Stookhout kopen, waar?

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
9
7
Hillegom
Feitelijk kan je hout naar een jaar zonder meer stoken als je het goed doet.
Ik ben vanaf mijn twaalfde tot ik met 22 uit huis ging met stookhout bezig geweest.
De bomen zijn in februari omgezaagd in in de bos op stukken van een meter gezaagd, dan door de buurboer op handige rolletjes van 20 cm gezaagd, en bij ons in de tuin gedumpt en dan kloven maar. Als jochie van 12 wil je ook helpen, dus pa heeft voor gekloofd in ik mocht ze op op de juiste dikte brengen, later deed ik bijna alles. Soms, als de boer geen tijd had, kregen wij stukken van een meter, kloven en met een raamzaag met zijn tween zagen. Oma, Ma en zusje hebben het hout opgestapeld, het bleef onder een afdakje beschermd tegen regen liegen tot eind mei, dan ging het op zolder drie trappen omhoog onder de nok, in de zomer word het daar 40-50 graden warm, en in november verstokt, brandde prima! (2 keuken kachels een in de badkamer en een in de was keuken). En idd, je kreeg het meer dan twee keer warm van dat hout!

Jeugdherinneringen.......
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Ik bedoelde eigenlijk @MatthijsG dat de tijd van voortplanten voor mij al enige jaartjes achter me ligt...:)
Voor de rest heb je uiteraard helemaal gelijk, ben momenteel bezig met het zagen van dikke stammen Am.eik, beuk en es, hoe mooi wil je het hebben... (y)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Klopt wel @Voorhetplezier Honderd meter van ons vandaan zit een voormalige kweker die nog heel veel kassen heeft staan. Daar gaat brandhout in en eik is in anderhalf jaar kurkdroog en spijkerhard. Die temperaturen die je noemt zijn daar dan ook standaard. Zachthout als els, den enz, is in 6 maande droog daar.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Ik heb eik nog nooit een jaar buiten laten liggen, al zal die zich er weinig van aan trekken.
Twee jaar in mijn houthok en het is klaar, ergens tussen de 13 en 16 procent vocht.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
394
184
56
Luzy Saint Martin
Het gaat niet om het vocht maar om het looizuur uit te spoelen. Als je altijd heel hard stookt kun je dit misschien nalaten maar wie stookt er niet af en toe gesmoord?
De tannines vormen zure rookgassen die je kachel en je rookkanaal aantasten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.