Schilderijtje reliëfsnijden en chipcarving

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat scheelt toch ‘n slok op ‘n borrel Magda!
Dit ziet er echt veelbelovend uit!(y)
Het schilderijtje begint tot leven te komen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Magda
Prachtig Magda,

Nu komt er meer en meer "leven" in het werkstuk.
Door het creëren van diepte bij de bloemen springen deze er nu uit. Het is alleen niet altijd gemakkelijk om zo aan de onderzijde van de bloem te moeten snijden. Vooral opletten dat je de andere delen niet beschadigd.

Ook de bladeren krijgen een meer natuurlijke uitstraling doordat ze niet egaal vlak meer zijn.
Als je bij de over elkaar liggende stengels ruimte tussen deze snijdt krijg je op die plekken ook meer diepte.
Je zult zien dat je zelf ook meer op die manier gaat werken, diepte creëren door bepaalde delen dieper te snijden . Bijvoorbeeld de onderzijde van de voorpoot thv de buik, de bolling van de achterpoot en het bloemen- hart van de bloemen.

Goed bezig (y).

Groet Edwin
 

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Dank je wel Edwin,

Het is inderdaad niet makkelijk om eronder te snijden maar met veel geduld lukt het wel. En heb me uitrusting uitgebreid met een pincet om die kleine snippers los te trekken/weg halen.

Ik ga nu kijken hoe de bladeren en takken "los" kan krijgen voor meer effect want dat vind ik zelf ook mooier.
De eekhoorn ga ik weer over een paar weken verder onder begeleiding zodat hij net echt gaat lijken.
Nu ik dit zo allemaal zie is de rotsblok waar hij op zit een saai stuk iets geworden. Ik heb een mooie afbeelding van een gespleten rots gevonden en ga kijken of ik die erin kan maken. Op eigen gelegenheid dus dat gaat nog spannen worden of hij ook zo sprekend word zoals de rest.

Hou jullie op de hoogte
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Het is inderdaad niet makkelijk om eronder te snijden maar met veel geduld lukt het wel. En heb me uitrusting uitgebreid met een pincet om die kleine snippers los te trekken/weg halen.
Indien het hout volledig los gesneden is, dan blaas of kwast je het zo weg.
Stukjes die nog ergens vast zitten los scheuren, kan toch nooit een strakke vorm geven met de gewenste oppervlaktestructuur ( glad, gesloten) geven?
Lossnijden en niet lostrekken zou het moeten zijn, vind ik, pincetten en tangen gebruik ik niet bij het snijden.

Nog iets: men heeft nogal eens de neiging om dat pulken , of plukken, met de vingers te doen.
Maar hoe meer je aan je hout komt hoe meer die kan verkleuren, vuil worden. Eikenhout is hier bijvoorbeeld berucht voor., door de reactie met het looizuur. Daar krijg je een vieze grijszwart oppervlakte. Werkelijk onaanvaardbaar en een houtsnijder zal op het einde snel het hele wek nog eens moeten oversnijden

Lossnijden en niet lostrekken zou het moeten zijn, vind ik, pincetten en tangen gebruik ik niet bij het snijden.

groeten,

Ornament
www.houtsnijden.eu
film houtsnijden, beeldhouwen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Indien het hout volledig los gesneden is, dan blaas of kwast je het zo weg.
Stukjes die nog ergens vast zitten los scheuren, kan toch nooit een strakke vorm geven met de gewenste oppervlaktestructuur ( glad, gesloten) geven?
Lossnijden en niet lostrekken zou het moeten zijn, vind ik, pincetten en tangen gebruik ik niet bij het snijden.

