Zoals beloofd de foto's:
Pennen gemaakt op de frees, voor de eerste deur de rest in massa gemaakt:
Bekijk bijlage 45818
Gaten op de langgat boor van de vandikte bank:
Bekijk bijlage 45820
Schoor boven:
Bekijk bijlage 45827
Schoor onder, spikkels is geen schimmel maar spetters de vieze sneeuw is tijdens vervoer door de wielen van de aanhanger erop gespat:
Bekijk bijlage 45828
Midden dorpel ingezaagd en de schoor:
Bekijk bijlage 45823
In elkaar:
Bekijk bijlage 45824
Afgehangen:
Bekijk bijlage 45825
Planken geverfd en erop:
Bekijk bijlage 45826
Het forum draait soms foto's, ik weet niet wat de reden hiervan is.
Als Tuoh de uitvoering goed vindt, zijn de foto's misschien voor iemand nog handig.
Nogmaals bedankt Tuoh!
Zowel onder als boven werkt het wel, maar er zijn nu twee verschillende "technieken" door elkaar gemengd Voor de mierenneukers klopt het dus nog niet helemaal
Heb even een paar mogelijkheden geschetst, waarbij "A" en "C" bijeen horen en (best) gebruikt worden bij zwaar werk. Oplossing "B" is voor het lichtere werk.
Bekijk bijlage 41635
Oplossing "C" en de schets er juist boven laten twee mogelijke varianten zien van een ingewerkte schoor. Bij de bovenste schets wordt het "puntje" van de schoor haaks afgezaagd ten opzichte van stijl, dit is een werkbare oplossing die vaak toegepast word. Echter, oplossing "C" waarbij het "puntje" haaks gezaagd word ten opzichte van de borstlijn is de betere hier, deze manier van inlaten kan grotere drukkrachten de baas, prima geschikt voor grote en zware poorten dus, maar word ook toegepast bij kapgebinten en dergelijke. Bij het zware werk zijn de schoren meestal even dik als de rest van de constructie, de breedte word meestal wat smaller genomen dan de stijlen, gewoon voor het visuele aspect.
Bij een stijlbreedte van 140mm past best een schoor met een breedte van 120mm, etc...
Bij zwaar belaste constructie's word de pen aan de schoren minimaal 60mm lang genomen, zo kan deze getoogd worden, anders mag de pen een stuk korter zijn, 20mm is dan al voldoende, deze dient dan gewoon om de schoor in hetzelfde vlak te houden als de stijlen, hier moet zelfs geen lijm gebruikt worden, de inwerkende krachten houden de schoor zo wel op hun plaats.
Voor lichter werk (poortjes en deuren) moet de schoor maar de halve dikte hebben van de stijl en regels. De schoor word dan langs achter ingelaten in stijl & regel, nadien komt hier dan de beplanking over. Hier is het dus niet nodig om de schoren ook eens van een tweede schuine borst te voorzien. Enkel het "puntje" van de schoor wegzagen haaks ten opzichte stijl of regel is voldoende, zie schets "B" Heel belangrijk hier, de schoor moet zuigend passen in de uitfrezing, is hier speling dan heeft de schoor geen nut. Ook hier weer best de schoor iets smaller nemen dan de stijlen & regels.
En voor deuren of poorten waar twee of meer schoren komen te zitten heb ik ook even een schets gemaakt om te laten zien waar de schoren het best geplaatst worden, dat is dus niet pal in de hoek zoals je zo vaak ziet
Bekijk bijlage 41637
het zijn hoge en zware deurenik wil dan de eerder genoemde planken halveren en vlak schaven tot +/- 18mm en dan de balken samenstellen uit 3 op elkaar verlijmde planken. Dan krijg ik een balkmaat van ongeveer 90x54mm. Wat is jullie mening over dit idee?
In de massa hebt liggen, dat is gewoon of ik ze heb liggen? Ja dat wel, maar voor die paar frames zijn dat er niet heel veel dus andere opties sta ik ook voor open.tenzij je die planken van 200x22 in de massa liggen hebt,
Twee vragen:zou ik kiezen voor balken van bruto +/- 50x150 mm, en die halveren + weer samenlijmen
dan kom je rond de 45x135 uit
Planken tegen het frame verlijmen, of aan elkaar verlijmen? Dat geeft een plaat en daarmee voldoende stijfheid? Planken verlijmen vind ik geen probleem, maar dat gaat dan geen issue geven met werken/kromtrekken?ofwel planken lijmen & de volle breedte van 220 mm gebruiken,
met 'massa' bedoel ik 'veel'In de massa hebt liggen, dat is gewoon of ik ze heb liggen?
hier zit de stijfheid in de breedte van de balkenHet verschil is dan +/- 45mm minder breedte (maar iets meer dikte), gaat dat zo veel verschil geven/waar heb je de breedte voor nodig? Het idee van de frames is zoals de voorbeelden in dit topic, 2 stijlen, 3 regels en 2 schoren, dat lijkt me een stijf geheel gaan geven waarbij ik denk dat mijn deurmaten niet overdreven groot gaan zijn.
ik heb mijn binnendeuren met die kopse maat gemaaktZo'n balk 1x doormidden en tegenovergesteld weer verlijmen zou een stabiel genoeg resultaat opleveren?
