Ik ben geen constructeur maar dit staat al een jaartje of 40/50 dus of het theoretisch kan weet ik niet maar in de praktijk kan het in ieder geval prima, en de dak hoek is niet zo heel steil.Dit is constructief wel een mooiere oplossing dan trekstangen door de diagonalen. Maar zonder trekkers (of dat nu stangen of planken zijn maakt niet uit) lijkt me toch link in verband met stabiliteit. De constructie kan dan gaan zwaaien.
Een pyramide bestaat toch uit 4 driehoeken?Dat werkt alleen als de belasting altijd gelijkwaardig is verdeeld. In andere situaties kan het vierkante grondvlak eenvoudig vervormen. Daarom wil je altijd een driehoek maken. Die is altijd vormvast.
En een vierkant...Een pyramide bestaat toch uit 4 driehoeken?
Uh zelf gekocht….. als ik die zelf had moeten maken was ik in de luiers als een vakman geweest.Dit vind ik een intrigerende vraag.
De hoofdconstructie is de buitenring en de 4 spanten naar het midden.
De buitenring wordt op trek belast door de duw krachten van de nok balken.
Supersterk, en dan komen er door het gewicht wat buigkrachten op de (andere) balken.
Alles hangt vd verhoudingen af, of dat een probleem is.
Je zou om inzicht en gevoel er bij te krijgen de constructie van spaghetti kunnen maken.
Hoe dat precies gaat weet ik niet maar er worden allerlei constructies mee gemaakt, bruggen en zo, ook voor wedstrijden.
NB, mooie kap hier boven, zelf gemaakt of zelf gekocht ?
( Je kan nog even met de zwabber en de bladblazer er door en dan hard weglopen )
Neuh, das de reden waarom er toch beter trekspantjes in kunnen.Das bonus…