Nog iets;men heeft nogal eens de neiging om dat pulken , of plukken, met de vingers te doen.
Maar hoe meer je aan je hout komt hoe meer die kan verkleuren, vuil worden. Eikenhout is hier bijvoorbeeld berucht voor., door de reactie met het looizuur. Daar krijg je een vieze grijszwart oppervlakte. Werkelijk onaanvaardbaar en een houtsnijder zal op het einde snel het hele wek nog eens moeten oversnijden

Lossnijden en niet lostrekken zou het moeten zijn, vind ik, pincetten en tangen gebruik ik niet bij het snijden.

groeten,

Ornament
www.houtsnijden.eu
film houtsnijden, beeldhouwen
Beste Ornament,

Dan is het maar goed dat ik net begonnen ben met houtsnijden en niet veel/geen ervaring heb!! En niet weet hoe ik het anders moet aanpakken omdat ik er niet bij kan komen met me vingers maar iets smals nodig heb om de snippers eruit te krijgen. En de snippers als ze vast zitten krijg je niet los met de pincet. Soms zit het nog met een klein hoekje voor een kwart vast wat je niet kan zien. Dan is de pincet ideaal.

Mocht ik vaker dit werk gaan doen dan krijg ik ook meer ideeën en ervaring hoe ik het zou moeten doen. Voor nu ben ik erg blij en trots met hoe ik de vorderingen maak.

Groetjes Magda
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Mooi te zien hoe het geheel langzaamaan tot leven komt. De stappen die nu gaan volgen zullen daar nog meer voor gaan zorgen, maar zijn daarmee ook best kritisch en risicovol. Vooral bij het lossnijden is er de kans dat iets afbreekt.

Misschien vinden traditionele houtsnijder het "vloeken in de kerk", maar wat hulpgereedschappen kan het heel wat makkelijker maken. Wanneer ik echt de diepte in moet, gebruik ik zelf vaak van die tandartsdingen. Als je die zelf nog wat slijpt, kun je ze ook als schrapers gebruiken en kun je de ruimte onder de bloem mooi strak schrapen. In mijn draadje over mijn gebedsnootje heb ik een foto geplaatst van het gereedschap dat ik gebruik.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
We maken allemaal gereedschappen als er iets op onmogelijke plaatsen moet worden gesneden.

Men kan natuurlijk best van uitgaan dat je niet de eerste bent die sukkelt en onze voorgangers vaak heel ingewikkelde spullen maakten. De kans is dus groot dat veel van deze problemen al opgelost zijn , door er gereedschap voor te ontwikkelen en die door de gereedschapsmakers in hun catalogus te laten opnemen.
Bloemen , blaadjes en acanthusblad werden in zo'n enorme hoeveelheden gesneden dat al het gereedschap om ze te snijden gewoon verkrijgbaar waren en nog steeds zijn. Ook om op de moeilijkste plaatsen een deftig oppervlakte ( deel van een vorm) na te laten.

En toch maken we allemaal gereedschappen als er iets op onmogelijke plaatsen moet worden gesneden. Vaak omdat we niet de tijd hebben om om die te gaan halen , we niet kunnen wachten, of omdat we ze niet wensen aan te kopen. Soms is het echt uit noodzaak, omdat daar nu juist geen gereedschap voor te verkrijgen is.

Niet voor niets dat Henry Taylor meer dan 1300 verschillende houtsnijgereedschappen maakt. Pfeil heeft heel wat minder modellen in de aanbieding.
 

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Klaar!!! Nou ja in iedergeval voor mij want mijn doel is bereikt. Hij is 10x mooier geworden dan wat ik ooit zou durven dromen.
Bij het schoonsnijden van de bloemen ben ik er achter gekomen dat ik get geduld niet heb om dat netjes te doen. Dus ik dacht als ik dat netjes ga maken dan komt er een stapel van niet afgemaakt werk of ga hem afraffelen. En nu hij in de lijnzaadolie staat zie ik nog meer dingen die ik zou moeten doen. Dus het is een goede keuze geweest
De volgende keer ga alleen een beestje en waar hij op zit in reliëf doen en de rest als kerfsnede. Want dat vind ik erg leuk en is ook gelijk me sterkste kant. Op naar een van de volgende projecten.
20211212_133446.jpg20211212_133459.jpg20211212_133515.jpg
 
Hoi Magda,

Hij is prachtig geworden.

Ik ken dat probleem wat jij aanhaalt betreffende afwerking.
Mogelijk zijn wij daarin te kritisch of wij hebben gewoon oog waar zich de moeilijkheden voordoen.
Wij hebben onlangs een intressaria werkstuk van een collega houtbewerker gekocht. Werkelijk een pracht Veulen, uit meerdere soorten hout. Toch merk ik dat ik daar anders naar kijk als mijn wederhelft.
Sommige foutjes vallen mij direct op terwijl dat door andere niet wordt gezien.

