Schoonheid zit van binnen / Beauty inside,

Eik, (100x16cm, lengte - diameter)

Een eiken tak, gezaagd 2019 en toen gelijk ontdaan van schors maar niet de uiteinden afgesloten.
Gevolg een flinke lengte scheur.

Met twee bijlen, moker en enkel wiggen stuk gespleten in twee helften.

IMG_3631.JPG

IMG_3633.JPG

IMG_3634.JPG

Toen de vraag wat er mee te doen.
Ik wil in ieder geval in één deel bloemtak met bladeren uit snijden.
Later moeten wel weer beiden delen zo goed mogelijk op elkaar aansluiten.

IMG_3688.JPG

IMG_3689.JPG

IMG_3690.JPG

IMG_3692.JPG

Wat ik anders ga doen dan voorgaande werkstukken is dat ik ga proberen alleen met gutsen, beitels en snijmessen dit werkstuk te maken dus zonder ook maar een stukje schuurpapier te gebruiken.

Gr. Edwin
 

Bijlagen

  • IMG_3686.JPG
    IMG_3686.JPG
    115,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_3690.JPG
    IMG_3690.JPG
    179,3 KB · Weergaven: 12

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ah, tof. Na de berichten in een ander draadje over het niet werken met schuurpapier, ga jij de uitdaging aan. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Ik heb trouwens de indruk dat deze manier van houtbewerken wel nat hout nodig heeft. Niet dat ik er veel vanaf weet, maar meestal zie ik dit soort gereedschap met vers gezaagde stukken. Is het niet veel te hard, nu het al wat droog is?
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Ah, tof. Na de berichten in een ander draadje over het niet werken met schuurpapier, ga jij de uitdaging aan. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Ik heb trouwens de indruk dat deze manier van houtbewerken wel nat hout nodig heeft. Niet dat ik er veel vanaf weet, maar meestal zie ik dit soort gereedschap met vers gezaagde stukken. Is het niet veel te hard, nu het al wat droog is?
Hoi Meron,

het gaat verbazend goed ( tot nu toe 😝). Het snijdt natuurlijk anders dan vers hout maar na Acacia lijkt eik wel boter. Hahaha.
het hout is kurkdroog , goed rekening houden met de nerf richting helpt veel.
Gr Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: meron
Vanavond weer een uurtje in mijn schuurtje.

Verder, diepte dat is wat ik probeer te krijgen . daardoor moet ik dieper het hout weg snijden op verschillende niveaus. Maar opletten dat ik de hoge delen niet weg haal.
IMG_3714.JPG

IMG_3713.JPG

Bij de tweede bloem komt er een blad. Deze ligt het diepst. de bloemstengel van de eerste en de tweede bloem lopen over dit blad heen.

Ik had globaal mijn idee met potlood getekend. Dit was op de vorige foto´s slecht te zien.
Vandaag heb ik het met zwarte stift getracht wat duidelijker te maken zodat het wat zichtbaarder wordt voor iedereen.


I

Ik hoop dat nu duidelijk is wat het eind resultaat van deze zijde van de tak moet worden .

IMG_3715.JPG

IMG_3717.JPG


Nog een filmpje wat `klopt`.......



Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Leuk, zo met die filmpjes. Voor je het weet ben je een Youtube held en wordt je op straat herkend.

Het is iig duidelijk wat het moet worden. Vooral het laatste stuk lijkt mij boeiend te worden. Als de grove vorm erin zit en je zonder schuurpapier voor de verfijning moet gaan zorgen. Dat wordt zeker vaak de beitels slijpen.

groet en succes!
Meron
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Vandaag weer een stukje verder gegaan.
De bloemkelk waar je recht op kijkt dieper gemaakt en het blad en bloem die daar na komen verder uit gesneden.

IMG_3766.JPG

IMG_3768.JPG


IMG_3769.JPG

IMG_3771.JPG

Doordat ik onder de bloemstengels, blad en bloemen veel diepte wil creëren haal ik me zelf wel wat op mijn hals. Ik merk dat ik op die diepte moeilijk alles vlak/glad kan snijden. Onder het blad heb ik straks een diepte van zo'n 7 cm en de bloem kelk is nu 5cm diep.

Met een vlakke smalle beitel kan ik de bodem als die vlak is wel glad krijgen.
Is de ruimte beperkt wordt het toch wel een heel karwei.
Nu heb ik vorig jaar een sikkelguts gekocht en met deze hoop ik de diepere delen mooi vlak te krijgen.
Ook is het zaak om nu de stofzuiger in de buurt te houden om regelmatig de spaanders te verwijderen.

Gr Edwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Magda en jelmer
En weer verder......
Ik ga eerst de grove vormen uitwerken ondanks dat het zeer aanlokkelijk is om details uit te werken.
Het diep uitsnijden heeft tot gevolg dat je soms met je gereedschap de kwetsbare hoge kanten raakt. Zijn die dan te dun of al af dan is de kans op onherstelbaar beschadigen groot.
IMG_20211001_220621_HDR.jpg

IMG_20211001_220632_HDR.jpg

IMG_20211001_220726_HDR.jpg
IMG_20211001_220658_HDR.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.