Interessant topic is dit. Zelf ga ik ook een buitendeur van vuren maken. Deze wordt voor een schuurtje. De tips over het frame in dit topic komen daarbij al goed van pas, dank daarvoor. Misschien kunnen we met onderstaande info en vragen dit topic nog verder verrijken.
Achterliggende vraag
Ergens in het begin van dit topic wordt aangegeven dat bij de onderhevige (en niet al te brede) deur, reguliere scharnieren van 89mm voldoende zijn. Los van het esthetische oogpunt, vanaf welk moment voldoen reguliere scharnieren eigenlijk niet meer? Gaat dit enkel om gewicht? Of zijn er nog andere zaken die invloed hebben en wanneer zijn duimhengen dan een betere optie?
Specs van de deur en scharnieren
Het frame bij mij wordt geschaafd 22mm dik en het puntschroot dat daarop komt ook 22mm. De afmetingen van de deur: breed 1365mm en hoog 2160mm. Ik heb hiervoor axa heavy duty lagerschanieren aangeschaft. Deze kunnen bij 4 stuks 160kg hebben. Ter info: deze deur zal voornamelijk gesloten zijn en weinig gebruikt (paar maal per week). Het is niet de bedoeling om de deur overdag open te laten staan.
Quote:
"Bij een deurbreedte van meer dan 930 mm en een raambreedte van 800 mm, dient per 10 mm extra deur/raambreedte het gewicht van de deur/raam met 1,5% extra gewicht ingeschaald te worden."
Bron:
https://www.mijnijzerwaren.nl/img/cms/AXA_brochure_Scharnieren.pdf
De rekensom voor het gewicht
Als ik de hoeveelheid hout voor deze deur uitreken kom ik op ongeveer 0,12 m3. Als ik aan de extreme kant ga zitten voor vuren en 600kg-m3 aanhou, dan gaat het om 72kg hout. En daarbij een paar kilo hang- en sluitwerk. Laten we het afronden op totaal 80kg. Zou ik rekenen met 460kg-m3 dan kom ik incl hang- en sluitwerk op totaal 63kg.
De deurbreedte is 1365mm. Als ik de formule van Axa toepas, (1365-930)/10*1,5% dan moet ik het gewicht van de deur maal 1,65 doen waarmee ik op een 132kg uitkom bij 600kg-m3 en 104kg bij 460kg-m3. Ruim binnen de specs van deze scharnieren. Op basis van die berekening durfde ik de aanschaf van de scharnieren ipv duimhengen wel aan.
Twijfel en vragen
Maar.... ergens vraag ik me toch af of dit een goede keuze is geweest. Ik ben nog niet begonnen, dus kan nog alle kanten op. Theoretisch kunnen de scharnieren het wel aan, maar kan vurenhout zo'n gewicht op een paar schroeven bijvoorbeeld wel hebben qua treksterkte? Het blijft toch een wat zachtere houtsoort. Vooral de breedte van de deur doet me twijfelen. Graag jullie mening.
Andere vraag: zou ik het puntschroot het beste kunnen nagelen (staal spijkeren en uiteinden aan binnenzijde deur krom slaan) of schroeven met RVS?
Ter info: ik gebruik vuren voor deze buitendeur om het licht te houden gezien de breedte, maar ook omdat dit mijn eerste deur wordt. Dan kan ik beter wat oefenen met goedkoop vuren dan duurder hout