Toen ik nog een bedrijfje had, had ik alles waar mogelijk geïnformatiseerd en geautomatiseerd. Daarbij heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk de rechte lijn in het proces te behouden en alleen in de periferie complexiteit toe te staan.Een eenvoudige installatie gaat op termijn het meeste voldoening geven.
Uiteindelijk kwam ik op een systeem zoals "micro services" uit, alleen dan gebaseerd op micro processoren ipv computers. Niets werd centraal geregeld. iedere unit was "onafhankelijk" en er lag een reserve voor op de plank. Totaal onafhankelijk bestaat natuurlijk niet, op een geven moment is er input nodig om iets te doen. Daarom waren belangrijke onderdelen, zoals een fuzzy logic of PID regelaar dubbel aanwezig in het netwerk.
Gelukkig was het proces zodanig dat als het netwerk plat ging alles zich zelf uitschakelde en er geen procesproblemen door ontstonden. Anders had ik het nooit zo ingericht.
Met dit soort systemen voor in huis niet, neen. Dan kun je beter een of twee dagen de TV(s) en computer(s) uit laten.Een mooie omschrijving van waarom het milieu niet gered gaat worden.