Stroomaggregaat

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.302
162
Enkhuizen
In deze onzekere tijden worden we bijna dagelijks geconfronteerd met allerlei vervelende en verontrustende bedreigingen die steeds dichterbij komen. Een oorlog op enkele uren afstand, een hybride oorlog die hier en daar zorgt voor het doorsnijden van internetkabels, cyberaanvallen, spionage op en onder de Noordzee, etc. Kortom ik ben er niet gerust op.
Door al deze ontwikkelingen worden we er regelmatig op gewezen maatregelen te treffen in het geval van calamiteiten. Het inslaan van voldoende water, houdbaar voedsel, zaklamp en radio behoort inmiddels tot de standaardprocedure bij veel mensen, ook bij ons. Deze week is daar het advies om voldoende contact geld in het huis te hebben voor boodschappen, tanken, e.d. Het is ook geen probleem om hiervoor te gaan zorgen. Even flappen tappen wat ik al heel lang niet meer gedaan heb.
Wat we geleerd hebben in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne is dat veel aanvallen plaatsvinden op de energievoorzieningen. Hierdoor proberen de Russen de Oekraïense bevolking op de knieën te krijgen en het moreel te breken.
Dit zou ons ook zomaar kunnen overkomen. En wat dan als je een paar dagen weken of zelfs maanden (in de winter) zonder stroom komt te zitten? Veel huishoudens zijn inmiddels van het gas af en compleet afhankelijk van stroom geworden. Ga maar eens na wat je allemaal niet kan als je geen stroom meer hebt. Velen hebben wel zonnepanelen maar geen opslag hiervoor. Een powerbankje is ook zo leeg. Ook een gebruikte 100Ah tractiebatterij zal het bij mij maar beperkt uithouden .
Ik weet niet of ik de enige ben (vast niet), maar ik zit te denken aan de aanschaf van een stroomaggregaat(je). Alleen als ik ga zoeken zie ik al gauw door de bomen het bos niet meer. Benzine, diesel, vermogen? Waar moet ik (nog meer) aan denken of op letten? Uiteraard wil ik niet dat mijn werkplaats met zaagtafel, draaibank, lintzaag, etc. hier op moet gaan draaien, maar wel de essentiële huishoudelijke zaken, traplift, laden scootmobiel, enz.
Wie van jullie heeft hier ook al over nagedacht en actie op ondernomen? Uiteraard zullen er ook veel van jullie zeggen dat het niet zo'n vaart zal lopen, maar ik ben er niet gerust op.
Alle adviezen en suggesties zijn welkom. Misschien en hopelijk ontstaat hierdoor een mooie discussie op ons mooie forum.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.181
2.271
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb je de ruimte, het budget + hinder je de buren niet, dan kan je een stroomopwekker op fossiele brandstof plaatsen
feit is dat het westen 2 jaar lang oekraïne mondjesmaat gesteund heeft
het was pas nadat ze telkens voldoende bloedden dat het westen hen wat meer materiaal en geld toegeschoven heeft
ik ben het met zelenski volledig eens, dat oekraïne als bufferstaat onze democratieën verdedigt

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.061
907
Enschede, Twente
Mijn duimpje staat in dit geval voor: Helemaal mee eens.

Ik denk dat je het wegvallen van de energievoorziening niet moet zien als een individueel probleem. Als ik in een 'echte' woonwijk zou wonen, ging ik dat met buren aanpakken. Dan kun je ook financieel een vuist maken en bijvoorbeeld een flink aggregaat aanschaffen (tweedehands lijkt me een goede optie) en het nodige aan brandstof, kabels, etc. op voorraad houden. Een soort mini-BB-voorziening zoals die in de jaren 60 t/m 80 op heel veel plekken aanwezig was.

Dat de overheid ook hiertoe de nodige stappen onderneemt lijkt me in de huidige constellatie een wensdroom… We zullen het zelf moeten doen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.181
2.271
Klein-Brabant, Vlaanderen
technisch gezien: ik denk dat je je een eigen bron van elektriciteit niet zo maar op je huisnet aan mag sluiten
je zal dus de stekkers rechtstreeks in je bron moeten steken, ofwel een apart net aanleggen
al goed dat ik nog een houtkachel heb, zodat ik mij tenminste kan verwarmen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.322
3.134
Ik heb de indruk dat je geen idee hebt van de hoeveelheid brandstof die je dan op voorraad moet hebben.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
opwindradio, knijpkat, fiets_usb_oplader.

Aggregaat, je hebt geen idee hoe groot zo'n ding moet zijn, een 20ft container per 1 a 2 huishoudens.

Zinniger lijkt het me een veldkeuken te hebben voor een kleine wijk. Waterput laten slaan. Heb ik, zou er nog een handpomp op moeten.

Zonnepanelen heb je niets aan. Als het net plat gaat gaan die dingen ook plat. Handige Harries die in deze bij de tijd zijn krijgen ze misschien aan de gang. Ontkoppelen van het netwerk en er een klein aggregaat op aansluiten zodat die dingen he weer gaan doen. Dan maar hopen dat ze niet van een of andere stomme cloud service afhankelijk zijn.

