Kapstok inkorten

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik ben door een collega gevraagd om een kapstok in te korten, omdat zijn schoonvader altijd houtbewerker is geweest, en dit het enige stuk nog is dat schoonmoeder mee kan nemen in de verhuizing.

Hartstikke leuk project, maar dit wil ik uiteraard absoluut niet verknallen :)
Dus daarom had ik graag wat advies van de mede houtbewerkers.

Dit is de kapstok waar het om gaat:
1.jpg

Nu moet er 1 vak af.. dus dit idee (sorry voor de gruwelijk slechte paint)
1_2.jpg

Aan de voorzijde zitten pennen, en ik die daar een groef zitten, en aan de bovenzijde zit stopwas:
2.jpg 3.jpg

Alles is ook gelijmd, en ik heb geen idee wat voor beits/kleur er op het eiken zit.

Zelf dacht ik eraan om er een vak tussenuit te zagen in z'n totaliteit inclusief de bovenkant, en een nieuwe groef te maken aan de voorzijde.
Daarna alles verlijmen en aan de bovenzijde twee deuvels erin te maken.
Zodoende zie je alleen een lijn van het zagen aan de bovenzijde.

Maar is dit wel het beste plan? om het zo min mogelijk zichtbaar te maken, zonder opnieuw te hoeven schuren/beitsen?
Kortom, hoe zouden jullie het aanpakken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
als ik het goed begrijp, dan denk je er aan om van 7 naar 5 haken te gaan
goed idee, want zo behoud je het evenwicht tussen de haken
om het rechts echt symmetrisch tov links te houden, zou ik wel wel iets meer naar links doorzagen, maw meer naar de zijkant van het vierkanten middenstuk
of de breedte dan binnen de vernauwde maten valt, kan ik niet oordelen
als je die L netjes in hetzelfde vlak kan zagen, dan zou ik me over beitsen/kleuren geen zorgen maken
om te lijmen is een groef aan de voorzijde niet nodig
koud (recht op recht) volstaat
(op dit ontwerp ontbreekt een 2de plaklint om de 2de snede aan te duiden ;-)

1604857838843.png
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Bovenplank verwijderen.
Zaagsnede 1, rechtergedeelte hiervan in oude staat herstellen, dus alle gaten voor de penverbindingen schonen.
zaagsnede 2: linker gedeelte voorzien van de juiste pennen.
Bovenplank inkorten en opnieuw bevestigen.

Naamloos.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor en ZotVanHout

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ja, zoals McTucker het beschrijft moet het goed gaan.

Als je de oorspronkelijke verbinding volledig wilt namaken, schuif dan zaagsnede 2 in eerste instantie wat verder naar rechts, dan weet je zeker dat je voldoende materiaal overhoudt. De deuveltjes in het voorvlak wijzen er namelijk op dat de veer plaatselijk is verlengd tot pennen.
De grootste uitdaging zit volgens mij in het camoufleren van de verse zijkant aan het bovenblad. Je zult zowel de ronding als de afwerking moeten afstemmen op de rest. Lichtpuntje: dat de kapstok smaller moet, betekent waarschijnlijk dat hij ergens tussen wordt geplaatst. Afhankelijk van de situatie kan het handig zijn om juist de linker kant van het bovenblad in te korten, als dat de kant is waar het oog niet op valt.
Succes, en laat je het eindresultaat ook hier zien?
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Veel dank voor de reacties.

De bedoeling was om alles symmetrisch te maken.
Inderdaad van 7 naar 5 haken en alle afstanden links moeten er rechts ook blijven.
Dan blijft het het mooiste.

Dat je een lijntje aan het bovenblad ziet vond eigenaar niet erg gelukkig. Maar toch wil je het camoufleren.

Het netjes loshalen van de L en bovenzijde heb ik bekeken, want dat is wel het mooiste.
Maar die L links en rechts zitten naast een aantal schroeven ook volledig gelijmd.
Hebben jullie ervaring met het netjes loshalen van verlijmde dingen, zonder de rest te beschadigen.

