stevige schragen

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Larix/douglas wordt vooral gebruikt voor buitentoepassingen. Let dus goed op het vochtpercentage als je het voor binnentoepassingen gaat gebruiken. Het wil soms wel eens flink werken (kromtrekken, schotelen) als het verwerkt is en droogt.
Vuren is ook constructiehout, maar bijna altijd droog voor binnengebruik, en zal dus mogelijk minder werken (al kan dat ook nog tegenvallen na herzagen van dikkere balken in dunnere latten). En als je het in de bouwmarkt moet halen, koop je daar soms ook al hoepels...

Beide houtsoorten kunnen hars-insluitingen bevatten, let daar op als je je hout hebt gezaagd of gaat kopen en gaat bepalen welke latten je gaat gebruiken. Harsplekken dus niet gebruiken omdat je daar last van blijft houden (je krijgt dus iedere keer weer hars overal aan).
 
  • Leuk
Waarderingen: Wood4Fun

Wood4Fun

Nieuw lid
8 mei 2021
12
4
Drenthe
Voor ik het verhaal begin. Ik heb maar 2 vragen:
  • Welke werkhoogte van de schragen vinden jullie prettig (en welke lengte ben je zelf, anders zegt het mij niet zoveel)?

  • Welke lengte van de ligger vinden jullie prettig om op te werken?


Voor de geinteresseerden hieronder meer info en ik heb al een gokje gewaagd in de berekening en wat getallen opgevoerd in foto 2.

Omdat dit mijn eerste 'hout projectje' wordt (als je schuttingen plaatsen niet meerekent ;)), heb ik allereerst even het plan van de eerder gedeelde link naar AOM nagerekend in centimeters.
-> Zie foto 1 hieronder

1 - Voorbeeld AOM schragen in cm.jpg

Daarna even nagegaan wat dit voor mij betekent als ik de schragen zou willen aanpassen. Ik heb wat marge aangehouden om zeker te zijn dat ik niet te zuinig reken, zoals zaagsneden 2x per onderdeel, maar ook 2x het verlies van het schuin zagen van de poten.
-> Zie foto 2 hieronder

2 - Rekenvoorbeeld benodigde lengte van onderdelen.jpg

En dat vertaalt naar wat ik dan eigenlijk mag ophalen bij de houthandel
-> Zie foto 3 hieronder

3- Zaagplan en balken hout van houthandel.jpg

Het had uitgekunt om een extra balk te kopen gezien de tijd die ik hier aan kwijt was, maar dat heb je met die hobbies. Prima hersenoefening en leuk om eens goed te doordenken! Had SOSCASTOA al niet meer gebruikt sinds de middelbare school, dus was even een kleine opfriscursus op internet als voorbereiding op toekomstige houtbewerking projecten :geek:

Eerst maar eens wat hout halen en als het meezit heb ik mogelijk morgen al tijd om een begin te maken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Voor ik het verhaal begin. Ik heb maar 2 vragen:
  • Welke werkhoogte van de schragen vinden jullie prettig (en welke lengte ben je zelf, anders zegt het mij niet zoveel)?

Goede vraag, vraag ik me ook af.
De poten hebben volgens de tekening een lengte van 81 en dat lijkt me, icm de schuine stand, aan de lage kant. Mijn werkbank heb ik op 95 cm, dat lijkt me hiervoor ook geschikter. Wat denken jullie?

@Wood4Fun, voor mij geldt dat icm 184cm lengte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wood4Fun

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Welke lengte van de ligger vinden jullie prettig om op te werken?

Mijn vaste werkbank is 91 cm hoog. En de eigenlijke werktafel (mijn zaagtafel op wielen) is 99 cm hoog.
Maar het is voor iedereen persoonlijk wat hij/zij prettig vind werken.
Op de cursus waar ik nu aan bezig ben, sta ik aan een werkbank op standaard fabriekshoogte (hetzelfde als op de site van Baptist bij de meeste werkbanken, namelijk 85 cm), maar ik vind 'm voor sommige dingen te laag. Als ik een hele cursusmiddag heb staan zagen merk ik dat aan m'n rug. Als ik er zelf een zou bouwen zou deze hoger worden.

