Spatkrachten bij een piramide dak?

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Ik ben met een schets bezig voor een overkapping in de tuin waar we later een fijne zithoek en mogelijk een buitenkeuken willen maken.
Het plan is een een eikenhouten onderstel met een douglas kapconstructie. En als het lukt een groen dak erop van Sedum.
Afmetingen ergens rond 5x5m.
Frame.jpg

Op de schets ontbreekt nu nog de laag planken die over de spanten worden gemonteerd.

Nu vraag ik me af of een piramide dak zoals dit van zichzelf stabiel is of dat ik rekening moet houden met spatkrachten.
De lange balken waar het dak op ligt zijn namelijk in 2 delen vanwege de lengte en maken in feite een scharnierpunt.

Bij voorbeelden die ik online bekijk zie ik een mix van daken zonder trekontlasting en ik zie voorbeelden van deze daken die een paar liggende planken aan de sporen hebben om het eventueel spreiden van het dak tegen te gaan.

Als ik dit van papier vouw dan voelt het wel vrij stevig. Zeker als ik mijn papieren modelletje vergelijk met een traditioneel vlak dak, die duw je zo weer plat als je de onderkant niet aan elkaar zet.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Hhet hangt er heel erg vanaf waar je drukt op dat model als je op het puntje drukt zal het inderdaad redelijk stabiel zijn.

hout van 5 meter is prima leverbaar waarom ga je die opdelen?
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
We zijn er nog niet helemaal uit wat de breedte moet worden. Misschien kan het idd ook met 1 balk. Maar alsnog was ik wel benieuwd hoe dit nu zit.
 
Gelet op gewicht zal er sprake zijn van spatkrachten. In de praktijk is dit op te lossen door van hoek naar hoek (diagonaal) een trekstang aan te brengen met daarin een spanwartel. Vanuit de nok kun je om door buiging te vooekomen een ophang stang aanbrengen die in de midden de trekstangen op hoogte te houden. Op de hoeken zal dan een soort schoen aan gebracht moten worden waaraan de trekstangen bevestigt moeten worden en goede bevestiging aan de hoeken gemaakt kan worden. Hou rekening met de belasting van het sedumdak.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Dank je Jan. Voor Sedum zag ik een belasting van 80Kg/m2. Dat is vrij fors inderdaad. Ligt er nog geen sneeuw op. Ik zal eens kijken naar trekstangen en spanwartels.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
een lengte van 5 m splits je niet op
dat is nog een standaardlengte
bij mijn houtboer betaal ik tussen 5 en 7 m 50 cent/m meer
hoe kleiner de dakhelling, hoe groter de spatkrachten
zet trekkers
zowel diagonaal als in het midden evenwijdig met de zijden
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Dank je Jan. Voor Sedum zag ik een belasting van 80Kg/m2. Dat is vrij fors inderdaad. Ligt er nog geen sneeuw op. Ik zal eens kijken naar trekstangen en spanwartels.
Het sedum of de sedum-cassette op zich is nog niet zo zwaar, maar wat er aan regenwater opgenomen wordt is niet mis & zorgt voor veel meer belasting. Over sneeuw extra zou ik me geen zorgen maken. De laatste keer dat er in NL serieus sneeuwval was ligt al een hele tijd achter ons.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Sedumworld heeft een systeem dat verzadigd "maar" 45 kg/m2 weegt. Dat scheelt al bijna de helft. Hou wel rekening met de dakhoek. Volgens Sedumworld kan het tot 20 graden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Er zijn ook systemen die meer dan 400kg/m2 wegen.
Hoe dikker de leeflaag hoe beter het systeem funtioneerd en hoe mooier het groen uiteindelijk wordt.

een systeem van 40kg/m2 heeft al snel water nodig om te overleven.
Dus denk ook even na waarom je een groen dak wilt en wat je er aan verwacht in plaats van alleen naar het gewicht te kijken
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Het was wel te verwachten dat er een trade off zat in gewicht met iets anders. In dit geval blijkbaar de hoeveelheid water en de bestendigheid tegen droogte. Ik had nog niet een keuze gemaakt voor welk specifiek type Sedum het zou moeten worden. Alle info is welkom.
Ik had alleen nog niet echt een antwoord op mijn initiële vraag, maar ik ga er maar vanuit dat een paar trekstangen geen kwaad kunnen en het staat vast ook decoratief.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Gelet op gewicht zal er sprake zijn van spatkrachten. In de praktijk is dit op te lossen door van hoek naar hoek (diagonaal) een trekstang aan te brengen met daarin een spanwartel. Vanuit de nok kun je om door buiging te vooekomen een ophang stang aanbrengen die in de midden de trekstangen op hoogte te houden. Op de hoeken zal dan een soort schoen aan gebracht moten worden waaraan de trekstangen bevestigt moeten worden en goede bevestiging aan de hoeken gemaakt kan worden. Hou rekening met de belasting van het sedumdak.

M.vr.gr. Jan
Een diagonaal? Waarom? Niet voor de spatkrachten neem ik aan?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik had alleen nog niet echt een antwoord op mijn initiële vraag
het lijkt mij dat je op al je vragen in #1 een antwoord gekregen hebt
voor zover ik die ontwaar, zijn die
1) sedumdak
2) spatkrachten + trekontlasting
3) balken van 5 m in 2 delen
op dit forum krijg je hoofdzakelijk ervaringen en meningen van collega's
wie een onderbouwd advies wenst, inclusief berekeningen en tabellen, verwijzen we meestal naar een deskundige door
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
213
49
Grönnen
Dit vind ik een intrigerende vraag.
De hoofdconstructie is de buitenring en de 4 spanten naar het midden.
De buitenring wordt op trek belast door de duw krachten van de nok balken.
Supersterk, en dan komen er door het gewicht wat buigkrachten op de (andere) balken.
Alles hangt vd verhoudingen af, of dat een probleem is.

Je zou om inzicht en gevoel er bij te krijgen de constructie van spaghetti kunnen maken.
Hoe dat precies gaat weet ik niet maar er worden allerlei constructies mee gemaakt, bruggen en zo, ook voor wedstrijden.

NB, mooie kap hier boven, zelf gemaakt of zelf gekocht ? :)
( Je kan nog even met de zwabber en de bladblazer er door en dan hard weglopen )
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
De buitenring wordt op trek belast door de duw krachten van de nok balken.
Supersterk, en dan komen er door het gewicht wat buigkrachten op de (andere) balken.
Alles hangt vd verhoudingen af, of dat een probleem is.
Dat werkt alleen als de belasting altijd gelijkwaardig is verdeeld. In andere situaties kan het vierkante grondvlak eenvoudig vervormen. Daarom wil je altijd een driehoek maken. Die is altijd vormvast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.