Tafel van Nakashima (of Maloof) namaken

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
569
260
Heel mooi geworden!
Gaaf ontwerp (beter goed gejat...) en het werkt heel goed met dit donkere hout.
Ik wilde eerst zeggen noten, maar ik lees terug dat het ovangkol is. Hoe was dat te bewerken ten opzichte van bijvoorbeeld noten?
(Ik vraag het omdat ik mezelf zoiets ook wel zie maken)

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.002
319
Rosmalen
Heel erg mooi, waanzinnig hoe relatief eenvoudig je met de shaper zulke dingen kunt maken.
En Ovangkol is ook voor buitengebruik toch? Dan zou je de tafel ook nog buiten kunnen gebruiken, in de natuur (Nakashima heeft ook veel meubels gemaakt met "natuurlijke" vormen, live edge).

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.566
2.344
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtige tafel Charel en super gedocumenteerd, dank daarvoor!

Is Topoil een hardwax olie of alleen olie? Boen je het ook uit, het ziet er op afstand erg mooi uit.

Je schrijft over je nieuwe ruimer van Woodpecker, ik neem aan dat je een freesje bedoeld? Ik haal met een lang 8mm freesbit een diepte van 42 mm.

Je hebt er weer een gaaf project van gemaakt!

jaap

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.879
590
Schitterend blad/tafel geworden! Mij valt op dat de topoil meer glans geeft dan ik ervan gewoon ben. Machinaal uitgeboend? Tot welke korrel heb je geschuurd?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.878
878
Antwerpen
Schitterend blad/tafel geworden! Mij valt op dat de topoil meer glans geeft dan ik ervan gewoon ben. Machinaal uitgeboend? Tot welke korrel heb je geschuurd?
het is Osmo Topoil 3028 (kleurloos zijde-mat), geschuurd tot 180 en tussengeschuurd met 240, gewoon aangebracht met een Osmo roller en verder niks. Het oppervlak is superglad geworden.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.878
878
Antwerpen
Je schrijft over je nieuwe ruimer van Woodpecker, ik neem aan dat je een freesje bedoeld? Ik haal met een lang 8mm freesbit een diepte van 42 mm.
uiteindelijk heb ik de ultra-shear freesjes maar direct in de US besteld (binnen een week had ik ze). Het meeste werk heb ik gedaan met de 16mm bit gedaan en me ook aan het streepje op de as gehouden en kon zo tot bijna 30mm gaan. Ik moest in totaal iets meer dan 50mm doen dus door het werkstuk om te draaien ging dat perfect.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.879
590
Aha, zijde-mat.. In combinatie met de fijnere nerf kan ik het verschil wel begrijpen. Toch ook eens overwegen ipv altijd voor de matte optie te gaan, als dat het resultaat is met enkel een roller (y)

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
569
260
scherp zaagblad en dat geeft een heel mooie oppervlakte
de freesbitjes vlogen er door, aangebrand, smurrie, direct bot
Dankje. En interessant, in de diverse informatiepagina's over dit hout lees ik vooral dat het goed te bewerken is. Jouw ervaring is dus dat in ieder geval het gereedschap snel bot wordt ervan?
Ter zijner tijd dan twee keer over nadenken of ik dit hout wil gebruiken, aangezien ik met handgereedschap werk.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.