Tafel vandiktebank voor hardhout

martinusdepinus

Nieuw lid
10 mei 2022
4
1
nederland
Goedemorgen allemaal,

Als noob zijnde heb ik een vraagje.

Ik heb een partij azobe hout. Het is prachtig hout maar kneiter hard en een oud lak laagje er op.
Nu dacht ik aan een tafel vandiktebankje om een dun laagje er af te halen, maar ik lees hier en daar dat wanneer je zo hard hout wil gebruiken in je vandiktebank
dat dit niet altijd goed gaat met je messen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? zo ja met welke vandiktebank merk, type.
Elke informatie is welkom

Alvast bedankt

Martinusdepinus
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Uiteraard kun je dit gewoon met een vandiktebank doen (de keuze merk/type even daargelaten). Maar het kan zo zijn, zeker met laklagen, dat je messen extra snel bot worden. Kwestie van meer messen kopen of, als dat bij jouw gekozen type mogelijk is, de messen opnieuw (laten) slijpen.

Mijn (beperkte) ervaring met vlakbanken is dat het altijd wel wil, maar dat je je moet voegen naar de capaciteit/kracht van je machine. Als het hout groot danwel snoeihard is, gewoon langzaam werken en veel geduld tonen, overvraag de machine niet en controleer/smeer de boel regelmatig (dus ook de tafel enzo).
 
  • Leuk
Waarderingen: martinusdepinus

martinusdepinus

Nieuw lid
10 mei 2022
4
1
nederland
Uiteraard kun je dit gewoon met een vandiktebank doen (de keuze merk/type even daargelaten). Maar het kan zo zijn, zeker met laklagen, dat je messen extra snel bot worden. Kwestie van meer messen kopen of, als dat bij jouw gekozen type mogelijk is, de messen opnieuw (laten) slijpen.

Mijn (beperkte) ervaring met vlakbanken is dat het altijd wel wil, maar dat je je moet voegen naar de capaciteit/kracht van je machine. Als het hout groot danwel snoeihard is, gewoon langzaam werken en veel geduld tonen, overvraag de machine niet en controleer/smeer de boel regelmatig (dus ook de tafel enzo).

Hallo trigger,

Dank je wel voor je antwoord.
Het sneller bot worden was zeker al iets wat ik had gelezen. Vandaar ook mijn vraagstelling :)

De vandiktebank moet dus in snelheid regelbaar zijn begrijp ik (rustig aan is het motto).
Ik lees over messen die je nog eens kan omdraaien maar ik heb ook gelezen over een helix..... met kleine mesjes die je aan vier kanten kan gebruiken.

Iemand die daar ervaring mee heeft, iemand die überhaupt ervaring heeft met tafel vandiktebankjes?



Martinusdepinus
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben nog geen VVD's tegenkomen die je in snelheid kunt regelen, wat ik bedoel met rustig aan doen is je afname beperken, dus niet ineens 2 millimeter afbijten, begin eerst met een halve millimeter per keer :).

Helix spiraalassen zijn de bom. Stiller, mooier resultaat en de messen kunnen inderdaad per stuk gedraaid worden (tot 3 keer) in plaats van een heel mes in eens vervangen als je een keer een hapje uit je mes bijt.

Dat vertaalt zich echter wel in een prijs... helix assen kom je vooral op de grotere/duurdere machines tegen. Ik heb bijvoorbeeld een Jet JPT-260, een 'middle of the road' optie met 26cm schaafbreedte. Daar kun je een helix as voor krijgen, maar de prijs daarvoor is bijna het verschil tussen deze het het opvolgende model, de 310, waar Jet de Helix as zelf ook aanbied...

Een tafelmodel met helix as kun je volgens mij wel vergeten. Dan moet je echt naar grotere jongens gaan kijken, en moet je denken aan een prijs tussen de 3000-5000 euro nieuw (en 2ehands naar beschikbaarheid).
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? zo ja met welke vandiktebank merk, type.
Bij mij waren de messen redelijk bot na een meter of 8 schaven. Het was op een Robland 31cm met rechte messen. En net als jij om een paar planken op te schonen en splinter/zaagsnee vrij te maken.

