resultaat.
Nee, maar klinkt als een goed alternatief. Wel al vaak genoeg lovende verhalen/filmpjes van voorbij zien komen en staat op 'nog eens een keer proberen' lijst. Dit is dan een mooie gelegenheid. Prachtig schilderij overigens :)
Voor veel machines zijn er ook messen met een hardmetalen snijkant. Die hebben een langere standtijd in kalkhoudende houtsoorten. Zijn ook wel een stuk duurder.
Dat is waarschijnlijk nog steeds een stuk goedkoper dan de helix messen rol. Overwegen waard, zie nu dat er idd verschil (wegwerp vs hss)
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
359
45
Drunen bij Den Bosch
Iemand anders heeft al geopperd om het hout eerst te ontdoen van de laklaag met een elektrische schaaf. Collega forumers hebben al eens een Lakfrees van Metabo geadviseerd. Het hout eerst ontdoen van laklagen en daarna pas door de Vandikte bank. Misschien zijn de messen van deze frees goedkoper dan het wisselen van de messen van de Vandikte bank.
 

wf_balk

Nieuw lid
2 jan 2023
6
1
Dieren
Iemand anders heeft al geopperd om het hout eerst te ontdoen van de laklaag met een elektrische schaaf. Collega forumers hebben al eens een Lakfrees van Metabo geadviseerd.
Dat heb ik ook al eens overwogen - vond het destijds te specifiek (en prijzig) voor renovatiewerk. Maar nu ik meer met hout-hergebruik bezig ben (naast genoemde vloer ook oa lamineren van planken tot balken) is dit wellicht nog een goede optie voor geverfd/gelakt hout. De bandschuurmachine is hierin te veel een geduld-oefening :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.