Stanley schaafbeitel of toch een Veritas

Farbrooq

Nieuw lid
21 okt 2025
3
0
Alkmaar
Hi, ik wil schaafbeitel van mijn Stanley nr 4 uit Engeland vervangen. Een Stanley beitel is te koop bij Baptist voor €16,50. Baptist geeft aan dat ze niet achter de kwaliteit staan en adviseren en veras van € 83. En ze hebben Oeaktool / Lucan beitels frond de € 26. Die zijn echter wat dikker en zouden eventueel niet kunnen passen. Ben benieuwd welk advies jullie voor me hebben wat te doen. Is de kwaliteit van de Stanley echt zo slecht?
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
569
275
Almen aan zee
Op de school waar ik werk hebben we meer dan 40 nr 4's in gebruik.

Er zijn er nog een paar van Nooitgedagt, beitels van Zweeds staal, erg fijn om mee te werken.

Daarna zijn er Stanley's aangeschaft, die doen het, maar moet je ook vaker slijpen en wetten.

De nieuwe aanwas is nu steeds van Peaktool (complete schaven)
Fijne schaven, vooral ook door de dikkere en hardere beitels.

Nog betere beitel is (uit ervaring) een PM-V11 staal beitel van Veritas, maar ja dat is ook een fors hogere prijs.

Advies is ook naar hoe je 'm gebruikt of wil kunnen gebruiken.

Met een Peaktool heb je een echt goeie beitel (Baptist vragen of ie retour kan als het niet past?)

Wil je gewoon zo nu en dan wat schaven, dan kan je met een Stanley ook heel veel.
Zorg dat-ie scherp is (maar dat geldt voor al je snijdend gereedschap).

Wil je super, en je hebt het geld: de Veritas.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
261
92
Hier soms daar
Hi, ik wil schaafbeitel van mijn Stanley nr 4 uit Engeland vervangen. Een Stanley beitel is te koop bij Baptist voor €16,50. Baptist geeft aan dat ze niet achter de kwaliteit staan en adviseren en veras van € 83. En ze hebben Oeaktool / Lucan beitels frond de € 26. Die zijn echter wat dikker en zouden eventueel niet kunnen passen. Ben benieuwd welk advies jullie voor me hebben wat te doen. Is de kwaliteit van de Stanley echt zo slecht?
Zou eerst even op MP kijken?
Ik heb daar een doosje met oude tien oude Engelse Stanley schaaf beitels gekocht voor de nummer vier /vijf allemaal apart verpakt in papier voor de winkel? Prima beitels beter dan en of meer plezier geven die van Baptist en veritas dat durf ik niet te zegen.
De prijs was interessant en staat totaal niet in verhouding met de genoemde prijzen
Het kan handig zijn bij een groot project om meerdere scherpen beitels klaar te hebben liggen.

Wat ik zelf ook heb is een zenwu een mooie beitel maar niet goedkoop.
Schaaft wel lekker op exotisch hout soorten. Heb ik het echt nodig nee natuurlijk niet.


Zou gewoon hier even rond vragen of er nog iemand in uw buurt is die nog wat heeft liggen en of u kan helpen met het slijpen van uw bijtel?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.494
4.414
Om maar eens met de meest logische vraag te beginnen. Wat is er mis met je huidige beitel? Als je niet kan slijpen en wetten, gaat een nieuwe beitel geen verschil maken. Als je je schaaf echt heel veel gebruikt, gaat een schaafijzer nog 10 tallen jaren mee. Je kan op een schaaf en een schaafbeitel je complete vakantiegeld stuk slaan. Maar dat is vooral voor hobbyisten volgens mij. Je koopt een complete gebruikte stanley no4 voor 3 tientjes max.
 
  • Leuk
Waarderingen: kees poortman

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.377
4.041
Terborg
Ik heb mijn Stanley beitel ook vervangen door een hock beitel. Voordeel van deze beitels is dat deze dikker is en langer scherp blijft. De Stanley beitel zijn dunner geworden en ik vind dat ze met een dikkere beitel stabieler gaan. Ik krijg de hock veritas en ln schaafbeitel sneller geslepen dan mijn "nieuwe" Stanley.
Nu heb ik jaren met de Stanley gewerkt voordat ik deze voorzag van een andere beitel. Dus het is wel mijn luxe probleem
 

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
1.150
1.394
de buurt van den bosch
Ik heb wat hock beitels zitten in oude stanley,s van voor de eerste wereld oorlog.
Bij sommige moest ik de mondopening wat aanpassen omdat de beitel een stuk dikker is.
Deze doen nu niet onder voor een LN of veritas.
 
Laatst bewerkt:

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
1.150
1.394
de buurt van den bosch
Hi, ik wil schaafbeitel van mijn Stanley nr 4 uit Engeland vervangen. Een Stanley beitel is te koop bij Baptist voor €16,50. Baptist geeft aan dat ze niet achter de kwaliteit staan en adviseren en veras van € 83. En ze hebben Oeaktool / Lucan beitels frond de € 26. Die zijn echter wat dikker en zouden eventueel niet kunnen passen. Ben benieuwd welk advies jullie voor me hebben wat te doen. Is de kwaliteit van de Stanley echt zo slecht?
Is het een schaaf met een houten handvat?want dan heb je nog de betere kwaliteit.
Kijk anders eens bij duco tools,mischien heeft deze nog wat liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.