Het resultaat is top maar reken zoals je zelf al vermoedde wel op kosten voor slijpen of nieuwe messen aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:

martinusdepinus

Nieuw lid
10 mei 2022
4
1
nederland
Bij mij waren de messen redelijk bot na een meter of 8 schaven. Het was op een Robland 31cm met rechte messen. En net als jij om een paar planken op te schonen en splinter/zaagsnee vrij te maken.

Het resultaat is top maar reken zoals je zelf al vermoedde wel op kosten voor slijpen of nieuwe messen aanschaffen.
Mark20V,

Helaas zal het wel wat meer worden dan 8 meter, of ik moet zeggen gelukkig, want het hout heeft me niets gekost en kan er mooie dingen van maken.

Heb ook al gedacht aan het gewoon over de zaagtafel te halen, eerst alles aan de ene kant, daar blad verzetten en dan alles langs de andere kant.



Martinus.
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Helaas zal het wel wat meer worden dan 8 meter, of ik moet zeggen gelukkig, want het hout heeft me niets gekost en kan er mooie dingen van maken.
als je voor een tafelmodel gaat zul je door de zure appel moeten bijten en/of extra messen kopen/messen tussendoor laten slijpen/zelf slijpen
Heb ook al gedacht aan het gewoon over de zaagtafel te halen, eerst alles aan de ene kant, daar blad verzetten en dan alles langs de andere kant.
in de veronderstelling dat de latten enigzins vlak en haaks zijn
als je dan die kanten gaat verlijmen dan kan dat nog
maar normaal gezien niet als laatste behandeling, je gaat op zijn minst nog goed moeten schuren
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Geen ervaring met Azobe, maar wel Angelim Vermelho. Dat zal niet zo heel erg anders zijn. Vlakken met een elektrische handschaaf, daarna door een Metabo DH 330 gehaald. Met tientallen meters schaven nog niet de messen hoeven te keren, en blij toe want vervangende messen zijn slecht leverbaar.

Overigens is er een redelijk betaalbaar tafelmodel vandiktebank met "spiraal", maar uiteraard is de beschikbaarheid een probleem: Shinko DH330 Thickness Planer | Planing and brushing | Dictum
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ik ben nog geen VVD's tegenkomen die je in snelheid kunt regelen, wat ik bedoel met rustig aan doen is je afname beperken, dus niet ineens 2 millimeter afbijten, begin eerst met een halve millimeter per keer :).

Helix spiraalassen zijn de bom. Stiller, mooier resultaat en de messen kunnen inderdaad per stuk gedraaid worden (tot 3 keer) in plaats van een heel mes in eens vervangen als je een keer een hapje uit je mes bijt.

Dat vertaalt zich echter wel in een prijs... helix assen kom je vooral op de grotere/duurdere machines tegen. Ik heb bijvoorbeeld een Jet JPT-260, een 'middle of the road' optie met 26cm schaafbreedte. Daar kun je een helix as voor krijgen, maar de prijs daarvoor is bijna het verschil tussen deze het het opvolgende model, de 310, waar Jet de Helix as zelf ook aanbied...

Een tafelmodel met helix as kun je volgens mij wel vergeten. Dan moet je echt naar grotere jongens gaan kijken, en moet je denken aan een prijs tussen de 3000-5000 euro nieuw (en 2ehands naar beschikbaarheid).
Ik heb een spiraal as voor mijn tafelmodel Metabo VD, inclusief verzendkosten en goeie deal rond de 1000,- voor ~330 schaafbreedte.

Azobe zou ik alleen gewoon niet doen. Heb mijn rechte messen helemaal gesloopt op het willen schaven van mijn bankirai vlonderplanken. In het begin ging het perfect en kwam het er super strak uit, maar dat werd rap minder.
 