Uiteraard post ik het resultaat hier ook
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Ik begrijp ff niet wat je bedoelt met "die L".
En ook "het lijntje aan het bovenblad".
Bedoel je dat je de hele kapstok gewoon doormidden zaagt en dan weer tegen elkaar plakt?
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Dit bedoelde ik met de L:
1.jpg

Als ik het verlijmde niet netjes kan loshalen, dat ben ik bang dat ik geen andere oplossing zie dan het echt doormidden te zagen en opnieuw te verlijmen. Dan krijg je inderdaad een lijntje te zien.

Het grote nadeel is dat ik weinig aan kan passen, want alles wat je er extra aan doet ga je zien.
Omdat ik dan grote kleurafwijkingen krijg, kan ik er geen nieuwe rand aan frezen omdat ik niet weet waarmee het behandeld is. En mijn ervaring met dit soort dingen op juiste kleur brengen is nihil.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Als ik het verlijmde niet netjes kan loshalen, dat ben ik bang dat ik geen andere oplossing zie dan het echt doormidden te zagen en opnieuw te verlijmen. Dan krijg je inderdaad een lijntje te zien.
"Zaagsnede 1, rechtergedeelte hiervan in oude staat herstellen, dus alle gaten voor de penverbindingen schonen."
Dat schonen kun je het beste met de frees doen, maar met de beitel kan natuurlijk ook.
Eigenlijk komt het er op neer dat je dezelfde werkzaamheden uitvoert, zoals Opa dat vroeger ook gedaan heeft: pen en gat verbindingen maken.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Danny, kijk nog even naar McTucker's werkvolgorde. Hij begint met het losmaken van het bovenblad en dat is de juiste manier. Dat bovenblad, daar zaag je niet een stuk tussenuit maar dat kort je aan 1 kant in. Zo krijg je geen naad in het bovenblad, alleen wel een verse zijkant. Hierboven heb ik al aangegeven dat je even moet kijken aan welke kant dat na plaatsing het minst gaat opvallen. Voor het losmaken van het bovenblad peuter je de stopwas uit de bovenkant, ik denk dat daar schroeven onder zitten.
Als het bovenblad eraf is kan de zaag in het muurgedeelte. Bij voorkeur eerst waar je de tape hebt geplakt, dan hou je materiaal voor de pennen over.

Zo'n klusje gaat het gemakkelijkst (en wordt het mooist) als je begrijpt hoe de maker het geheel in elkaar heeft gezet. Kan je met SketchUp overweg? Dan wil ik vanavond of morgen wel even een SU-modelletje voor je maken zodat je kunt zien hoe Opa het ding heeft gemaakt.

Een geruststelling vooraf: je zult zien dat het niet nodig is om de steunen (jouw "L") van het achterblad te halen. Edit: ik zie dat tijdens mijn typewerk BossyRangs dit ook al heeft gezegd. Dan weten we het nu samen zeker 😊
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Die nieuwe zijrand van het bovenblad krijg je nooit meer mooi in dezelfde kleur, het oude hout is verkleurd. Dan kan je twee dingen doen: het hele gevaarte schuren en opnieuw behandelen zodat alles een nieuwe kleur krijgt. Of er een stuk tussenuit zagen. Die rand aan de bovenkant zie je nauwelijks want een kapstok hang "hoog".
Dus ik zou optie twee kiezen, niks losmaken want kan alleen maar beschadigingen opleveren, maar twee parallelle zaagsnedes maken, middenstuk er tussenuit halen en de beide buitenkanten met deuvels aan elkaar maken.
Je moet dus wel echt haaks op het bovenblad zagen anders krijg je een kier.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik begrijp wat jullie bedoelen met die steun/"L", echter zitten die naast geschroefd ook compleet aan de bovenzijde/achterzijde verlijmd. En het laat niet zomaar los heb ik al gemerkt, dus ik weet niet hoe ik het netjes los krijg voordat het breekt..

De bovenkant zit ook nog eens gelijmd op de achterzijde heb ik net gezien.
Dus ik kan de bovenkant er niet even af halen.

