stevige schragen

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zou het eens moeten nakijken.
Mijn eerste print van het sjabloon klopte ook niet, opnieuw geprint en dan klopte het wel.
Inmiddels 3 schragen gemaakt, zeer stevig spul :)
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Gisteren de schragen afgewerkt. Er is toch hier en daar wat scheef want er zit een kleine 'wiebel' in. Ik denk al wel te weten waar het aan ligt, dus straks even proberen recht te krijgen.

Het verschil in hoogte van de twee gaten moet er volgens mij wel zijn aangezien de poten ook scheef staan.
Bij het openen zie ik ook dat er heel wat spanning op die schroef komt te staan. Misschien moet ik foto's maken om het duidelijk te maken, maar als de benen geopend zijn, 'wringt' het precies wat.
 

appeltjeeitje

Nieuw lid
25 feb 2015
21
0
Ik ben ook bezig om deze schragen te maken, met vuren kopmaat 38x89. Alleen wil ik het ontwerp iets aanpassen door de horizontale balken met halfhout verbindingen te plaatsen in de poten. Dit zodat de schragen wat minder ruimte in beslag nemen als ze aan de muur hangen, en ook om wat te oefen met houtverbindingen.

Maar nu is mijn vraag, gaat dit niet ten koste van de stevigheid van de schraag? Moet ik een andere verbinding gebruiken? Voor de verduidelijking, het gaat om de 'lower' en 'upper' support balkjes.

image2.jpg

image3.jpg
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Ik ben ook bezig om deze schragen te maken, met vuren kopmaat 38x89. Alleen wil ik het ontwerp iets aanpassen door de horizontale balken met halfhout verbindingen te plaatsen in de poten. Dit zodat de schragen wat minder ruimte in beslag nemen als ze aan de muur hangen, en ook om wat te oefen met houtverbindingen.

Maar nu is mijn vraag, gaat dit niet ten koste van de stevigheid van de schraag? Moet ik een andere verbinding gebruiken? Voor de verduidelijking, het gaat om de 'lower' en 'upper' support balkjes.

Ik denk dat je oplossing om ruimte te winnen, niet gaat werken. De paren Leg-1/Leg-2 en Leg-4/Leg-3 komen bij inklappen naast elkaar te liggen. Als de "lower support" en "upper support" balkjes dan invallen in de "legs", dan passen de "legs" niet meer naast elkaar en kun je de schraag dus niet volledig inklappen. Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg...

Op zijn hoogst kan ik me voorstellen dat je de "lower support" en "upper support" van minder dik materiaal maakt. Die "supports" zijn vooral om schranken te voorkomen en dat lukt met dunner materiaal ook wel. Desnoods maak je ze niet alleen dunner, maar ter compensatie ook wat breder. Je zal ook even moeten kijken hoe hard je de spanband nog kunt aanspannen als je minder dik materiaal gebruikt.
 

appeltjeeitje

Nieuw lid
25 feb 2015
21
0
Ik denk dat je oplossing om ruimte te winnen, niet gaat werken. De paren Leg-1/Leg-2 en Leg-4/Leg-3 komen bij inklappen naast elkaar te liggen. Als de "lower support" en "upper support" balkjes dan invallen in de "legs", dan passen de "legs" niet meer naast elkaar en kun je de schraag dus niet volledig inklappen. Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg...

Op zijn hoogst kan ik me voorstellen dat je de "lower support" en "upper support" van minder dik materiaal maakt. Die "supports" zijn vooral om schranken te voorkomen en dat lukt met dunner materiaal ook wel. Desnoods maak je ze niet alleen dunner, maar ter compensatie ook wat breder. Je zal ook even moeten kijken hoe hard je de spanband nog kunt aanspannen als je minder dik materiaal gebruikt.
Oeh, je hebt helemaal gelijk. Dat was best wel een domme denk-actie van mezelf.. Ik keek niet goed en dacht dat de poten gespiegeld waren, maar deze zijn gelijk. OK, blijf ik bij het oorspronkelijke ontwerp :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Leg 2 en 3 schuiven binnen de andere twee, dus daar kan ruimte gewonnen worden.

Ik vraag me af of de spanband handig is. Bij veel schragen klap je een metalen beugel open. Die voorkomt ook dat de poten naar elkaar toe gaan.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Leg 2 en 3 schuiven binnen de andere twee, dus daar kan ruimte gewonnen worden.

Ja, dat is waar. Of het veel zoden aan de dijk zet weet ik niet, maar inderdaad, daar zou de "support" kunnen invallen. Echter, het idee is dat de schraag op te hangen is aan de bovenste support. Die zou je dan op leg 2 en 3 moeten plaatsen anders win je nog geen ruimte.

Ik vraag me af of de spanband handig is. Bij veel schragen klap je een metalen beugel open. Die voorkomt ook dat de poten naar elkaar toe gaan.

De spanband is zelfs noodzakelijk. Die soort ervoor dat de poten met een scharende beweging zich om de bovenste dwarsbalk klemmen. Zo vormt eea een stevig, echt een heel stevig, geheel. En inklappen van de poten kan dus niet, zolang de bovenste dwarsbalk geplaatst is.

