Staal, veredeling en bescherming.

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Deze subforum heet misschien "Hout, veredeling en bescherming", in deze topic wil ik hem even omdopen in "Staal, veredeling en bescherming" :cool:

Even een afwijkende vraag dus over mijn tafel of beter gezegd het frame daarvan.
Het frame is zwart gewalst staal, dit wil ik ook zo graag laten en zo ook de mooie lasnaden.
IJzer + zuurstof + vocht in de lucht = oxidatie. Nu kan een beetje oxidatie ook wel mooi zijn, alleen in de kleding is het niet fijn.
Ik wil het niet behandelen met lak, verf, poedercoat of iets in die richting, zou een wax laag werken, gewoon een dun film laagje?
Bijvoorbeeld Osmo hardwax of een ander soort wax.

Omdat in meubels ook vaak staal wordt verwerkt hoopte ik dat deze kennis hier ook is te vinden.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik heb laatst voor mij eigen tafel birchwood super blue gebruikt en daarop een laagje balistol. Dat is hoe ze het voor wapenkolven doen.

super blue maakt het wel net zoals warm blauwen een heel stuk donkerder, maar je houdt nog wel het karakter van staal.

edit: @henkverhaar ik heb ook eerst lijnolie gebruikt (verdund welteverstaan), maar dat spul droogt toch niet echt mooi op en blijft wat plakkerig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
klopt, maar het is wel een gekende beschermafwerking voor staal in gebruiksomgevingen. Voor pure opslag wordt meestal van dat vieze kleverige dikke vet gebruikt. Dat zou ik hier iig niet doen ;-)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Zwarten. Heet stoken en dan in de olie.

Er is een fantastisch boek over dingen die je in dit opzicht met metalen kunt doen. In het verleden heb ik dit soort dingen gedaan om fotografische afbeeldingen in metaal te verkrijgen.

 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
@knotwilg Er is een reden dat ik koud blauwen als optie noem. Hoe ga je een heel tafelframe egaal warm stoken en in een (bad)kuip met olie krijgen?

Voor kleine onderdelen zou ik ook warm blauwen/zwarten aanraden, maar voor grotere onderdelen werkt koud blauwen ook goed
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
De zwarte laag van warm gewalst staal is een oxidelaag. Deze beschermt het staal er onder al een beetje tegen 'roest' maar is op zichzelf niet de beste laag. ( Al kan het, als de tafel binnen staat, best even duren voordat er echt roestvorming ontstaat op het zwart).

Wil je het zwart zo puur mogelijk houden, kun je gaan invetten/oliën wat af zal geven aan de omgeving. Het staal neemt t vet/olie niet op zoals hout.

Het blauwen/zwarten/bruinen wat genoemt is is een proces voor blank staal. Dit levert het uiterlijk van de loop van (klassieke) vuurwapens op.

Als je er echt geen blanke lak op wilt doen (niet alles is hoogglans, denk dat er best een matchende lak te vinden is) zou ik de tafel niet behandelen en af en toe even met een stevige (geen stalen) borstel over het frame gaan. Schoon houden wil je je huis toch.

Als het nette lassen zijn zal daar ook niet zo snel een roestprobleem op ontstaan. Is het 'aan elkaar gebakken/gespetterd' door iemand die de vaardigheden voor een echt mooie las mist, dan wordt t een ander verhaal (insluiting en plekken waar vocht kan blijven staan).

Ik ga er wel van uit dat je de tafel binnen hebt.
Voor buiten is vlekken en smeren van vet denk ik een minder groot issue.
 
  • Haha
Waarderingen: AvdLinden

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik weet niet of dat koud blauwen ook voor buiten kan, maar mijn tafel staat binnen in de serre.
De luchtvochtigheid is iets hoger daar dan in huis. Het is allemaal geïsoleerd alleen de schuifdeuren zijn enkelglas en door komt iets wat condens op.
Overigens gaan deze schuifdeuren er volgend jaar uit, heb ik alles perfect geïsoleerd en loopt het daar op stuk.

Ik heb een potje "birchwood super blue", was nog van mijn vader, flesje ziet er niet meer uit en ik vraag me af of zoiets over de datum kan en of in kracht afneemt.
Dit flesje gaat naar de chemisch afval en ik ga een nieuwe bestellen.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Blanke lak. Spuitbus werkt prima. Je kunt het in de toestand brengen die je bevalt en het dan fixeren. Het is een tafelframe ( voor binnen?) dus die lak zal het wel een flinke tijd uithouden.
blauwen, waxen en oliën is geeft geen langdurige bescherming tegen roest tenzij regelmatig opnieuw aangebracht.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik zou inderdaad ook denken aan blanke lak. Met andere vormen zoals olie zal het blijven afgeven. En je wilt ook niet dat die vriendin met haar witte broek er tegenaan loopt en daar dus een vlek in krijgt…
En het blanke staal met walshuid zelf blijft ook al zwart afgeven.
Maak het eerst ook goed vetvrij, blank staal is altijd wat vettig waardoor je lak niet goed hecht of minimaal niet mooi wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ook uitkijken welke blanke lak een zoeken die op den duur niet vergeelt
Veel olie en vetten kunnen opdrogen en hard worden gaan dan barsten waardoor er dan weer roest ontstaat,
Met verhitten en olie op doen heb ik geen ervaring wat dat doet op langere duur en omstandigheden,
Ik zou zelf het metaal blank maken en gronden en een passende kleur op doen
Men kan toch tegenwoordig zo veel kleuren krijgen/ kopen
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
In deze stijl twee en een half jaar geleden een stel meubels gemaakt. Afgewerkt met tung-olie waarbij ik het staal ook heb mee genomen. Nog steeds alles blank en roestvrij. Behalve een stukje van 0,5 cm bij 7 cm omdat daar een vochtige bloempot tegen het ijzer had geleund.20190211_152621.jpg20200606_121532.jpg20200606_121545.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Tom Lenaers

Nieuw lid
16 mrt 2017
3
0
Ik heb goede ervaringen met Owatrol olie, glimt niet (behoudt de industriële look), kan op metaal (zelfs ook hout), voelt naderhand iets plakkerig
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.