Stookhout kopen, waar?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Je kan toch zelf een kloofmachine bouwen? Is niet erg ingewikkeld. Variabele pomp op de aftak as en gaan. Beetje dikke cilinder scoren en kloven. Er staan ook genoeg voorbeelden op jij buis, maar ze gebruiken vaak onder bemeten componenten. Daardoor staan ze nog steeds te klooien.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
506
119
Omg. Eindhoven
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Gezien we hier nog een aantal jaren moeten klussen in huis heb ik op dit moment geen tijd om overal hout bij elkaar te gaan sprokkelen.

Het zal voor nu gewoon een aantal kuub gekloofd hout kopen worden. Mochten jullie nog interessante adressen hiervoor hebben laat het vooral weten :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.168
436
Het maakt heel veel uit of je vers gekloofd of gedroogd hout wilt kopen.
Als je ruimte en tijd hebt om het zelf te laten drogen is dat al veel goedkoper maar toch al heel snel duurder dan gewoon met je cv stoken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Als je je eigen bos moet onderhouden, lijkt me dat wel een handige aankoop. Dat hout wandelt niet van zelf naar de verharde weg.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik mijn eigen bos achter de boerderij heb liggen. Achterbuurman heeft de tractor(en) die ik elk moment van de dag kan gebruiken. "Gluck muss man haben"... zeggen de Duitsers... en zo is het maar net. :)
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
216
6
Oisterwijk
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Gezien we hier nog een aantal jaren moeten klussen in huis heb ik op dit moment geen tijd om overal hout bij elkaar te gaan sprokkelen.

Het zal voor nu gewoon een aantal kuub gekloofd hout kopen worden. Mochten jullie nog interessante adressen hiervoor hebben laat het vooral weten :)
Ik haal zelf het hout bij een zager in Heukelom, maar denk dat zij niet met de trekker naar eindhoven komen. In de buurt van Rooy zitten ook een aantal houtboeren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.626
1.071
Riemst
IMG_1678.jpegIMG_1148.jpeg


Er staat een Deutz 6005 uit 68 in de schuur. Hier geladen met een partij grove den die ik tot planken heb laten zagen. Houtkliever bouwen is inderdaad niet zo moeilijk. Hydrauliek is trouwens aanwezig op de trekker.
 
Laatst bewerkt:

de-hout-amateur

Actieve deelnemer
24 mei 2024
32
7
Het hoge noorden
Daarom stook ik gratis pallets. Ik kan met 6 strak vol gestapelde gaasboxen een hele winter mijn huis verwarmen. De pallets worden kosteloos voor mijn deur gezet. Hoef alleen een paar keer een avondje te zagen. Je moet alleen wat vaker je kachel vullen.
In een normale houtkachel? Is dit spul niet wat bewerkt dat het gaat stinken?
Heb je goed voor elkaar (y)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Als je alleen het hout stookt en niet de spaanplaat blokken valt dat wel mee. Ik stook in een dovre rock 350. Dus klein kacheltje, met hoog rendement en hij zuigt zijn verbrandingslucht uit de kruipruimte. Dan hoef je je vuur niet te smoren, wat een stuk scheelt in de stank voor de buurt.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
336
150
Boxtel, Noord-Brabant
Ik heb in het verleden beroepsmatig pallethout ingekocht.
In de winter is pallethout meestal onbewerkt (op evt verf oid na).
In de zomer wordt er bij vers hout vaak gebruik gemaakt van middelen om het schimmelen te voorkomen/uit te stellen. Een veelgebruikt middel wat hiervoor wordt gebruikt is Sinesto-B (gebaseerd op water, met ammonium en boron.
Hoeveel dat er van dit spul nog over is na levensduur pallet zal denk ik wel meevallen.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
839
207
Een veelgebruikt middel wat hiervoor wordt gebruikt is Sinesto-B
Dat spul valt nog wel mee, veel slechter is methyl bromide wat giftig is bij verbranding.
Wordt hier niet meer gebruikt maar veel pallets komen van ‘buiten’ En daar zit dat nog regelmatig in.
Bij gratis pallets moet je je dus ook afvragen waarom ze gratis zijn; dan zijn zij van de rotzooi af.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Als je je producten op wegwerppallets krijgt aangeleverd, dan kan je er als bedrijf voor kiezen om eens in de zoveel tijd een container te laten komen om ze af te voeren. Wat uiteraard geld kost. Of je zet ze bij je buurman voor de deur, die ze kort zaagt om op te stoken. Wat je niets kost.
 
