Smarthome basics

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
Een eenvoudige installatie gaat op termijn het meeste voldoening geven.
Toen ik nog een bedrijfje had, had ik alles waar mogelijk geïnformatiseerd en geautomatiseerd. Daarbij heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk de rechte lijn in het proces te behouden en alleen in de periferie complexiteit toe te staan.

Uiteindelijk kwam ik op een systeem zoals "micro services" uit, alleen dan gebaseerd op micro processoren ipv computers. Niets werd centraal geregeld. iedere unit was "onafhankelijk" en er lag een reserve voor op de plank. Totaal onafhankelijk bestaat natuurlijk niet, op een geven moment is er input nodig om iets te doen. Daarom waren belangrijke onderdelen, zoals een fuzzy logic of PID regelaar dubbel aanwezig in het netwerk.

Gelukkig was het proces zodanig dat als het netwerk plat ging alles zich zelf uitschakelde en er geen procesproblemen door ontstonden. Anders had ik het nooit zo ingericht.

Een mooie omschrijving van waarom het milieu niet gered gaat worden.
Met dit soort systemen voor in huis niet, neen. Dan kun je beter een of twee dagen de TV(s) en computer(s) uit laten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Je kan tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder computer. Maar ik heb hem echt niet nodig om de gordijnen te sluiten. Het grote probleem met al die reut is dat het te snel kapot gaat en dan bij het vuil beland.
 

GruttePier

Nieuw lid
24 apr 2024
9
9
Friesland
Ik draai zelf home assistant. Wel met de visie dat ik niet afhankelijk moet zijn van, maar dat de automatisering een aanvulling is op (lukt niet met alles).

Automatisering;

- Tuin en en carport verlichting, middels een module in de fysieke schakelaar kan ik deze bedienen. Een bewegingssensor registreert bezoekers buiten en schakelt deze in.
- Dit geld ook voor de overloop verlichting, voordeel hier is dat ik een schema kan aanmaken dat wanneer er beweging gedetecteerd word in de nacht dat ik de lamp minder intensief en rood aanzetten.
- Wat niet onafhankelijk zou werken zijn mijn WTW's, de douche reageert op absoluut vochtgehalte en beneden verdieping op co2 of pm2,5.
- Koeling van zonnepanelen omvormer, middels een slimme stekker.

Toch hou ik meer van data;
-Mijn energie verbruik

1727169892409.png

- Ik heb een weerstation gekoppeld, waarmee ik zon, regen en wind kan inzien;

1727170209151.png
- Onweer radar
- Airco wordt 100% bediend in (en door) Home assistant
- Temp + luchtvochtigheid sensoren door de woning
- Brievenbus :rolleyes:
- Pm2,5, VOC en CO2
- Zonnepanelen + omvormer data (temp, vermogen, spanning ect)
- Telefoonladers gaan automatisch uit
- Kerstboom
- Stofzuiger
1727170264634.png

Door de vele sensoren kan ik bv berichten uitsturen zoals "zijn de ramen gesloten, regen gedetecteerd", "brievenbus geopend", "afzuigkap aanzetten", "vluchtige stoffen gedetecteerd (VOC)", en dat we tegen het vermogen van de hoofdzekering aanzitten. Of andere protocollen starten, zoals de WTW's

Veel van mijn systemen draaien via het Zigbee protocol.

Toch is dit relatief arbeidsintensief om op te zetten en te onderhouden. Iets gebruiksvriendelijker schijnt Homey te zijn (plug and play).
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

de-hout-amateur

Actieve deelnemer
24 mei 2024
32
7
Het hoge noorden
Dank voor de heldere intro, @Wouterst !

Ik heb ooit een tweakers forum over zelfbouw slimme laadpalen doorploeterd en daar was een grote groep die de slimme laadpaal met Home Assistant aanstuurde.
Het coderen schrikte mij af en heb besloten een standalone slimme laadpaal te bouwen. Die beperkt de laadstroom ifv de beschikbare zonnestroom en het capaciteitstarief dat we hier in België hebben. Die houdt dus geen rekening met agenda van toekomstige ritten e.d. maar ik kan wel zonder nadenken mijn stationaire machines opstarten als de auto aan 32A aan het laden is.
Mijn indruk was dat je (op dit moment) toch wel een techneut moet zijn die er plezier in vindt om dit uit te zoeken en dat je er beter van weg blijft als je dat als een last ziet.