Ik begrijp dat mensen er liever geen zaagnaadje zien in het bovenblad, maar aan 1 zijde vers hout is ook niet mooi. Dus dit is een beetje kiezen uit twee kwaden..

Of hebben jullie nog een ander idee?

@Kor; ik ben in basis bekend met SketchUp, en ik heb er al eens een tekening mee gemaakt.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Wat je nog zou kunnen doen is het afgewerkte randje aan de zijkant afzagen en tegen de nieuwe, onafgewerkte zijkant lijmen na het afkorten. Maar dat heeft alleen zin als je de bovenkant er netjes af kan krijgen. Maar als het gelijmd zit, denk ik niet dat je dat er na jaren netjes van af krijgt zonder de buitenlaag te beschadigen, dus ik blijf bij mijn vorige oplossing 😃
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Wat je nog zou kunnen doen is het afgewerkte randje aan de zijkant afzagen en tegen de nieuwe, onafgewerkte zijkant lijmen na het afkorten. Maar dat heeft alleen zin als je de bovenkant er netjes af kan krijgen. Maar als het gelijmd zit, denk ik niet dat je dat er na jaren netjes van af krijgt zonder de buitenlaag te beschadigen, dus ik blijf bij mijn vorige oplossing 😃

Daar ben ik ook bang voor..
En ik heb maar 1 kans, dus ik wil eerst even alle opties bekijken voordat ie uberhaupt in de buurt van een zaag komt ;)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@DannyL Of je er iets constructiefs mee gaat doen moet je uiteraard zelf weten maar ik heb de kapstok voor je in SketchUp gebouwd, op de manier die de schoonvader waarschijnlijk ook heeft gebruikt. Misschien haal je er nog iets uit wat je nog niet helemaal helder had.

De eerste tekening geeft een gemonteerde versie + explosietekening:

Kapstok explosie.jpg

Hetzelfde maar dan transparant:

Kapstok explosie transparant.jpg

En als het goed is hierbij ook het SketchUp bestand (heb nog niet eerder zoiets geupload).

Een opmerking over de maatvoering: alle maten zijn gegokt. Als je het op de manier gaat aanpakken die McTucker en ik aanhangen, maak dan de nieuwe pennen enkele mm's korter dan het gat diep is. Anders verhindert de lijm onderin het gat een goed aansluiting en blijf je met lelijke naden zitten.
Succes!


@moderator Ik probeer een SketchUp bestandje te uploaden maar krijg de melding dat .skp geen toegestane extensie is. Het bestandje lijkt me met 173 kB niet te groot. Hoe nu verder?
 
  • Geweldig
Waarderingen: DannyL

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Super bedankt voor de tekening Kor! :cool: Dit maakt de constructie wel duidelijk.

Ik heb gister nog een poging gedaan, en schroeven verwijderd, maar echt alles zit sterk verlijmd, en ik krijg de bovenzijde niet los van het geheel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
@moderator Ik probeer een SketchUp bestandje te uploaden maar krijg de melding dat .skp geen toegestane extensie is. Het bestandje lijkt me met 173 kB niet te groot. Hoe nu verder?
ff valsspelen door naar een andere extensie wel aanvaardde te hernoemen ?
in de veronderstelling dat de leden het kunnen afladen, en weer naar skp hernoemen
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ja, zo is het misschien wel te omzeilen maar om dat zonder instemming van de beheerder te doen lijkt me niet gepast. Ik kan niet beoordelen of dit een kwestie is van "gewoon bij het toelaten niet aan SketchUp bestanden gedacht" of "daarmee gaat onze forumsoftware op hol", heb daar zelf simpelweg niet de kennis voor.
Dus wacht ik maar even af.

Als Danny (of iemand anders) het bestand graag snel wil hebben kan het eventueel via PB geregeld worden, maar ik schat zo in dat de mannen achter de schermen wel iets kunnen aanpassen.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Via PB is ook prima wat mij betreft, maar als het hier kan is het nog moier.
Wellicht dat we er anderen later ook mee kunnen helpen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.