  • Leuk
Waarderingen: de-hout-amateur

de-hout-amateur

Actieve deelnemer
24 mei 2024
32
7
Het hoge noorden
Als je je producten op wegwerppallets krijgt aangeleverd, dan kan je er als bedrijf voor kiezen om eens in de zoveel tijd een container te laten komen om ze af te voeren. Wat uiteraard geld kost. Of je zet ze bij je buurman voor de deur, die ze kort zaagt om op te stoken. Wat je niets kost.
Waar let je dan zoal op om die slechte/giftige pallets eruit te halen?
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
336
150
Boxtel, Noord-Brabant
Waar let je dan zoal op om die slechte/giftige pallets eruit te halen?
Waar je op kunt letten is de ISPM15 stempel op de klossen; houten pallets van buiten de EU moet altijd dit stempel bevatten, de juiste landaanduiding staat er ook op. Hout van binnen de EU zal (als de regels gevolgd zijn) niet met methyl bromide behandeld zijn.
1727090451054.jpeg

Ik zou pallets van buiten de EU gewoon niet gebruiken.
Afhankelijk van de werkzaamheden van de plek waar de pallets vandaan komen zullen ze er zelden tussen zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: de-hout-amateur

de-hout-amateur

Actieve deelnemer
24 mei 2024
32
7
Het hoge noorden
Waar je op kunt letten is de ISPM15 stempel op de klossen; houten pallets van buiten de EU moet altijd dit stempel bevatten, de juiste landaanduiding staat er ook op. Hout van binnen de EU zal (als de regels gevolgd zijn) niet met methyl bromide behandeld zijn.
Bekijk bijlage 148056

Ik zou pallets van buiten de EU gewoon niet gebruiken.
Afhankelijk van de werkzaamheden van de plek waar de pallets vandaan komen zullen ze er zelden tussen zitten.
Dank voor je uitleg! Mijn hout moet mogelijk nog wat langer drogen dus een kleine tussenoplossing is wel fijn!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.955
969
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb in het verleden beroepsmatig pallethout ingekocht.
In de winter is pallethout meestal onbewerkt (op evt verf oid na).
In de zomer wordt er bij vers hout vaak gebruik gemaakt van middelen om het schimmelen te voorkomen/uit te stellen. Een veelgebruikt middel wat hiervoor wordt gebruikt is Sinesto-B (gebaseerd op water, met ammonium en boron.
Hoeveel dat er van dit spul nog over is na levensduur pallet zal denk ik wel meevallen.
Ammoniak niet. Boor wel, en als je dat verbrand krijg je denk ik borax. Vroeger gewoon in het huishouden gebruikt maar inmiddels geclassificeerd als schadelijk voor de voortplanting.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
208
8
Dat zal me, eerlijk gezegd, aan mijn **** roesten, die hele voortplanting....:ROFLMAO:
Nee, maar denk je ook aan de buren?
Wij stoken ook en er komt bij mij alleen droog hout in. Liefst eiken, beuken of fruit. Een buurman verderop gooit er echt van alles in en dat is gewoon ongezond.

Wat mij betreft mag stoken best meer gereguleerd worden: je haalt je stookbewijs maar en er kan opgetreden worden als je onjuist hout stookt. Maar Marktplaats bv. reageert niet eens als je aangeeft dat iemand geverfd hout als brandhout aanbiedt :confused:
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.