Tafel, maar dan anders...

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hoi allemaal,

Een klant van me heeft bij een familielid een schouw afgebroken en heeft aan mij gevraagd of ik met het hout (eik) een keukentafel zou willen maken.
Het tafelblad zou 1550 x 750 moeten worden en als ik het hout zou verzagen dan zou dat moeten lukken en zou ik een blad van 50mm dik moeten kunnen overhouden.
De klant stelde zelf voor om het hout over de breedte van de tafel te verdelen ipv in de lengte. Dat ziet hij liever dan dat de kortere stukken in de lengte achter elkaar zouden liggen.

Nu heb ik nog nooit zo'n tafel gezien of gemaakt. Het onderstel zou in gepoederlakt staal gemaakt worden en ik zou U-profielen voorzien over de lengte van het blad als versteviging en om het blad vlak te houden. Dan kan ik het onderstel mooi infrezen in de onderkant van het blad.

Wat denken jullie van deze manier van werken?KeukenTafel.pngKeukentafelStukken.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Een klant van me heeft bij een familielid een schouw afgebroken en heeft aan mij gevraagd of ik met het hout (eik) een keukentafel zou willen maken.
Het tafelblad zou 1550 x 750 moeten worden en als ik het hout zou verzagen dan zou dat moeten lukken en zou ik een blad van 50mm dik moeten kunnen overhouden.
De klant stelde zelf voor om het hout over de breedte van de tafel te verdelen ipv in de lengte. Dat ziet hij liever dan dat de kortere stukken in de lengte achter elkaar zouden liggen.

Nu heb ik nog nooit zo'n tafel gezien of gemaakt. Het onderstel zou in gepoederlakt staal gemaakt worden en ik zou U-profielen voorzien over de lengte van het blad als versteviging en om het blad vlak te houden. Dan kan ik het onderstel mooi infrezen in de onderkant van het blad.

Wat denken jullie van deze manier van werken?Bekijk bijlage 93632Bekijk bijlage 93631
Dat kun je zeker wel maken op die manier, maar je moet wel rekening houden met het krimpen en uitzetten van het hout, dus langere gaten maken voor de schroeven/bouten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
De klant stelde zelf voor om het hout over de breedte van de tafel te verdelen ipv in de lengte. Dat ziet hij liever dan dat de kortere stukken in de lengte achter elkaar zouden liggen.
daarin heeft hij gelijk, want als de lengte niet uit 1 stuk is, dan zullen bij krimpen de aansluitingen open komen
de 3 stukken op de foto hebben een ongelijke lengte
haal je daar telkens minstens 750 mm uit ?
als ik het hout zou verzagen
op je nieuwe hammer ? ;-)
Nu heb ik nog nooit zo'n tafel gezien of gemaakt.
uitdagingen zijn er om aan te gaan
ik zou U-profielen voorzien over de lengte van het blad als versteviging en om het blad vlak te houden.
moet je zeker plaatsen, want het hout zal in de breedte werken
en vermits je de balken dwars op de lengte gaat leggen, zullen er veel breedtes zijn
slobgaten voor de schroeven maken is een noodzaak
en grote slobgaten, want je hebt veel balken
zoals leo reeds aangaf
Dan kan ik het onderstel mooi infrezen in de onderkant van het blad.
over de esthetica ga ik niet oordelen
technisch hoef je die niet in te frezen

de kopse kanten ga je niet met een lat afwerken, of wel ?
ik kijk naar jouw foto

1605902188970.png
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
daarin heeft hij gelijk, want als de lengte niet uit 1 stuk is, dan zullen bij krimpen de aansluitingen open komen
de 3 stukken op de foto hebben een ongelijke lengte
haal je daar telkens minstens 750 mm uit ?

op je nieuwe hammer ? ;-)

uitdagingen zijn er om aan te gaan

moet je zeker plaatsen, want het hout zal in de breedte werken
en vermits je de balken dwars op de lengte gaat leggen, zullen er veel breedtes zijn
slobgaten voor de schroeven maken is een noodzaak
en grote slobgaten, want je hebt veel balken
zoals leo reeds aangaf

over de esthetica ga ik niet oordelen
technisch hoef je die niet in te frezen

de kopse kanten ga je niet met een lat afwerken, of wel ?
ik kijk naar jouw foto

Bekijk bijlage 93647
Geen lat om af te werken, die lat krimpt niet in de lengte, en de balken krimpen wel in die richting.
Netjes glad schuren gaat wel met dat geheel volgens mij.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
dat korte stuk is geen 75 lang
als niet gaat lijmen zit je krap in je hout denk ik.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
daarin heeft hij gelijk, want als de lengte niet uit 1 stuk is, dan zullen bij krimpen de aansluitingen open komen
Klopt dat wel? Het gaat in die situatie om een lengte, samengesteld uit 2 of 3 kortere stukken, die aan beide zijden is ingesloten door volle lengtes met gelijke nerforiëntatie. Dan is de lengtekrimp in alle stukken in gelijke mate en evenredig over de lengte verdeeld en treden er geen spanningen op die het samengestelde deel uit elkaar trekken. Vergelijkbaar met strokenparket.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Die aansluitingen in de lengte zullen in principe niet open gaan staan. Kor legt dat hierboven al uit. Ik heb daar zelf een voorbeeld van. Natuurlijk zul je ook bij perfecte aansluitingen de naad blijven zien in de structuur maar dat is te minimaliseren door een beetje goed uitkienen en netjes werken . Overigens vind ik (maar ik ben je klant niet ) stukken in de lengte (mits qua structuur een beetje goed uitgekiend en goed aansluitend) mooier dan stukken in de breedte.

