Stopcontacten in French Cleatwand

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Beste mede-houterianen, ben bezig met een werkbank in m’n schuurtje (3x3 en staan ook nog 2 fietsen in 😩).... Boven de werkbank wil ik een wand met French Cleats maken. Ik wil daar ook 3 dubbele stopcontacten op/in maken. Iemand een idee hoe je dat met zo min mogelijk ruimteverlies t.o.v. de cleats kunt doen..?!
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Zoiets? Je hebt hem ook met schakelaar
 

Bijlagen

  • AF6C16E8-8DDA-42DC-84BC-25321C121BC0.jpeg
    AF6C16E8-8DDA-42DC-84BC-25321C121BC0.jpeg
    95,6 KB · Weergaven: 8

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je vraag staat niet op de juiste plek van het forum, vandaar de vraag aan de mods (moderators) om het topic te verplaatsen. De toevoeging "ook", omdat je toevalligerwijs vandaag de tweede bent die op dit gedeelte van het forum een vraag stelt welke hier niet thuishoort.

Dus de vraag/opmerking was niet aan jou gericht ;)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Stopcontacten daar maken waar ze je nodig hebt. Het idee van french cleates is dat je een min of meer vrije indeling kan maken.
Stopcontacten niet vlak boven de werktafel maken, want dan zitten ze altijd in de weg.
Afhankelijk van hoe je werktafel er uit ziet, kan je er ook aan denken stopcontacten onder de werktafel te maken. Zitten vaak niet in de weg en toch makkelijk bereikbaar.
 

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Stopcontacten daar maken waar ze je nodig hebt. Het idee van french cleates is dat je een min of meer vrije indeling kan maken.
Stopcontacten niet vlak boven de werktafel maken, want dan zitten ze altijd in de weg.
Afhankelijk van hoe je werktafel er uit ziet, kan je er ook aan denken stopcontacten onder de werktafel te maken. Zitten vaak niet in de weg en toch makkelijk bereikbaar.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ah draadloze stroom..handig
die zit in de maalstroom van de technische evolutie
bv straling die in stroom omgezet wordt
maar dat is niet mijn onderzoeksdomein
meer concreet: stopkontakten op het voorste deel van een haaklat kan je verplaatsen naar waar je wil
uiteraard blijft er dan nog de - bij voorkeur soepele - kabel voor aanvoer van de elektriciteit
die kan je met een paar haken op de andere haaklatten uit de weg houden
noot: ik ga er van uit dat collega JoopVerbe een paar haaklatten op de wand zal plaatsen
 

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
ik vermoed dat de bedoeling van die haaklatten boven je werkbank is om materiaal op een veranderlijke plaats op te hangen
als je de stopkontakten zelf op een haaklat plaatst, dan ga je er eender waar mee naar toe
Vroeg me af waar de beste plaats voor stopcontacten is waar ze de minste afbreuk doen aan het haaklatten-systeem.... Tussen, op, onder of boven...?
 

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
onder de werkbank is altijd handig, omdat je snoeren dan niet in de weg zitten
hoeveel haaklatten ga je op de wand zetten ?
& waar & hoe ?
Heb een wand vanaf 85 cm. (Bovenkant werkbank) tot +/- 2m40 hoog en 2m40 breed. Heb jij mss ervaring met breedte en dikte van de latten en tussenruimtes?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vroeg me af waar de beste plaats voor stopcontacten is waar ze de minste afbreuk doen aan het haaklatten-systeem.... Tussen, op, onder of boven...?
los van de verschillen in het reglement tussen nl & vl
een alternatief is de stopkontakten of wcd's net onder het plafond te plaatsen
daarin steek je de stekker van een soepele draad die naar een verdeeldoos leidt
van het type zoals tonp onder #2 voorstelt, of zoals op onderstaande foto
die verdeeldoos zet je op het voorste deel van een haaklat
de haaklat verplaats je naar waar je wilt
de overtollige lengte van je soepele draad, hou je met losse haken aan de andere haaklatten vast
wil je de stekkers van je machines rechtstreeks in je wcd kunnen plaatsen, zoek dan eerst met het verplaatsbare systeem uit waar ze voor jou het best staan
zelf ben ik geen voorstander van draden van machines die over de werkbank lopen
mijn stopkontakten staan aan de voorzijde + aan de onderkant van mijn werkbanken
ik heb tegen de muur geen haaklatten voor gereedschap

