Schuifdeuren

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Goedemorgen,

Op zolder heb ik een simpel plankenwandje gemaakt voor al onze bende. Nou had ik het plan om er simpele schuifdeuren voor te zetten maar ik heb moeite met een (betaalbare) optie te vinden om dat van te maken.
Het stuk bij de muur tot de draagbalk is niet erg dragend dus ik zoek naar een systeem waarbij het gewicht op de vloer rust. Zijn er mensen met ervaringen waar ik dit het beste kan halen? De strip op de vloer heb ik het liefst zo dun mogelijk.
In totaal is het 3090 mm breed (gaat nog een 90mm vanaf voor de vensterbank denk ik, zal daaronder gewoon aftimmeren. Lijkt me de mooiste optie). Het is 2110 mm hoog.
Let niet op de bende, wordt nog verder opgeruimd ;) ik vond het eerst niet zo'n probleem maar inmiddels is het onze kantoorruimte geworden vanwege het thuiswerken door corona. Dus wil de deuren plaatsen om wat meer rust in de kamer te krijgen.
Ik ben niet van plan om er een fortuin aan uit te geven. Ik weet niet hoe lang de situatie zo blijft, er is een 2e kind onderweg en degene die er al is heeft al interesse om te verhuizen naar zolder ;)
IMG_20210820_104649.jpg
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Storemax/stanley systemen zijn best betaalbaar vind ik.
Is alleen al wel bijna 10 jaar geleden dat ik dit verkocht. Weet niet of dit nog steeds gangbaar is.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Top bedankt voor de snelle reacties. Zal er eens naar kijken. Nog tips voor de deurpanelen zelf? Lijkt me dat de melamine meuk doorbuigt bij 211 hoog.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Lijkt me dat de melamine meuk doorbuigt bij 211 hoog.
tja, hoe groter de afmetingen van een plaat, hoe lager de prijs, hoe langer niet-vlak-opgeslagen, hoe meer kans op doorbuiging
niet dat ik tegen budgetvriendelijke oplossingen ben
wanneer je geen fortuin uit wil geven + je niet weet hoe lang je de deuren gaat houden, zou ik het risico op kromtrekken er bij nemen
komen ze echt te krom, dan kan je op de uiteinden op de binnen- of buitenzijde nog een strook in 90° plaatsen
alternatief is die 3.090 mm in delen op te splitsen + deuren te plaatsen
nog een alternatief zijn gordijnen
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Allereerst wederom bedankt voor het meedenken.

Ik ben nog aan het kijken wat handig is om te doen. Ik zoel dus gewoon iets wat wel recht blijft. Bij mijn ouders zag ik dat er slechts dun hout is gebruikt maar een aluminium profiel er omheen is gemaakt. Dus zoek daar nog een beetje in. Ik ben wel fan van mooier materiaal aan de buitenzijde maar mijn vriendin wil het toch wit, dus zal er ook geen fortuin aan uitgeven. Maar zijn er tips welk hout dan handig is om te gebruiken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
zijn er tips welk hout dan handig is om te gebruiken?
plaatmateriaal zal sowieso minst werken
melamine is het goedkoopst
de prijs van massief is een veelvoud + dat werkt
alternatief voor melamine zijn hpl-platen
ook prijzig, maar als je neemt wat er in voorraad is - en dat is wit zeker - dan valt het nog mee
melamine is in kleinere breedtes (minder dan 120 cm) met de boorden afgekant (met melamine, maar toch beter abs) te koop
de hpl moet je hoogstwaarschijnlijk op maat laten zagen + afkanten
alternatief is mdf te kopen, best gegrond of met grondeerfolie
de meest stabiele is de groene = 313 (vochtbestendig)
die kan je op maat laten zagen, moet je zelf aflakken, maar is een budgetvriendelijke oplossing
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik zal eens kijken :) Bedankt voor het meedenken. Zal me ook eens verdiepen in HPL. Storemax zelf heeft ook platen hiervoor, is echter ook melamine. Ik zal eens wat uitzoeken en anders gewoon voor de panelen van storemax gaan en in het ergste geval zelf wat profielen van staal/ alu maken ter versteviging.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Nah, vind ik dan weer niets. Ik probeer hun platen even en versterk ze desnoods wel. Echt een goeie optie lijkt niet echt te bestaan (Naja als ik wat meer neer wil tellen wel. Maar toch)
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Een laag U profiel ( of hoeklijn tegen elkaar ) met lagers. De lagers met een pen / bout aan een strip en die monteer je aan de deur. De lagers lopen dan in het gootje. Moet er aan de bovenkant nog wel een geleider komen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.986
813
Omgeving Leiden
Je kan een rechthoekig voorzet frame maken van bijvoorbeeld 15mm mdf waarmee je dan U profiel balken maakt. Staander links en rechts en een bovenbalk
Dat is stijf genoeg om deuren aan op te hangen en je hoeft die alleen maar vast te schroeven met één schroef aan de draagbalk. En de deuren vallen links en rechts ook in de U balk; ziet er netjes uit. Staanders links en rechts kan je op de grond nog verbinden met een strook mdf vlak op de grond.
Mijn ervaring met "het is maar tijdelijk", is dat dat nooit tijdelijk is :)
 
Laatst bewerkt:

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Die laatste zin zou zomaar kunnen kloppen ;) heb zelf ook over zoiets nagedacht, maar zou er niet snel tevreden over zijn dacht ik zelf. En echt rechte balken zijn lastig te vinden en leek me teveel ruimte kosten, hoewel ik ook niet verder gedacht heb dan dat te doen met 2"x4". Ter plekke van staal in elkaar lassen is ook nog langs gekomen maar werd toch wat gedoe ;)
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Afgelopen zaterdag toch maar aan de slag gegaan met het storemax systeem. Je mag het In geen houtbewerking noemen aangezien die 8mm melamine plaat meer plastic en lijm is dan hout geloof ik :rolleyes:
Maar goed, eer aan de bovenzijde wat balkjes bevestigd om een waterpas balk te hebben om de bovengeleider op te zetten. Was prima te doen met een zaagtafel en handzaag. Daarna met de invalzaag de deuren op lengte gemaakt en met de afkortzaag alle aluminium profielen. Hoort dat? Nee, maar het is zacht spul en het zaagblad lijkt er geen last van gehad te hebben en het geeft een ontzettend strak resultaat in tegenstelling tot de ijzerzaag of haakse slijper.
Uiteindelijk ben ik blij met het eindresultaat in ieder geval. En het zal inderdaad wel lang blijven staan zo ;)IMG_20210904_183856.jpginmiddels het kiertje links en rechtsonder afgetimmerd en het ziet er prima uit.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.986
813
Omgeving Leiden
Ik vroeg me nog af hoe je de bovenbalk hebt vastgezet. En of je één lange rechte balk hebt gebruikt of dat je toch iets anders hebt gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.