Lekker met z'n allen in de (geisoleerde) bedstede, die hoef je niet te verwarmen zolang het boven de -10 blijft.

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
236
72
Wij hebben hier op het werk ook een noodaggregaat staan voor de vitale functies. Voordat je eraan begint zijn er een paar zaken om rekening mee te houden:
Zoals wat wil je aandrijven? Dit gaat om het nuttig vermogen wat een set kan leveren. Vooral de goedkopere setjes leveren geen zuivere sinusspanning en dit gaat niet goed met elektronica. Denk aan opladers, maar ook inductie kookplaten en de cv.
verder moet je ook rekening houden met regelmatig onderhoud en testen. De generatoren die wij hebben worden maandelijks getest. Dit was ook zo aan boord van de schepen waarmee ik vroeger heb gewerkt.
Ook zijn niet alle brandstoffen lange tijd houdbaar.
Zelf denk ik (en ik heb het ook nog niet op orde) dat je moet kijken naar een kookvoorziening, bijvoorbeeld een camping gasstel, verwarming en verlichting. Ga er maar vanuit dat de gasvoorziening ook stilvalt als er langdurig geen stroom is.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.004
881
Oss
Eerlijk gezegd heb ik er ook een tijdje overlopen denken, maar er toch vanaf gezien.
Vaak moet je een vrij zwaar aggregaat hebben i.v.m. Aanloopstromen, is het verbruik erg hoog, zodat je veel brandstof in voorraad moet hebben, omdat als de stroom uitvalt je ook niet makkelijk kunt tanken, verder is de houdbaarheid van de brandstof ook nog een punt.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.061
907
Enschede, Twente
Ik heb de indruk dat je geen idee hebt van de hoeveelheid brandstof die je dan op voorraad moet hebben.
Voordat we 'bij ons thuis' aan het gas gingen, stond er een tank in de schuur voor de oliekachels. Dat was een knoeperd (in mijn herinnering althans), met zeker een paar honderd liter inhoud. (Jeugdtrauma: een krat met al mijn Lego stond er een keer onder en door lekkage moest alles weggegooid…)

O, en hier over de grens was het vrij gebruikelijk om een flinke tank bij de boerderij/woning te hebben met propaan of iets dergelijks. In DE vonden ze het niet nodig om ieder adres op het gasnetwerk aan te sluiten - in tegenstelling tot NL.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Wij hebben al jaren een dieselaggregaat van 6.5 Kva, zeg maar 5000 watt en daar draait dan het hele huis op indien nodig. De diesel van Aspen is bij lange na niet goedkoop, maar door steeds zo nu en dan een klipje te kopen hebben we in de loop der tijd een aardig voorraadje opgebouwd. Het spul is zeer lang houdbaar. Daarnaast nog een benzineuitvoering van het zelfde vermogen plus voorraad Aspen blauw. Tja, niets is voor eeuwig, maar een tijdje zingen we het wel uit.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.322
3.134
Met een paar flessen propaan kan je een jaar koken. Olielampen en lampolie kan je ook prima bewaren. Je eerste probleem is drinkwater. En in de winter warmte. Een houtkachel en 6 kuub hout helpen je door een winter. Daar kan je dan ook op koken .

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
535
789
47
Breda
Bij de bouw van mijn huis dit jaar heb ik nog serieus overwogen om ipv een warmtepomp een houtgestookte cv te nemen. Bijvoorbeeld van Ökofen. Als extra optie kan je dan ook een Stirlingmotor erbij nemen die weer een generator aandrijft.

Verwarming en stroom tegelijkertijd.

Kosten van dit alles inclusief pellet silo rond de 80k. 😬
Ik kreeg geen toestemming van mevrouw Mossel.

Ik heb altijd wel affiniteit met preppen gehad.
Ik denk dat ik het wel een jaartje zou volhouden wanneer het echt misgaat.
Daarna zal ik opzoek moeten gaan naar een alternatief voor wc papier. 😄

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.322
3.134
Zo'n houtgestookte cv heb je geen ruk aan, zonder stroom. En je verwarmt natuurlijk niet je hele huis. Alleen de kamer waar je kachel staat. Daar ga je in koude tijden in wonen met je hele familie.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
565
866
Zuid West Drenthe
We zijn met z'n allen natuurlijk ook flink verwend met alles op stroom.
Mijn persoonlijke insteek is dat als 100 jaar (of meer) geleden de mensen zonder stroom konden leven ik dat nu ook kan.

bakkerl

Nieuw lid
30 jun 2022
12
6
fctsZ7Mnr1ArTuqO0tq1
technisch gezien: ik denk dat je je een eigen bron van elektriciteit niet zo maar op je huisnet aan mag sluiten
je zal dus de stekkers rechtstreeks in je bron moeten steken, ofwel een apart net aanleggen
al goed dat ik nog een houtkachel heb, zodat ik mij tenminste kan verwarmen
Je mag je eigen voorziening aansluiten zolang deze maar is voorzien van de juiste schakelaar. Een schakelaar die je huis voorziet vanuit het net OF vanuit je eigen voorziening. De 2 mogen dus nooit aan elkaar verbonden zijn.

Het moet dus onmogelijk zijn dat bij uitval van het net, dat je stroom het net op gaat sturen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.