1608669608474.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
los van de verschillen in het reglement tussen nl & vl
een alternatief is de stopkontakten of wcd's net onder het plafond te plaatsen
daarin steek je de stekker van een soepele draad die naar een verdeeldoos leidt
van het type zoals tonp onder #2 voorstelt, of zoals op onderstaande foto
die verdeeldoos zet je op het voorste deel van een haaklat
de haaklat verplaats je naar waar je wilt
de overtollige lengte van je soepele draad, hoe je met losse haken aan de andere haaklatten vast
wil je de stekkers van je machines rechtstreeks in je wcd kunnen plaatsen, zoek dan eerst met het verplaatsbare systeem uit waar ze voor jou het best staan
zelf ben ik geen voorstander van draden van machines die over de werkbank lopen
mijn stopkontakten staan aan de voorzijde + aan de onderkant van mijn werkbanken
ik heb tegen de muur geen haaklatten voor gereedschap

Bekijk bijlage 95027
Bedankt voor de suggesties.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Wel uitkijken met de hierbovengetoonde stekkerdozen. Niet alle verdeeldozen kunnen een hoge belasting aan, kijk dus even of degenen die je koopt geschikt zijn voor het vermogen aan machines dat je gebruikt. Vooral een stofzuiger waar ook nog een zaag oid in doorgelust zit verbruikt meer dan je zou denken.

Ik heb hier een hele batterij aan stopcontacten vlak boven de werkbank (15 cm erboven). Ideaal voor gereedschap dat ik op/bij de werkbank gebruik. Ook voor de acculader en de radio. Maar je stapelt er wel snel teveel zooi voor.
Daarnaast heb ik naast de werkbank, dus direct rechts en links van me als ik voor de werkbank sta (werkbank staat tegen de kopse kant, achterwand van de schuur) aan de ene kant vlak boven de grond een dubbel stopcontact wat ik gebruik voor machines midden in de ruimte, en aan de andere kant op 1 meter hoog de krachtstroomstopcontacten voor de kolomboor, zaag en vandiktebank. En op de zaag ook een verloop van 400 naar 230 volt voor als ik de zaag als werktafel gebruik. Stiekem is dat misschien nog wel het meest gebruikte contactpunt voor "snel even" gebruik.
Mijn ervaring is dat je niet genoeg stopcontacten kunt hebben (verdeeld over de ruimte) om daarmee te voorkomen dat je met teveel verlengkabels gaat werken of steeds stekkers moet wisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Wel uitkijken met de hierbovengetoonde stekkerdozen. Niet alle verdeeldozen kunnen een hoge belasting aan, kijk dus even of degenen die je koopt geschikt zijn voor het vermogen aan machines dat je gebruikt. Vooral een stofzuiger waar ook nog een zaag oid in doorgelust zit verbruikt meer dan je zou denken.

Ik heb hier een hele batterij aan stopcontacten vlak boven de werkbank (15 cm erboven). Ideaal voor gereedschap dat ik op/bij de werkbank gebruik. Ook voor de acculader en de radio. Maar je stapelt er wel snel teveel zooi voor.
Daarnaast heb ik naast de werkbank, dus direct rechts en links van me als ik voor de werkbank sta (werkbank staat tegen de kopse kant, achterwand van de schuur) aan de ene kant vlak boven de grond een dubbel stopcontact wat ik gebruik voor machines midden in de ruimte, en aan de andere kant op 1 meter hoog de krachtstroomstopcontacten voor de kolomboor, zaag en vandiktebank. En op de zaag ook een verloop van 400 naar 230 volt voor als ik de zaag als werktafel gebruik. Stiekem is dat misschien nog wel het meest gebruikte contactpunt voor "snel even" gebruik.
Mijn ervaring is dat je niet genoeg stopcontacten kunt hebben (verdeeld over de ruimte) om daarmee te voorkomen dat je met teveel verlengkabels gaat werken of steeds stekkers moet wisselen.
Dank je voor deze reactie. Ben het met je eens dat je niet gauw teveel stopcontacten kunt hebben. ik heb een hele serie van die tafelcontactdozen in een krat en die wilde ik daar ook laten! Aan de zijkant van de werkbank voor de mobiele machine(‘s) had ik ook aan gedacht, maar mss niet handig i.v.m. erover struikelen....!? Kheb ook zitten denken aan zo’n veer aan het plafond of zo waar je je snoer en je stofuigerslang aan kunt hangen.... Maar nogmaals bedankt. Hebbje trouwens ook French Cleat’s en weet je daar ook de juiste maatvoering voor?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Hebbje trouwens ook French Cleat’s en weet je daar ook de juiste maatvoering voor?
Ze worden meestal uit standaard multiplex gemaakt, dus 3/4 inch dik, cq 18 à 19 mm. Qua breedte is iets van 5 tot 7 cm voldoende. De hoek is altijd 45 graden.
Maak je ze van hout, dan wordt het knoeien om eea recht te krijgen en te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.