Verder is deze balkmaat veel te vinden, maar eigenlijk enkel 'vers' gezaagd. Zou drogen daarvan in de loop der tijd geen probleem opleveren?
welkom !Deze ga ik ook even volgen, er moeten voor mijn schuur dit jaar ook 2 deuren gemaakt worden.
heb je er na het gebruik voor de buitenkant voldoende over, dan kan je die voor de draagstruktuur gebruiken
kleine zijsprong: hoe zit het met de uniformiteit met de rest van de schuur ?
ik lees 'hsb met zweeds rabat'
kan je bij de deuren het buitenaanzicht van de rest van de schuur benaderen ?
Deze kan ik niet helemaal volgen, omdat je hier een stuk tekst van iemand anders laat zien. Wat is de relatie met de maatvoering welke ik aangeef?hier zit de stijfheid in de breedte van de balken
onder #1 - zonder dat ik het eerst gelezen had - is de geplande breedte 12 cm (meen ik te mogen begrijpen, en niet 120 cm kopse maat)
Bekijk bijlage 91284
in het onderstaande sprak ik nog steeds over de balken voor de draagstruktuur
als jouw planken van 220 mm reeds voldoende droog zijn, én je hebt er voldoende over, dan kan je die gebruiken om te verlijmen. 220 bruto geeft minstens 180 netto da's wel breed, maar nog altijd beter dan 90
De buitenkant wordt afgewerkt met Douglas zweeds rabat, voor de deuren heb ik het over planken Douglas 200x22mm, dat zijn dus verschillende soorten planken (schuin geschaafd met lip versus recht toe recht aan), maar de houtsoort is dus wel gelijk.
Deze kan ik niet helemaal volgen, omdat je hier een stuk tekst van iemand anders laat zien. Wat is de relatie met de maatvoering welke ik aangeef?
Helder. Dat is alleen ongeveer 1/5e van de deurbreedte wat dan uit stijl bestaat, dat vind ik te breed. Zou kunnen overwegen om die planken smaller te zagen op 120-140mm breedte, dat gaat me alleen wel de dubbele hoeveelheid hout kosten. Maar ja als 90mm breedte echt te weinig is ontkom ik daar niet aan.
Zal ik wellicht beter planken van 150mm breedte er bij halen. Ik verwacht namelijk wel dat 3 verlijmde planken een stabieler resultaat geeft dan een balk welke 1x middendoor gaat.
Staat nog de vraag open hoe men denkt over de plankbreedte van de planken welke verticaal tegen de buitenzijde van het frame gaan komen. Volle breedte (werkende breedte ongeveer 180mm) aanhouden of 1x halveren en dan werkende breedte +/- 80mm?
dat eerste heeft mijn voorkeur vanwege de uitstraling, echter is dat Douglas niet het meest stabiele/spanningsvrije hout, ik kan niet zo goed inschatten of dat dat wel/niet goed gaat op volle breedte.
D
2- Zo'n balk 1x doormidden en tegenovergesteld weer verlijmen zou een stabiel genoeg resultaat opleveren?
Verder is deze balkmaat veel te vinden, maar eigenlijk enkel 'vers' gezaagd. Zou drogen daarvan in de loop der tijd geen probleem opleveren?
Planken tegen het frame verlijmen, of aan elkaar verlijmen? Dat geeft een plaat en daarmee voldoende stijfheid? Planken verlijmen vind ik geen probleem, maar dat gaat dan geen issue geven met werken/kromtrekken?
daar verwijs ik naar #1 van het draadje waarin we hier zittenDeze kan ik niet helemaal volgen, omdat je hier een stuk tekst van iemand anders laat zien. Wat is de relatie met de maatvoering welke ik aangeef?
ook ik vind 220 mm overdreven breedHelder. Dat is alleen ongeveer 1/5e van de deurbreedte wat dan uit stijl bestaat, dat vind ik te breed. Zou kunnen overwegen om die planken smaller te zagen op 120-140mm breedte, dat gaat me alleen wel de dubbele hoeveelheid hout kosten. Maar ja als 90mm breedte echt te weinig is ontkom ik daar niet aan.
je was op 14 jan 2016 onder #4 een van de eerste deelnemers aan dit draadjeEven wat (hout) stof van dit mooie topic afblazen
Hoi, ik maak er morgen even werk van. Het is een oude boerenschuur waar mijn werkplaats inmiddels in zit. er zitten nu lelijke multiplex platen in als deur. Ik heb een oude vloer van een schuur gekocht. dat zijn balken van ongeveer 110 bij 9cm dik bij 25 tot 25 breed. Fors en massief hout. van alles wat, Eiken, amerikaans grenen onder andere. Ik heb deze week een knappe hammer N4400 op de kop getikt en wil van die balken planken maken om die deuren mee te maken.welkom !
wat zijn de maten van jouw deuren ?
hoe ziet de rest van de schuur er uit ivm harmonie met de deuren
als de deuren voldoende stevig zijn + op hun plaats hangen . . . gewoon bekleden ?er zitten nu lelijke multiplex platen in als deur.
daarmee ga je de draagstruktuur niet maken, want 110 cm is te kort ?balken van ongeveer 110 bij 9cm dik bij 25 tot 25 breed.
het kriebelt !Ik heb deze week een knappe hammer N4400 op de kop getikt