mvg
Klaas
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@Fluo Bij een nerfrichting dwars op de grootste lengte van het blad, zoals in jouw tekening, heb je maximale werking in de lengterichting van de tafel. Dat betekent dat de bevestigingsbouten bij de uiteinden van het blad in flinke sleuven moeten lopen.
Je zou een andere oplossing kunnen overwegen die glijden over een grotere lengte mogelijk maakt. Daarvoor zou een kokerprofiel kunnen worden gebruikt met een lip of plaat aan de bodem, model petligger . Ik weet alleen niet of zoiets in de voor jou bruikbare afmeting in de handel is. Anders zou je dus plaatjes op je profiel kunnen (laten) lassen, zodat je met bladwervels of houtdraadbouten met onderlegring een goede verticale fixatie bij volledige bewegingsvrijheid in de lengterichting bereikt.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Uit ervaring als meubelmaker/ontwerper weet ik dat de krimp en uitzetting over een breedte van ca 1.5m bij droog eikenhout in centraal verwarmd huis max ca 1.6cm over de seizoenen is. Dus die slobgaten hoeven echt niet geweldig groot te zijn. Sterker nog als aan eind overmaats gaten boort van 12 of 14mm en carrosserieringen gebruikt gaat dat prima.

Groet,
Chris
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Klopt dat wel? Het gaat in die situatie om een lengte, samengesteld uit 2 of 3 kortere stukken, die aan beide zijden is ingesloten door volle lengtes met gelijke nerforiëntatie. Dan is de lengtekrimp in alle stukken in gelijke mate en evenredig over de lengte verdeeld en treden er geen spanningen op die het samengestelde deel uit elkaar trekken. Vergelijkbaar met strokenparket.
interessante opmerking
praktische vraag: hoe lijm je dit bij jou thuis ? maw een blad tegelijkertijd in de breedte + de lengte ?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@chrisvanaar Jouw waarneming van max. 1,6 cm bij een breedte van 1,50 m komt heel goed overeen met het resultaat van de 0,8% radiale en 1,2% tangentiële werking binnenshuis volgens houtinfobois.be .
Het maximum 1,2% x 150 cm = 1,8 cm geldt alleen wanneer alle delen zuiver dosse zijn gezaagd. Vermoedelijk zal een mix van dosse, kwartiers en tussenvormen worden gebruikt. Dus iets boven 1% is inderdaad zeer aannemelijk.
Je neemt de gaten dan met 12-14 mm wel wat aan de krappe kant. Uitgaand van een stilliggend centrum zouden de uiterste bevestigingspunten ca. 8 mm bewegingsruimte moeten krijgen. Als Bjorn 8 mm draadbouten gebruikt is minimaal 16 mm opening nodig. Minimaal, omdat niet zeker is of het hout tijdens de constructie op het laagste of hoogste vochtgehalte zit, of er ergens tussen in. Zekerheidshalve zou ik daarom aan beide kanten van de uiterste bout de berekende bewegingsvrijheid willen, resulterend in een sleuf van 24 mm. Kleine moeite, veel zekerheid.

@ZotVanHout Aan de kopse verlijming wordt volgens mij geen andere eis gesteld dan water- en lichtdichtheid. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om de naden op strategisch gekozen plaatsen open te laten, om kabeldoorvoer / verlichting / overkapping mogelijk te maken.
Krachten hoeven hier niet te worden opgevangen, mits de samengestelde delen worden afgewisseld met volle lengtes en zij niet de rand vormen. Ieder samengesteld deel ligt dan tweezijdig gespalkt.
Praktische uitvoering: ik zou geen sprong in de kopse verlijming willen, dus voor de uitlijning een lamel infrezen. Daarna het samengesteld deel in elkaar tikken en dan met de andere delen verlijmen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Praktische uitvoering: ik zou geen sprong in de kopse verlijming willen, dus voor de uitlijning een lamel infrezen. Daarna het samengesteld deel in elkaar tikken en dan met de andere delen verlijmen.
ik denk nog aan het persen bij de verlijming
voor een goede hechting dien je in 2 richtingen te klemmen
in praktijk heb ik dit nog niet gedaan
dwars op de lengtes persen is de de klassiek verlijming
omdat er samengestelde lengtes zijn, dien je ook met de lengtes mee te persen zodat de kopse kanten mooi aansluiten
hoe zorg je er voor dat de samengestelde lengtes niet langer of korter dan de andere zijn ?
eerst in mekaar tikken, en pas dan op lengte zagen ?
bij het lijmen kunnen de samengestelde lengtes aan de zijkanten wegschuiven
dus ook daarin lamello's ?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Er worden natuurlijk voldoende lange gaten in de U-profielen voorzien als de klant voor de verlijming in de breedte gaat.

Het in lengte verlijmen en onderling kops verlijmen heb ik voorgesteld hoor, maar daar was de klant geen voorstander van. Het kops verlijmen zie ik wel lukken hoor. Domino's voor uitlijning en voldoende lange klemmen zodat die kunnen samen geduwd worden
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
@Kor Gewoon goede 4/4.5mm spaanplaatschroeven gebruiken ipv houtdraadbout 8mm, dan heb je meer als voldoende speling om krimp/uitzetting op te vangen met gat 12-14mm.
Verder is dit hout van een oude schouw, dus dit is door en door droog!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.