Stookhout kopen, waar?

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
506
119
Omg. Eindhoven
Sinds we verhuisd zijn hebben we ook een houtkachel, welke volledig nagekeken/gecertificeerd is, dus we willen in de winter hout gaan stoken.
Aangezien ik vermoed dat hier meer mensen hout stoken vroeg ik me af waar jullie dit over het algemeen bestellen, en wat de prijzen gemiddeld per m3 zijn?

Als ik een beetje Google kom ik echt legio bedrijven tegen, waar de prijzen toch wel gigantisch uiteen lopen voor droog stookhout (eiken/beuk).
Met name websites uit het buitenland (Frankrijk/Belgie) lijken behoorlijk veel goedkoper, maar dan betwijfel ik of het allemaal niet te mooi is om waar te zijn.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.310
758
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De prijzen per m3 hangen sterk af van de hoeveelheid (2 m3 of een 40 tons vrachtwagen tegelijk) en de kwaliteit: gekloofd, gedroogd of dit voorjaar gezaagd, blokken, stammen, hele dikke stammen vol met zijtakken etc.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Dikke knoestige stammen hebben de houthandelaren niet veel zin in en kun je vaak redelijk goedkoop in handen krijgen. Je moet dan wel zorgen om voor die erge stammen o.a. geduld, spierkracht én een goed schulpketting op je motorzaag te hebben. Met een blad van zestig cm kun je bijna alles aan wat er in Nederland te vinden is. En maak je niet te druk om hard- of zachthout. De brandwaarde per kg is van de meeste houtsoorten nagenoeg gelijk, alleen met zachter hout, vaker bijvullen. En het aller belangrijkste, mocht je nog nooit, of nauwelijks met een motorzaag hebben gewerkt, laat je voorlichten of beter nog volg een cursus. Het is geen speelgoed. Hier onder een plaatje van wat ik bedoel met naar hout.
DSCF5666.JPG
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
85
56
Zuid Holland
Als je goedkoop brandhout wil moet je er zelf een hoop tijd en energie in steken; zagen, kloven en drogen. Wil je het bijna gratis hebben, wat nog steeds wel kan, dan moet je ook nog eens een hoop kilometers maken om hier en daar de gratis aangeboden stukjes hout en pallets op te halen. Ik zeg altijd maar; van het beste stookhout krijg je het twee keer warm, eerst van het kloven en dan van het stoken.

Je kan ook eens bij de lokale boswachters aankloppen die natuurgebieden beheren, er worden regelmatig oude/dode bomen weggehaald. Ik betaal ongeveer 50-60 per m3 voor verse stammen die ik zelf op haal, klein maak en laat drogen. In mijn geval een mix van eik, iep, beuk en es. Maar dat ligt er maar net aan welke bomen er bij jou in de regio het meest groeien.

Ben je wat meer zakelijk ingesteld kun je ook gewoon een kosten vergelijking maken tussen hout en gas. Volgens mij koop je tegenwoordig voor zo'n 200-220 euro een m3 gestapeld en gedroogd eik, volgens de tabel hierboven zit daar zo'n 2000 Kwh energie in. Voor gas heb ik wat gemiddelde waardes van internet geplukt, wat jij betaald kan anders zijn. Een dan kom ik tot volgende vergelijk:

1726819128313.png

Een kleine correctie zou er nog bij moeten omdat een moderne HR ketel wat efficiënter stookt dan een houtkachel, ik verwacht een verschil van niet meer dan 10%. Maar goed, het dure en gebruiksklare eiken hout is dus niet echt duurder dan gas om je huis warm te stoken. Het zal geen toeval zijn dat die kwh prijzen dicht bij elkaar zitten, die houtboeren kunnen dit sommetje ook maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Daarom stook ik gratis pallets. Ik kan met 6 strak vol gestapelde gaasboxen een hele winter mijn huis verwarmen. De pallets worden kosteloos voor mijn deur gezet. Hoef alleen een paar keer een avondje te zagen. Je moet alleen wat vaker je kachel vullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.285
613
Moordrecht
Pallets worden idd altijd gratis aangeboden, de luxe van voor mijn deur zetten heb ik niet, maar met een aanhangertje en de luxe van een toch al betaalde leasebak kom ik ook een eind. Ons aanstaande huis heeft ook een houtkachel. Zal ze alleen wat vaker moeten halen, ruimte voor 6 gaasboxen heb ik wel, maar er moet ook nog in gewerkt worden
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Jij kan misschien een houthok tegen je schuur maken, bij mij moet het binnen staan.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.285
613
Moordrecht
Ja, dat is waar, de huidige eigenaar heeft een soort van stookhok in gemaakt:
1726826304418.png

