Deze keuze ligt denk ik grotendeels aan:
1. Hoe heb je leren slijpen en wetten
2. Hoe vaak heb je dit gedaan
3. Wat vind je het makkelijkste
En natuurlijk je budget, veel mensen met weinig geld zeuren vaak direkt over het nut van dure gereedschappen, is mijn ervaring.
(het is niet mijn bedoeling om iemand hier te kwetsen)
En die zullen denk ik ook niet gauw een slijpmaschine van 500+ euro kopen.
Maar ja niet iedereen verdient of heeft even veel geld te besteden, en uitgeven kun je het maar een keer.
(of een vrouw /vriendin die het niet met je keuze eens is)
Zelf zit ik ook te denken om een Tormek aan te schaffen.
Ik heb veel zitten tobben Creuzen met een fijnere steen dan standaard of Tormek T3/T7.
Het grootste nadeel van de Creuzen en ook andere slijpmachines vind ik de leunspanen voor de gereedschaps geleiding, en het hogere toerental.
Er zijn maar weinig tot geen geen slijpmachines die dit goed voor elkaar hebben.
Vaak zit er maar een heel klein leunspaantje op die vaak ook nog eens slecht is aftestellen.
Door die kleine leunspanen zit je vaak akelig dicht bij die snel draaien stenen.
Nu is er sinds een tijdje ook een Tormek hulpstuk die je op de werkbank kunt monteeren voor de meeste droogslijpers.
Maar dan blijft het probleem het hoge toerental.
De keuze die ik binnenkort ga maken is de duurdere Tormek T7 en wel om de volgende reden.
Ik vind de plastik afwerking van de Tormek T3 te goedkoop, en ook de gebruikstijd van maximaal 30 min vind ik kort.
Zeker als je meerde dingen moet slijpen.
Ook het niet bevestigde draaghandvat aan de T3 vind ik een nadeel.
Bij de beeldhouwwinkel.nl verkopen ze hem voor een wat goedkopere prijs, maar dit is wel incl verzenden!
Over het afwetten.
Zelf gebruik ik een soort gelijke wetsteen die vroeger veel verkocht werd, zie link.
http://www.apex-schleifmittel.com/1_pro ... steine.php
Deze stenen zijn in het begin wat grof, maar worden na verloop van tijd erg fijn.
Ik gebruik deze steen al zeker 20 jaar, maar hij word nu wel redelijk dun.
Deze stenen komen ook uit Belgie, en zeer vergelijkbaar met de bekendere Belgische brok.
Ik heb hem tot nu toe 2 keer vlakgeschuurd met een vlakschuurmaschine op korrel 260.
Dit zijn heel goedkope wetstenen met een hoge korrel grote verkrijgbaar tot korrel 6000.
Als je dit soort stenen 4-5 uur in een bak lauw water legt zuigt hij zich lekker vol.
Ok dan nu naar het ranzige deel, hehe.
Tijdens en voor het afwetten spuug een aantal keren op de steen, maar zorg er wel voor dat ik dat direkt na het drinken van wat water doe.
Eerst spoel ik mijn mond goed met water en spuug dit uit, dan neem ik een slok en dan pas spuug ik op mijn steen.
Je spuug zuigt minder in de steen, en is wat vetter, zodat het beter slijpt dan kraanwater.
Na het wetten wel de steen goed schoonmaken onder kraan,
en daarna nog een uur of 2 in een schoonbakje water laten weken zodat alle slijpgruis er uit gaat voordat ik hem opberg.