Je kunt het redelijk makkelijk uitproberen wat voor jou de goede hoogte zou zijn. Neem een oppervlak dat je thuis toch al hebt (tafel, aanrecht etc), leg daar wat hout op en ga 'droog werken'. Dus niet echt staan hameren/schaven (dat vinden ze thuis waarschijnlijk niet goed), maar dan heb je wel een idee in welke richting je moet qua hoogte. En maak de schragen vervolgens, als je twijfelt, een paar cm hoger dan je zou denken. Iets van de onderkant van de poten afzagen kan altijd nog, iets eraan plakken is lastiger en/of minder stevig/mooi...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wood4Fun

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
76
30
friesland
Ik gebruik deze schragen al een paar jaar. Ik ben er erg tevreden over, heel stevig. Ik heb ook een aanpassing gemaakt om een afkortzaag op te zetten, en een lange versie op lange delen af te korten
 

Bijlagen

  • FB983C07-6BF0-4CE4-BA14-FBA9DB5222B3.jpeg
    FB983C07-6BF0-4CE4-BA14-FBA9DB5222B3.jpeg
    247,4 KB · Weergaven: 126
  • F4E7EAF8-A85B-4BC5-AB51-1382E96B310D.jpeg
    F4E7EAF8-A85B-4BC5-AB51-1382E96B310D.jpeg
    265,7 KB · Weergaven: 124

Wood4Fun

Nieuw lid
8 mei 2021
12
4
Drenthe
Nice, denken in oplossingen. Ziet er erg handig uit! Hoe heb je dat werkplateau op de balk bevestigd? Zit er na het aanspannen met de lijmklem nog beweging in het platform?
 
  • Leuk
Waarderingen: janwijbrand

Wood4Fun

Nieuw lid
8 mei 2021
12
4
Drenthe
Dank voor het delen van info en linkjes, dat heeft enorm geholpen met dit plannetje uitwerken. Hierbij een kleine poging om mijn duit in het zakje te doen, door de ervaringen te delen. Wie weet heeft iemand anders er wat aan, of komen er van anderen extra tips om toekomstige starters (net als mij nu) op weg te helpen (y)

Dit is een aardig (gedachten) experiment aan het worden merk ik; doordat de poten niet alleen scharnieren (en die hoek wordt afgezaagd), maar ook de afschuining naar binnen toe. Bij iedere zaagsnede is het 2-3 keer kijken of het 10 of 20 graden moet zijn en dan pas zagen. Daardoor inmiddels voor een beginner al veel ervaringen rijker. Ook heb ik op dit projectje gelijk wat zaken uitgeprobeerd, zoals 1 bokje met gekookte lijn(zaad)olie en de andere met ruwe lijn(zaad)olie insmeren.


Wat zou ik een volgende keer waarschijnlijk anders doen:
  • Geschaafd sls vuren gebruiken(ipv 10x5 lariks), want:
    • dat is al gedroogd
    • en zo goed als recht
    • je hoeft minder hars uit te branden
    • niet te schuren (behalve je eigen zaagsneden, etc)
    • dat alles scheelt erg veel tijd
    • Daarbij scheelt het vermoedelijk ook wat in gewicht.
      • Die van mij zijn ongeveer 25kg per stuk :) en beresterk natuurlijk :)
  • Ruwe lijn(zaad)olie, of zonder olie
    • Ruwe is net wat milieuvriendelijker meende ik ergens op het forum te lezen. Sommige tips zijn wat persoonlijker van aard, zoals deze.
    • En het zijn per slot van rekening slechts schragen die het grootste gedeelte van de tijd gewoon binnen staan. Dus een echte noodzaak om het in de olie te zetten is er wellicht niet.
  • Niet naar binnen laten leunen
    • Ik zou ze waarschijnlijk niet meer afschuinen in de lengterichting van het bokje. Het maakt het bokje natuurlijk wel flink sterker, maar kost je ook extra denk en rekenwerk, dus het overslaan scheelt opnieuw veel tijd.
  • Geen exact zaagplan maken
    • Ik zal gewoon voor de zekerheid een balkje extra kopen. Het hout komt vanzelf ergens anders weer van te pas, dus een reststukje meer of minder maakt niet zoveel uit. Scheelt ook weer wat tijd en kost nooit meer dan 2-3 tientjes extra aan hout.

Wat zou ik aanbevelen:
  • Maak er meteen 4 in plaats van 2
    • D.w.z. als je het gaat gebruiken voor lange stukken hout doorzagen, zodat je die einden ook kan ondersteunen. Ik merkte het al met het doorzagen van deze balken, dat extra bokjes (of een extra paar handen) erg handig zijn. Ik had geen van beide, dus een paar minder mooie hoeken met balksplinters er af gebroken.
  • Maak de inkeping in de balk met de handzaag, want ook hier komen de hoeken terug
    • Ik spreek even voor mijzelf als beginner die niet alle luxe gereedschapsoorten thuis heeft staan. Reden is:
      • Dat de AOM website uitlegt de decoupeerzaag te gebruiken voor het uitzagen van de uitsparingen in de poten. Dit is een kleine denkfout naar mijn idee, want de decoupeerzaag zaagt haaks.
      • De cirkelzaag de hoek wel wil zagen, maar de hoek staat precies de verkeerde kant op, tenzij ik achteruit zou zagen. Dus het wordt handwerk met een oude handzaag (want dit had ik niet voorzien, anders had ik misschien wat moois aangeschaft. Gezien budget waarschijnlijk een mooie handzaag. Meteen op de wishlist gezet).
  • Haal ergens 2 gratis (dezelfde) pallets
    • Als je net als ik geen werkplek hebt en nog geen schragen, dan heb je in de buurt wel gratis pallets, waar je de balken op kan leggen en vastklemmen voor het zagen. Zo heb je een plateau op gelijke hoogte dat het hout niet breekt en raakt je zaagblad niet de grond (bovendien heb je meteen wat IPCC behandeld resthout voor andere zaken, zoals het inrichten van de garage in mijn geval).