Was er eigenlijk nog niet zo mee bezig, maar idd
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Als je dat hout klieft en normaal opstapelt, dan kan je daar een beste partij hout kwijt.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Dan doen wat @ZotVanHout al zei. Flink stuk van van een oud kleed van een oplegger doe wonderen en gaat heel lang mee. Niet die goedkope zeiltjes van de bouwmarkt, die zijn na een jaartje aan rafels.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.837
1.036
Omgeving Eindhoven
Om aan stookhout te komen, ligt het eraan wat je er aan tijd in wilt steken + of je de beschikking hebt over een kettingzaag + pbm's + opleiding om er veilig mee te kunnen werken.

Ik kan ieder jaar meer dan genoeg hout direct uit het bos zagen, maar ben daar dus wel meerdere weekenden mee bezig. Zagen, naar huis halen, klein zagen, klieven, opstapelen... En vervolgens een paar jaar laten liggen om te drogen voor het stookbaar is.
Wel is het zo dat ik zelf bij een natuurbeschermingsorganisatie werk, dus de contacten heb om hout te kopen. Maar bij mijn werkgever wordt er juist veel hout op die manier verkocht aan mensen met een kachel. Vaak houtwallen die moeten worden afgezet, of stukken bos waarvan het niet de moeite is om een houthandel het te laten zagen. Voorwaarde is dan wel dat diegene die het zaagt werkt met een zaag die technisch in orde is, de juiste pbm's gebruikt en aantoonbaar veilig met de kettingzaag kan werken (dus: hiervoor een cursus heeft gevolgd).

Al is het tegenwoordig niet meer bij alle tereinbeherende organisaties meer zo dat je zelf uit het bos mag zagen. Bijvoorbeeld bij Staatsbosbeheer kan je alleen nog maar gezaagd hout (meterstukken) kopen op bepaalde momenten en mag je niet meer zelf zagen, omdat het in het verleden vaak is misgegaan bij brandhoutzagers (zelfs bijna-dodelijke ongelukken).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.626
1.071
Riemst
Dikke knoestige stammen hebben de houthandelaren niet veel zin in en kun je vaak redelijk goedkoop in handen krijgen. Je moet dan wel zorgen om voor die erge stammen o.a. geduld, spierkracht én een goed schulpketting op je motorzaag te hebben. Met een blad van zestig cm kun je bijna alles aan wat er in Nederland te vinden is. En maak je niet te druk om hard- of zachthout. De brandwaarde per kg is van de meeste houtsoorten nagenoeg gelijk, alleen met zachter hout, vaker bijvullen. En het aller belangrijkste, mocht je nog nooit, of nauwelijks met een motorzaag hebben gewerkt, laat je voorlichten of beter nog volg een cursus. Het is geen speelgoed. Hier onder een plaatje van wat ik bedoel met naar hout
Ik heb afgelopen jaar enkele perceeltjes bos gekocht. Op eentje is er een es omgewaaid (wortelrot door de essentakziekte). Ik zit ook met zo een partij hout. Keihard, niet op een normale manier te klieven. De kloofbijl en de wiggen maken er met moeite een schrammetje in. De bedrijven die met automatische machines werken kunnen met zulk hout niets. Dat kan de machine niet verwerken. Veel werk om het klein te krijgen, maar spaart alleszins een fitness abonnement.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.