rickkoorman zei:
ik kijk wel vast of ik iets anders leuks zie voor mijn verjaardag...
En daarmee kun je uiteraard wel wachten tot 15 april. Natuurlijk.
Ik ben heel tevreden met mijn nieuwe tormekje. Lekker rustig, geen stress, geen lawaai, geen vonkenregen. Totale controle. Het gaat allemaal wat langzamer maar dat betekent dat ook fouten maken langzamer gaat. Met andere woorden: je hebt meer tijd om fouten te herstellen. Als je een beetje staat te klungelen is niet opeens je hele beitel opgeslepen.
Gisteren maar eens door de zure appel heen gebeten en mijn grote beitel geslepen. Het ding paste niet in de standaard klem, dus maar gewoon uit het handje. In het begin ging het alle kanten op maar na een kwartiertje of zo kreeg ik al aardig de slag te pakken en na een klein half uurtje had ik een, zeker voor een beginner, heel acceptabel resultaat. (vind ik zelf)
Daarmee heb ik ook het nadeel van de kleine tormek te pakken: na een half uur werken moet hij even een dutje doen. Toen ik hem kocht had ik het idee dat ik het na 20 minuten slijpen al behoorlijk zat zou zijn, maar dat valt mee (of tegen, net hoe je het bekijkt.) Ik had daarbij de normale straaljagers in gedachten, die ben ik na 20 seconden al zat. Met de tormek had ik nog best even door willen werken.