Wat ik hetzelfde zou doen:
  • Gebruiken als excuus om wat extra's te kopen ;)
    • Swanson metric speedsquare, echt enorm handig tooltje; a 30€, webshop
    • Silverline timmermanspotloden gekocht, met handig puntenslijpertje erbij; a 10€, webshop
    • Bouten, moeren en ringen in RVS; samen 7€ bij de lokale bouwmaterialen zaak
    • Ruwe lijnzaadolie; 0,5l a 4€ bij de ekoplaza
    • Lijmklemmen om vast te zetten bij zagen en boren; mazzeltje via marktplaats
  • Forum raadplegen en websites goed doorlezen
    • Een goede foto zegt meer dan 1000 woorden en er is een schat aan ervaring voor beginners zoals ik.
  • Narekenen lengten en hoeken
    • Zodat het naar mijn wens is qua werkhoogte komt te staan, maar ook hoeveel ruimte er bovenaan tussen de poten zit, zodat ik daar eventueel een plateau, of een front vice kan plaatsen (ik moet toch een beetje creatief zijn met een kleinere werkplaats, plus buiten klussen vind ik geen straf met weer zoals de laatste dagen).

Al met al ben ik er erg blij mee. Ik ben nog de laatste hand aan het leggen en vind het nu al top! Uitstekend experiment om te leren werken met hout en de verschillende gereedschappen. Op naar de volgende klus: de camper. Kan ik de gemaakte bokjes en de opgedane ervaringen meteen weer inzetten.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Leuk de terugkoppeling te lezen.

"scheelt veel tijd" is in het algemeen voor iemand die er niet z'n geld mee hoeft te verdienen niet een erg goed argument ;)
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik ga van de week 4 stuks I-beam sawhorses maken. Niet opvouwbaar, wel stapelbaar :) Houden volgens de US test 5 ton per stuk!
 
  • Leuk
Waarderingen: Wood4Fun

Jilles

Nieuw lid
12 sep 2021
3
0
Haarlem
Deze schragen zien er top uit. Nu hoor ik hier en daar over een ‘tekening kopen’… waar is de bouwtekening voor deze schragen te vinden?

Groet,
Jilles
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zoek op shopdog sawhorse... Hier dus: Woodworking Plans and Supplies
Ik heb ze destijds voor het nominale bedrag van 5 dolllar aangeschaft. De werktekeningen en beschrijvingen zijn 1ste klas - maar je kunt het uiteraard ook allemaal zelf uitmeten - het is geen hogere wiskunde ;-) Heb ze onlangs ook echt voor de 1ste keer gemaakt - om mijn kano op te leggen (die kon nu eindelijk weer eens overdekt liggen...)
 

Jilles

Nieuw lid
12 sep 2021
3
0
Haarlem
Zoek op shopdog sawhorse... Hier dus: Woodworking Plans and Supplies
Ik heb ze destijds voor het nominale bedrag van 5 dolllar aangeschaft. De werktekeningen en beschrijvingen zijn 1ste klas - maar je kunt het uiteraard ook allemaal zelf uitmeten - het is geen hogere wiskunde ;-) Heb ze onlangs ook echt voor de 1ste keer gemaakt - om mijn kano op te leggen (die kon nu eindelijk weer eens overdekt liggen...)
Ja, top! Dank je. Denk ook dat het prima zelf uit te vogelen is, maar wellicht helpt wat voorwerk. Voor 5 USD durf ik dat wel aan ;-)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
je kunt het uiteraard ook allemaal zelf uitmeten - het is geen hogere wiskunde ;-)
inderdaad
het enige wat je hoeft te doen is de omgekeerde V in 2D uit te tekenen
Voor 5 USD durf ik dat wel aan ;-)
dat geld kan je ook aan het hout besteden
die poten uittekenen is een koud kunstje
krijg je het er warm van, vraag dan aan @knarfb een duwtje in de rug
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.