Een tijdje geleden heb ik een kapotte Stanley nr. 4 overgekocht van forumlid Mathieu. De zool was kapot en terug gelast, met als resultaat dat de 2 delen niet meer in hetzelfde vlak lagen. Moeilijk te herstellen dus met schuurpapier, omdat er toch een mm niveauverschil was. Maar geen bedrog van Mathieu's kant, want ik had specifiek gevraagd naar een kapotte schaaf met een projectje in gedachten:
http://www.woodworking.nl/showthrea...af-met-kapotte-body&highlight=kapotte+stanley
Ik heb hem kunnen kopen voor een prijsje, waarvoor dank, Mathieu. Zoals beloofd post ik hier een bouwverslagje. Dit is dus de kapotte schaaf:
Ik heb hem terug in tweeën geklopt met een hamer om het wat dramatischer te maken Sorry voor de gevoelige kijkers. Zoals de titel van deze topic doet vermoeden, gaan we er een houten body voor maken.
Daarom heb ik eerst mijn hout gekozen uit mijn voorraad: een beuken plankje en een meranti (denk ik?) balkje.
Belangrijk is dat de nerf naar beneden loopt van voorkant tot achterkant schaaf, omdat je dan geen uitbrekende vezels krijgt als je eens ergens aan hapert met de zool:
Hier is alles al grof op maat gezaagd met zelfgemaakte zaagtafel (beuken plankje is dus al in tweeën). Hier krijg je dus al beetje een idee waar het naartoe gaat:
Daarna heb ik alles glad geschaafd en op finale dikte:
Nog eens controleren of alles vlak en haaks is:
Het is ook belangrijk dat voorste en achterste deel op gelijk niveau komen:
Dit was het dan voor vandaag. Binnenkort meer.
http://www.woodworking.nl/showthrea...af-met-kapotte-body&highlight=kapotte+stanley
Ik heb hem kunnen kopen voor een prijsje, waarvoor dank, Mathieu. Zoals beloofd post ik hier een bouwverslagje. Dit is dus de kapotte schaaf:
Ik heb hem terug in tweeën geklopt met een hamer om het wat dramatischer te maken Sorry voor de gevoelige kijkers. Zoals de titel van deze topic doet vermoeden, gaan we er een houten body voor maken.
Daarom heb ik eerst mijn hout gekozen uit mijn voorraad: een beuken plankje en een meranti (denk ik?) balkje.
Belangrijk is dat de nerf naar beneden loopt van voorkant tot achterkant schaaf, omdat je dan geen uitbrekende vezels krijgt als je eens ergens aan hapert met de zool:
Hier is alles al grof op maat gezaagd met zelfgemaakte zaagtafel (beuken plankje is dus al in tweeën). Hier krijg je dus al beetje een idee waar het naartoe gaat:
Daarna heb ik alles glad geschaafd en op finale dikte:
Nog eens controleren of alles vlak en haaks is:
Het is ook belangrijk dat voorste en achterste deel op gelijk niveau komen:
Dit was het dan voor vandaag. Binnenkort meer.