Met het spul in mijn eerdere link heb ik ervaring, vandaar dat ik het specifiek vroeg.
Het is niet voldoende roestwerend. Ik heb het nooit vergeleken met onbehandeld staal maar op een gegeven moment roest het net zo hard weg als onbehandeld. Dus als je motivatie is om roest tegen te houden is dit geen goede optie.
Ander ding om rekening mee te houden is dat je te behandelen oppervlak pijnlijk schoon en vetvrij moet zijn. Oppoetsen tot spiegelglans, krasloos en daarna spoelen met aceton is zo'n beetje het minimale. Doe je dit niet dan "pakt" de vloeistof niet en eindig je met een Zebra-patroon. De zwarte kleur komt trouwens pas naar boven na een olie-behandeling.
Duurzaam is het ook niet. Ik heb er een keer een zakmes mee geblauwd maar de kleur verdwijnt al door het in en uit je broekzak halen en het schuren tegen de stof.
Wat is het dan wel?

- Het is mooi! Als je het goed doet, krijg je echt een diepblauw/zwarte gloed op je staal. Een beetje zoals op een geweerloop. Ik gebruik het tegenwoordig alleen nog maar voor esthetische gevallen.
- Het is snel op te brengen en goedkoop. (Alhoewel de voorbereidingen weer wat tijdrovend zijn)