Stanley schaafbeitel of toch een Veritas

Farbrooq

Nieuw lid
21 okt 2025
3
0
Alkmaar
Hi, ik wil schaafbeitel van mijn Stanley nr 4 uit Engeland vervangen. Een Stanley beitel is te koop bij Baptist voor €16,50. Baptist geeft aan dat ze niet achter de kwaliteit staan en adviseren en veras van € 83. En ze hebben Oeaktool / Lucan beitels frond de € 26. Die zijn echter wat dikker en zouden eventueel niet kunnen passen. Ben benieuwd welk advies jullie voor me hebben wat te doen. Is de kwaliteit van de Stanley echt zo slecht?

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
569
275
Almen aan zee
Op de school waar ik werk hebben we meer dan 40 nr 4's in gebruik.

Er zijn er nog een paar van Nooitgedagt, beitels van Zweeds staal, erg fijn om mee te werken.

Daarna zijn er Stanley's aangeschaft, die doen het, maar moet je ook vaker slijpen en wetten.

De nieuwe aanwas is nu steeds van Peaktool (complete schaven)
Fijne schaven, vooral ook door de dikkere en hardere beitels.

Nog betere beitel is (uit ervaring) een PM-V11 staal beitel van Veritas, maar ja dat is ook een fors hogere prijs.

Advies is ook naar hoe je 'm gebruikt of wil kunnen gebruiken.

Met een Peaktool heb je een echt goeie beitel (Baptist vragen of ie retour kan als het niet past?)

Wil je gewoon zo nu en dan wat schaven, dan kan je met een Stanley ook heel veel.
Zorg dat-ie scherp is (maar dat geldt voor al je snijdend gereedschap).

Wil je super, en je hebt het geld: de Veritas.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
712
1.125
Zuid West Drenthe
Nog een overweging is een Hock beitel.
Deze zijn in verschillende varianten te verkrijgen bij Fine Tools in duitsland.
Heb er hier 1 op een stanley 4 1/2 .
Is een heel verschil met de oude stanley beitel die er op zat!
Naar mijn mening net zo goed als de Veritas beitels die ik ook heb.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.