sluiting binnendeuren

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
elk jaar zaagde die van mij minstens een keer dat onze binnendeuren op niks trokken en dat er nieuwe moesten komen. Maar tot nu toe had ik niet echt inspiratie. Totdat alles samenkwam bij het bezoek aan een Arts-and-Crafts huis in Engeland waar onderstaande deur ons beide inspireerde
IMG_4186.jpeg
Zo gezegd zo gedaan, ayous latten gekocht, profieltje bedacht en begonnen. De eerste deur ligt op dit eigense moment deels in de klemmen
IMG_0333.jpeg
nu willen we geen insteeksloten maar een magnetische sluiting. Iemand suggesties van kwaliteitsvolle goede sluitingen ?
 
  • Leuk
Waarderingen: timmeren en jorisvh

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Denk je dat die paar deuvels sterk genoeg zijn om je deuren in model te houden? Ze lijken me wat klein en op de verkeerde plek te zitten. Op een deur komen behoorlijke krachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
Denk je dat die paar deuvels sterk genoeg zijn om je deuren in model te houden? Ze lijken me wat klein en op de verkeerde plek te zitten. Op een deur komen behoorlijke krachten.
de stijlen en regels bestaan uit twee kops aan elkaar verlijmde 35x45mm kepers, en de verbindingen die je ziet zijn 8x50 domino’s
waar had jij ze gezet ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Je stijlen zijn 35 x 90? Ik gebruik nooit deuvels , maar ik had ze zo ver mogelijk op de hoeken gezet. De deuren die je als voorbeeld hebt genomen , hebben zeer waarschijnlijk volle pennen. Bij deuren die met deuvels in elkaar worden gezet, zitten de deuvels ook over de gehele houtsectie, omdat ze de zelfde krachten moeten opnemen. Zo'n deur met volle houten panelen weegt nog al wat. De panelen horen los te zitten. Die klemmen alleen op de zijkant, maar hebben geen dragende functie. Ze moeten kunnen werken.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
Je stijlen zijn 35 x 90?
juist
Zo'n deur met volle houten panelen weegt nog al wat.
Mijn deuren bestaan uit thermo Ayous, soortelijk gewicht is bijna de helft van eik (400 tov 700kg/m3) en de panelen zijn 10mm lichte multiplex. Dus kwa gewicht vallen deze deuren reuze mee.

de dikte van de domino is 1/4 ipv 1/3 van een typische klassieke pen, misschien voor de volgende drie deuren de 10mm domino's nemen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Je kan volgens mij beter langere domino's nemen en er dan aan weerskanten van de huidige een bij plaatsen. Je hebt ze nu in het midden gezet. Dat lijkt me de slechtste plek. Als je er maar een wil gebruiken, zet hem dan zo hoog mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Je hout blijkt dus eigenlijk abachi te zijn. Dat lijkt me niet de eerste keuze om deuren van te maken. Het is wel lekker licht, dat wel. Dat spul is boter zacht. Prima voor een sauna, maar minder voor een deur. Ik begrijp nu wel waarom je een magneetslotje wil toepassen. Het zou een sterkere deur opleveren als je het hout van twee kanten op een hele plaat multiplex zou plakken.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
Je hout blijkt dus eigenlijk abachi te zijn. Dat lijkt me niet de eerste keuze om deuren van te maken.
nochtans staan er (heel) veel vermeldingen en commerciele toepassingen van Ayous bij het gebruik van binnendeuren, dus ik dacht dat het wel goede houtsoort zou zijn ....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Je bent al een stuk op weg, dus maak hem af en kijk hoe het bevalt. Maar ik zou wel een paar extra domino's aan de hoekverbindingen toevoegen. Je hebt de deur nu nog niet in elkaar. En anders kan je vanaf de buitenkant er nog een paar lange deuvels in boren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Je gaat toch dekkend schilderen? Dan zaag je toch een randje voor de sponning aan beide zijden er af? Die halve mm ziet niemand.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
deur is licht, maar in de volgende deuren (nog drie te gaan) zet ik extra domino's
deze is zover verlijmd dat ik er geen meer kan bijzetten
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
397
Dordrecht
Zonde, maar misschien heb je geluk, er zitten iig vrij veel verbindingen en stijlen/liggers in, dat zal schelen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.