Verder een Danfoss link systeem dat de verwarming in elke kamer onafhankelijk regelt (temperatuur ipv tijd). Dan ben je op vakantie en merk je dat de binnentemperatuur tot 16gr gezakt is en wil je de vloerverwarming 1d voor thuiskomst opstarten. Maar dan bedenk je dat je de ketel uitgeschakeld hebt voor de zomer 🙄.

Ik heb een 10-tal jaar geleden redelijk wat (vreselijk duur) Niko RF gestuurd schakelmateriaal gebruikt om lichtkringen te kunnen opsplitsen, dimmen en vanop verschillende punten bedienen zonder slijpwerk voor extra kabels.
Dat zou ik nu wellicht beter en goedkoper met slimme lampen kunnen oplossen.
Voor een jaar terug had ik dynamische energietarieven. De auto werd alleen geladen wanneer deze in het "goedkope" tarief hing (met uitzonderingen van een lage accu stand en optie met overwrite).
Destijds behoorlijk wat geld mee bespaard. Mocht je de automatisering willen hebben dan zoek ik die even op!
 

de-hout-amateur

Actieve deelnemer
24 mei 2024
32
7
Het hoge noorden
Mijn HomeAssistant momenteel behoorlijk uitgebouwd van slimme lampen (met sensor) t/m automatische verwarming en dus recentelijk mijn bouwstofzuiger lokaal aangestuurd te bedienen met (Zigbee) knoppen.
Zolang je de data hebt is zo ontzettend veel mogelijk, apparaten die normaal niet samenwerken kunnen dat nu wel. Bijv. de buitencamera dient nu tevens als sensor voor mijn buitenverlichting. De deurbel geluid wordt nu afgespeeld op Sonos. Goedkope Ali apparatuur/sensor is prima zonder China lokaal te draaien m.b.v. wat tweaken.

Mijn volgend project is het automatisch bewateren van de planten buiten op basis van vochtigheid-sensors.
Zelf een alarm wegtikken is binnen 3 minuten gedaan (if leaving house and camera detects movement enz).

Meerendeel is functioneel en sommige zaken is gewoon.. omdat het kan. Slim stekkertje tussen de wasmachine en stopcontact: Wanneer wattage van >300 naar <20 watt gaat voor minimaal 3 minuten, stuur notificatie naar mobiel.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
87
39
Venlo
Wat kost dat?
Dat kies je zelf, maar enkele voorbeelden:
- Raspberry Pi 4 tbv Home Assistant: zo'n 100€
- Contactsensoren en temp sensoren: zo'n 4€ per stuk
- Bewegingssensoren: zo'n 10€/stuk
Heb je hier misschien linkjes van? Contactsensoren ben ik erg geïnteresseerd maar vind ze niet voor deze bedragen.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
336
150
Boxtel, Noord-Brabant
Heb je hier misschien linkjes van? Contactsensoren ben ik erg geïnteresseerd maar vind ze niet voor deze bedragen.
Ik gebruikte altijd de contactsensoren van Xiaomi/Aqara, maar ben recent begonnen met de namaak:

Zijn regelmatig een stuk goedkoper, de laatste keer had ik ze voor 3,36€:
1727181708885.png

Het helpt qua korting om gebruik te maken van de bundeldeals en af en toe even te checken wat de prijs op dat moment is.
 

GruttePier

Nieuw lid
24 apr 2024
9
9
Friesland

GruttePier

Nieuw lid
24 apr 2024
9
9
Friesland
@GruttePier : welke omvormer voor je zonnepanelen gebruik je? Kom er zelf niet uit om die in HA in te lezen.
Solis S5 via de HACS integratie welke in contact staat met de cloud of rechtstreeks via de wifi dongle in te loggen. Alleen heb ik dan minder beschikbare opties.

Welke omvormer heb jij? De meest gangbare worden inmiddels ondersteund, dan kan ik met je meeloeren :)
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
465
31
Bollenstreek
Solis S5 via de HACS integratie welke in contact staat met de cloud of rechtstreeks via de wifi dongle in te loggen. Alleen heb ik dan minder beschikbare opties.

Welke omvormer heb jij? De meest gangbare worden inmiddels ondersteund, dan kan ik met je meeloeren :)
Ik heb een Trannergy omvormer die ik via de Solarman app uitlees. Daar is ook een intergratie voor, die lijkt ook 'contact'. te maken, maar vervolgens blijven alle datavelden op 'unknown'.
Misschien is het een idee om deze discussie elders (PM bijvoorbeeld) voort te zetten, want we raken nu wel erg ver van het hout af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.