Laatst bewerkt:

martinusdepinus

Nieuw lid
10 mei 2022
4
1
nederland
Ik heb een spiraal as voor mijn tafelmodel Metabo VVD, inclusief verzendkosten en goeie deal rond de 1000,- voor ~330 schaafbreedte.

Azobe zou ik alleen gewoon niet doen. Heb mijn rechte messen helemaal gesloopt op het willen schaven van mijn bankirai vlonderplanken. In het begin ging het perfect en kwam het er super strak uit, maar dat werd rap minder.
Hallo Dirk,

Zou je ze ook slopen als je maar een heel klein beetje per pas er af haalt?
Weet je nog hoeveel je er per pas afhaalde?

martinus
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb een spiraal as voor mijn tafelmodel Metabo VVD, inclusief verzendkosten en goeie deal rond de 1000,- voor ~330 schaafbreedte.

Azobe zou ik alleen gewoon niet doen. Heb mijn rechte messen helemaal gesloopt op het willen schaven van mijn bankirai vlonderplanken. In het begin ging het perfect en kwam het er super strak uit, maar dat werd rap minder.
Das dezelfde prijs ongeveer als voor mijn vrijstaande vvd... Ik vind het nogal geld. Niet gezegd dat ik het nooit doe, maar wel veel geld :D.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Das dezelfde prijs ongeveer als voor mijn vrijstaande vvd... Ik vind het nogal geld. Niet gezegd dat ik het nooit doe, maar wel veel geld :D.
Klopt ... maar die vrijstaande heeft dan geen spiraalas denk ik? Is wel een stuk steviger natuurlijk. Of ik het nog een keer zo zou doen valt te bezien, maar het geld is al uitgegeven :)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Klopt ... maar die vrijstaande heeft dan geen spiraalas denk ik? Is wel een stuk steviger natuurlijk. Of ik het nog een keer zo zou doen valt te bezien, maar het geld is al uitgegeven :)
Nee dat zeg ik, een upgrade naar een spiraalas voor mijn VVD (Jet JPT-260) zou ongeveer hetzelfde kosten als jij hebt betaald. De machine zelf was duurder, en kwam dan nog met een gewone as (3 messen). De JPT-310 is het eerstvolgende model van Jet die wel een spiraalas ondersteunt, maar if memory serves me right was het daar nog steeds een optie, en geen standaard onderdeel van de levering.

Spiraalassen zijn gewoon echt gaaf. Maar TS zoekt een manier om relatief pijnvrij kneiterhard hout de schaven, en dat wondermiddel lijkt er niet te zijn :p misschien een waterjet...
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
967
395
hilversum
Ligt aan de vorm van het hout.
Anders zou je het ook kunnen zagen.(mits je een zaagtafel groot genoeg hebt)
 

wf_balk

Nieuw lid
2 jan 2023
6
1
Dieren
hallo Allemaal,

door enig google werk ben ik op dit forum beland, en ik zit met een vergelijkbaar vraagstuk: Ik heb een partij vloerdelen. Redelijk hard hout, Deens (fabrikant in ieder geval) eiken, verlijmde blokjes ~5 x 20 tot vloerdelen ~20 x 200. Geschat 40-80 jr oud, gezien de zwaluwstaartjes over de lengte van de lijmnaden. Prachtig spul, maar wel hier en daar hobbelig en een dikke (en lelijke) laklaag. Daarnaast heb ik vrij veel (hard)hout(rest), dat ik graag nieuw leven inblaas met tussenkomst van de vdb. De 2 messen die er nu op zitten slijten me veel te snel en zijn een crime om af te stellen.

Ik puzzel al een tijdje met het upgraden van mn electra beckum HC260 naar een spiraal cutter. Prijzig (~770 USD ex verzending bij shelixheads), waardoor ik er nog niet helemaal uit ben. Vraag is dus eigenlijk of dit de moeite waard is, en hardhout hier (wel/beter) mee vlakken en kanten is met de HC260 (220V versie, eigenlijk niet geschikt voor hh).
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.