SketchUp bestanden plaatsen

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
In mijn bericht in het draadje kapstok-inkorten van @DannyL heb ik geprobeerd een SketchUp bestandje van 173 kB toe te voegen. Ik kreeg als melding dat bestanden met de extensie .skp niet kunnen worden geladen. Nu dit programma voor veel houtbewerkers de achterkant van de sigarendoos heeft vervangen (op zich een gezonde ontwikkeling) zou die extra mogelijkheid zeer welkom zijn. Alvast hartelijk dank (y)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ja, verpakken als een ander bestand is in het betreffende draadje ook al gesuggereerd. Als ik daartoe word uitgenodigd door de forumbeheerders omdat ze het nu even niet anders kunnen regelen wil ik dat best doen, maar niet zonder hun instemming. Ik weet niet of er een reden kan zijn om .skp bestanden te weren, voel me in ieder geval niet geroepen om dat eens even te gaan testen.
Dus @jaap , @Athanor , @jefmen kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Voor de veiligheid lijkt het mij beter om SKP bestanden toe te staan dan ZIP files, aangezien daar wel de nodige security issues mee geweest zijn.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Ik zie geen grote gevaren in een skp bestand. PDF en ZIP daarentegen... Vermoedelijk is het iets in de instellingen van het forum. Misschien worden alle niet expliciet toegelaten bestandstypes geweigerd?
Inderdaad: heb snel even gezocht op uploaden en XenForo (hiermee wordt dit forum draaiend gehouden). Daar spreken ze van een 'list in the ACP' met 'allowed extensions'. Misschien kan één van de beheerders (met uitgebreide rechten) hier iets mee?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
leg mij het gevaar van een pdf eens uit
voor zover mij - ex-informaticus - bekend, is een zip een samengedrukt bestand of bestanden
de oorspronkelijke bestanden kunnen eender welke extensie hebben
dus eventueel exe
een exe(cutable) is een bestand dat je opstart & dat wijzigingen aan je pc aanbrengt
klik je dus snel (= zonder verder nadenken) na het unzippen op het geunzipte bestand, en was dat toevallig een exe, dan kan je een worm aan het werk gezet hebben
bij phishing zit dikwijls achter de knopjes een exe
voor zover mij bekend is een pdf geen bestand dat iets op je pc uitvoert
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
voor zover mij - ex-informaticus - bekend, is een zip een samengedrukt bestand of bestanden
de oorspronkelijke bestanden kunnen eender welke extensie hebben
dus eventueel exe
een exe(cutable) is een bestand dat je opstart & dat wijzigingen aan je pc aanbrengt
klik je dus snel (= zonder verder nadenken) na het unzippen op het geunzipte bestand, en was dat toevallig een exe, dan kan je een worm aan het werk gezet hebben
bij phishing zit dikwijls achter de knopjes een exe
voor zover mij bekend is een pdf geen bestand dat iets op je pc uitvoert
Het gaat nog iets veder, zip extractors moeten de file uitlezen, en daar zitten nog wels wat security issues rond :)
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Helaas, pdf is verre van onschuldig. Tegenwoordig kan je vanalles doen met pdf's vanwege toevoegingen in de standaard zoals encryptie en DRM. Ok krijg op kantoor bijvoorbeeld pdf's die ik wel kan openen maar niet kan printen, en je kan tegenwoordig ook formulieren maken in pdf waar de gebruiker dus ik kan typen. Door al deze uitbreidingen kan je ook malware in pdf's verstoppen die zodra de gebruiker het bestand opent aan de slag gaan. Hier een link met voorbeelden en details maar er zijn er nog veel meer
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL en jaap

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Ja , ja, als we echt gaan spitten dan is niets meer veilig, Dan moeten we .jpg onder dit mom ook verbieden.het eerste virus voor de mac os X zat zelfs in een .jpg ook voor windows zijn er virussen in een .jpg
Dus dan kan er uiteindelijk niets meer.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Zou dit nog kunnen werken? Sharing a Model on a Website or via Social Media | SketchUp Help (embedden via een iframe?)

Op deze website staat:
  1. On the model details page, click the Embed icon (
    3dwh-embed-2019.png
    ) below the model preview.
  2. In the window that opens, as shown in the following figure, click the Copy to Clipboard button, which copies the code snippet you need. You might want to save the code snippet to a TXT file that you can save to your hard drive, especially if you don’t plan to embed the code snippet right away.
Vervolgens met de Screen Shot 2020-11-11 at 22.43.35.png knop hier de html code invoegen?
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Ondertussen zijn er al meerdere antwoorden die het gevaar van pdf uitleggen. Laat me er nog aan toevoegen dat pdf's ook Javascript kunnen bevatten en dus na het openen (kwaadaardige) code kunnen uitvoeren. Pdf is een heel populair en belangrijk formaat, wat het tot een heel aantrekkelijk target maakt. Toch maar mee opletten, zoals met alles wat je uit onbekende bronnen binnen krijgt...
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Vooruitlopend op uitbreiding van de mogelijkheden op het forum heb ik de kapstok in het SketchUp Warehouse geplaatst. @DannyL en andere belangstellenden kunnen hem downloaden via de link in dit bericht.

Het zou wel leuk zijn als eventuele downloaders hun retro product ook op het forum laten zien, bij voorkeur voorzien van kruidig commentaar op onverhoopte fouten in mijn tekening :p
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ja, verpakken als een ander bestand is in het betreffende draadje ook al gesuggereerd. Als ik daartoe word uitgenodigd door de forumbeheerders omdat ze het nu even niet anders kunnen regelen wil ik dat best doen, maar niet zonder hun instemming. Ik weet niet of er een reden kan zijn om .skp bestanden te weren, voel me in ieder geval niet geroepen om dat eens even te gaan testen.
Dus @jaap , @Athanor , @jefmen kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?
Zou je even willen testen of het nu werkt?

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en thewieger

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Tuurlijk, met plezier.

Werkt het?
 

Bijlagen

  • Kapstok ww.skp
    174,6 KB · Weergaven: 13
  • Leuk
Waarderingen: jaap

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Zoals bijna altijd, geweldig om de betrokkenheid te zien, zowel van de melder van het verbeter voorstel en de beheerder die er ook direct iets mee doet! Zo een goed forum dit!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.