Ik denk dat veel mensen het ontwerp op eerste gezicht niet op waarde schatten. Het is echt goed uitgedokterd door de ontwerper. Er zit niets teveel of te weinig aan, is mijn mening althans :)
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
van het filmpje uit de eerste post
 
  • Leuk
Waarderingen: janwijbrand

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Naar degelijke inklapbare zaagbokken was ik ook nog op zoek, wellicht ga ik deze ook maken. Ik zou dan denk ik wel de " upper support" balk iets hoger plaatsen zodat deze poten 2 en 3 blokkeert en niet enkel afhankelijk is van de spanband.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Is de tekening nog ergens te koop?
Ik heb deze zaagbokken ook gemaakt. Maar zonder de tekening gekocht te hebben. Is makkelijk te maken. Het enige wat ik niet heb gedaan, is de poten scheef naar buiten zetten. Ik heb ze gewoon recht. Ze zijn erg stevig, en gebruik ze al een jaar of 3 regelmatig. En ze nemen ook niet veel ruimte in. Ik heb als bovenbalk ook 2 lengtes. Voor plaatmateriaal heb ik wat langere, zodat ik wat meer speling heb met schuiven.
 

Eric80

Nieuw lid
8 mei 2021
2
0
Sittard
Ze zijn ook netjes aan de wand op te bergen:

schraag-4.jpg


Ja, ik ben blij het ontwerpje gewoon maar gekocht te hebben. Ik vond eerst "Dit kan ik zelf toch ook wel uitwerken", maar dit scheelt enorm veel tijd en frustratie :)

Het is wel belangrijk nauwkeurig te werken, te blijven nadenken en na elke stap even te zien of je op de goede weg bent. Ik dacht tot bijna de laastste stap aan toe "Hoe kan dit werken?" en dan ineens zie het systeem! :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
In post 52 van dit draadje staat een link van boertje125. Daar staan de plannen te koop.
Maar als je een beetje inzicht hebt, zijn ze ook wel zonder plannen te maken. Moeilijk is het niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric80

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
A
In post 52 van dit draadje staat een link van boertje125. Daar staan de plannen te koop.
Maar als je een beetje inzicht hebt, zijn ze ook wel zonder plannen te maken. Moeilijk is het niet.
Aan de andere kant, ik vind dat de ontwerper ('workshopdude') voor het ontwerp en de moeite best wat waardering verdient. Ik heb destijds de bouwtekeningen dan ook gekocht - daar had ik wel 5 dollar voor over. Ik heb ze, moet ik tot mijn schande bekennen, nog steeds niet gemaakt. maar dat staat absoluut nog op mijn lijstje. Op dit moment zijn wij bezig met 6 'dubbelzijdige' laden voor een trolley uit een 747 (zo'n maaltijdkarretje) uit tulpenboomhout (is toch fijn constructiehout); daarna een nieuw tuinhek voor de buurvrouw (uit lariks van een lokale houthandel), en dan een nieuwe picknicktafel, uit steenbeuk... En als er dan geen nieuwe bestelling voor een bamboehengel ligt ga ik wellicht met de zaagbokken aan de slag - dat zou ook prima kunnen uit tulpenhout denk ik (ja daar hebben we een flinke voorraad van liggen ;-) )
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Aan de andere kant, ik vind dat de ontwerper ('workshopdude') voor het ontwerp en de moeite best wat waardering verdient. Ik heb destijds de bouwtekeningen dan ook gekocht - daar had ik wel 5 dollar voor over. Ik heb ze, moet ik tot mijn schande bekennen, nog steeds niet gemaakt. maar dat staat absoluut nog op mijn lijstje.
Je hebt een goed punt, maar youtube staat vol met dezelfde schragen. Dus wie zijn idee het het eerste was, laat ik buiten beschouwing.

Hier iemand die dezelfde schragen maakt, maar bij hem kan je de plannen gratis downloaden.

Ik heb ze gewoon naar mijn eigen maten gemaakt. Ik ben niet zo van de tekeningen. Daar wijk ik toch altijd vanaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wood4Fun

Wood4Fun

Nieuw lid
8 mei 2021
12
4
Drenthe
Ziet er goed uit, lijkt mij een mooi eerste project. Ik heb sinds een tijdje een kleine ruimte tot mijn beschikking, dus hoog tijd om er een werkplaats van te maken.

Ik ben van plan onbehandeld Lariks 5x10 cm 300 balken te kopen als hout voor de schragen. Heb begrepen dat dit sterker is en qua prijs lijkt het weinig verschil te maken (onbehandeld Lariks is hier zelfs iets goedkoper dan geschaafd Vuren).

Vraag 1; Is er een reden om bijvoorbeeld juist geschaafd Vuren te gebruiken ipv onbehandeld Lariks?

Mijn lengte is 1,93m. Ik zit er aan te denken om 2 paar te maken (4 stuks). 1 paar op circa 1m10 hoogte en 1 paar op circa 80cm hoogte. Dan kan ik het op verschillende momenten voor wisselende doeleinden gebruiken.

Vraag 2; Voor welke werkzaamheden gebruiken jullie welke werkhoogten en waarom?

Dit weekend maar eens uitdenken en aan de slag!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.