Stopcontacten in French Cleatwand

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Wat betreft de plaats van de stopcontacten op je toekomstige gereedschapwand met french cleats:
Ga voor je werkbank staan en bepaal het gebied je op de achterwand waar je makkelijk bij kan zonder gymnastische toeren uit te halen. In dat gebied moeten je stopcontacten komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je losse, meervoudige stekkerdozen gaat gebruiken, zou ik wel niet voor de goedkoopste gaan. Mijn ervaring is dat ze in de werkplaats na korte tijd ergernis oproepen. Bij veelvuldig gebruik gaan ze klemmen, geven slecht contact, of ze branden in.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Ze worden meestal uit standaard multiplex gemaakt, dus 3/4 inch dik, cq 18 à 19 mm. Qua breedte is iets van 5 tot 7 cm voldoende. De hoek is altijd 45 graden.
Maak je ze van hout, dan wordt het knoeien om eea recht te krijgen en te houden.
Hartstikke bedankt voor je reactie 👍. Met de breedte bedoel je dan de lat op de muur alsmede de lat op het “ophangwerk” of bedoel je totale breedte en zaag je dat onder 45 graden doormidden zodat je 2 latten van 3,5 cm. krijgt....? En wat is dan de ruimte tussen de latten op de muur?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Per stuk. 3,5 cm wordt wat smal om goed vlak te bevestigen. Ruimte tussen de latten moet je zelf weten. Hangt ook een beetje af van hoeveel geld je wilt besteden. Kijk eens naar dit YouTube-filmpje van Ben Tardif — die heeft het m.i. goed voor elkaar qua 'french cleat wall’:


Hij heeft ook een vervolgfilmpje met uitbreiding.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
weet je daar ook de juiste maatvoering voor?
ik gebruik hanglatten om bovenkasten op te hangen
die zijn soms redelijk zwaar (de laatste hebben we met zijn 3'en moeten tillen)
om die reden gebruik ik mpx 18 mm, wat trouwens de standaarddikte voor corpussen is (toch bij ons ;-)
om netjes te kunnen werken - lees vooral horizontaal - bevestig ik eerst een plaat op de muur, en daarop plaats ik nadien het vaste deel van de hanglat
bij het boren van gaten + het in de muur pluggen loopt het wel eens schuin
door in 2 stappen te werken, hang de hanglat perfect horizontaal
voor boven jouw werkbank kan je dit systeem ook toepassen
voordeel is dat je 1 plaat tegen de muur keilt
nadien kan je je hanglatten op eender welke plaats vastschroeven . . . en nadien weer losschroeven om ze elders op de plaat te hangen
ik ga er van uit dat je enkel wat handgereedschap aan die hanglatten wil hangen
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik zou, als je er de plaats voor hebt, stopcontacten verzonken proberen te plaatsen, zodat je er bvb ook iets overheen kan hangen. Zelf nog niet uitgevoerd, gewoon nagedacht over de vraag...
 

dafoolio

Actieve deelnemer
7 jun 2020
42
13
Randje achterhoek
Ik kwam er na het ophangen van mn eerste poging tot french cleats ook achter dat ik nog stopcontacten wilde hebben. Dus ik heb van een restje OSB een gootje gemaakt waarin ik (totaal niet veilig ivm open zijkant, neem er aub geen voorbeeld aan) stopcontacten en een lichtschakelaar heb gemaakt (schakelmateriaal dat ik nog had liggen). Deze hangt aan de onderste cleat.
 

Bijlagen

  • E078D081-2A8C-4FFC-9C17-08E6B20F1BBF.jpeg
    E078D081-2A8C-4FFC-9C17-08E6B20F1BBF.jpeg
    2,8 MB · Weergaven: 31
  • 570AE203-78F2-4C5D-B948-86C90F8E9FAB.jpeg
    570AE203-78F2-4C5D-B948-86C90F8E9FAB.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 32

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik kwam er na het ophangen van mn eerste poging tot french cleats ook achter dat ik nog stopcontacten wilde hebben. Dus ik heb van een restje OSB een gootje gemaakt waarin ik (totaal niet veilig ivm open zijkant, neem er aub geen voorbeeld aan) stopcontacten en een lichtschakelaar heb gemaakt (schakelmateriaal dat ik nog had liggen). Deze hangt aan de onderste cleat.
De vraag is dan maar waarom die aan een cleat moet hangen ? je gaat 'm toch nooit elders hangen, of wel ?
Kris
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Let erop dat je vaste wcd's niet met een flexibel snoer mag aansluiten. Het moet dus altijd een vast gemonteerde plek hebben. Het omgekeerde is ook waar, een losse verlengdoos mag je niet in een vaste opstelling monteren. Stationaire machines moeten daarom ook altijd op een wcd aangesloten zijn. Dit mag niet met een verlengkabel.

En ik weet dat dit alleen echt verplicht is bij bedrijven, maar als je thuis iets nieuws maakt, kan je het ook meteen goed doen.
 

dafoolio

Actieve deelnemer
7 jun 2020
42
13
Randje achterhoek
De vraag is dan maar waarom die aan een cleat moet hangen ? je gaat 'm toch nooit elders hangen, of wel ?
Kris
Liever had ik het niet aan een cleat gehad, maar de ruimte onder de plaat van de cleats en de achterzijde van m'n werktafel is te krap om nog een wcd tussen te proppen. Dus moest er toch al overlap zijn met die plank. Dan maar makkelijk ophangen. De kans is groot dat ik nog eens een andere werkbank ga kopen of maken, en dat dan de hele zaak weer op de schop gaat. Dus in dit specifieke geval, ja ik ga hem denk ik wel nog ooit ergens anders hangen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.