Ik weet zeker dat dit project jouw een schat aan ervaring heeft bezorgt waarmee je dus jouw kunde hebt verrijkt.

Groet Edwin
 
  • Geweldig
Waarderingen: Magda

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Hoi Magda,

Hij is prachtig geworden.

Ik ken dat probleem wat jij aanhaalt betreffende afwerking.
Mogelijk zijn wij daarin te kritisch of wij hebben gewoon oog waar zich de moeilijkheden voordoen.
Wij hebben onlangs een intressaria werkstuk van een collega houtbewerker gekocht. Werkelijk een pracht Veulen, uit meerdere soorten hout. Toch merk ik dat ik daar anders naar kijk als mijn wederhelft.
Sommige foutjes vallen mij direct op terwijl dat door andere niet wordt gezien.

Ik weet zeker dat dit project jouw een schat aan ervaring heeft bezorgt waarmee je dus jouw kunde hebt verrijkt.

Groet Edwin
Hoi Edwin,

Dat is ons probleem als vakmensen, wij zien dingen die anderen niet zien. En blijven net zo lang doorgaan tot dat er geen hout meer over is ;)
Daarom heb ik ook gezegd tot hier en niet verder. Nadat hij in de olie is gezet zag ik nog veel meer dingen.
En omdat gewoon goede en heldere uitleg/hulp heb gehad sta ik ook te popelen om aan een nieuw werkstuk te gaan beginnen. En weet wat voor nu mijn sterkste punten zijn en misschien dat ik over een jaar of 2 wel weer een poging ga wagen met de bloemen.
Voor nu meer dan tevreden.

Magda
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Wat is er precies mis met de bloemen? Ik zie natuurlijk wel dat er vast meer details in hadden gekund, maar dat zal altijd zo zijn. Zoals ze er nu uitzien, hebben zeer meer dan genoeg details en zijn ze goed in balans met de rest. Het is een erg goed geslaagd werkstuk geworden.

Ik herken overigens wel die zoektocht van wanneer iets nu goed is. Soms moet je gewoon iets goed genoeg vinden, het in de olie zetten en doorgaan naar een nieuw werkstuk.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.232
535
Eanske
ingoogni.nl
@Magda (dit soort) houtsnijwerk is absoluut niet mijn ding, dus ik kijk er naar als of het een "plaatje" is. De structuur van de staart harmonieert heel goed met de bloemen. Ze zijn gelijkvormig, niet identiek maar er is een goede overeenkomst. De eekhoorn is glad, dat geeft een mooi contrast en maakt het onderwerp ook echt het onderwerp. De steen is wat die is en dat is prima.

Als ik iets als "storend" zou moeten aanwijzen dan zijn het eerder de bladeren rechts. Die hebben een zekere hardheid. Dat komt natuurlijk door de vorm maar dat zie ik als een gegeven. Zou het de bladeren "zachter" maken als je ze meer in de achtergrond laat verdwijnen? Ze wat minder los van de achtergrond laat komen door de randen wat "lager" te maken, af te schuinen?

De compositie zou wat spannender zijn als de eekhoorn minder in het midden zou zitten. Meer naar links in het beeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Magda

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
@meron Dank je wel. Bij het werkstuk zelf zie je meer dingen dan op de foto maar ik merkte gewoon, als ik dat helemaal perfect zou willen krijgen dat ik er ergernis van zou krijgen. En omdat hier in de groep mensen zijn die veel verder in het vak zijn dan wat ik ben, Die zullen zeggen hij is bij lange na niet af. Maar vergeten hoever ik ben gekomen hiermee.

@knotwilg Dank je wel voor je feedback. Ik zal het meenemen naar me volgende projecten
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@meron Dank je wel. Bij het werkstuk zelf zie je meer dingen dan op de foto maar ik merkte gewoon, als ik dat helemaal perfect zou willen krijgen dat ik er ergernis van zou krijgen. En omdat hier in de groep mensen zijn die veel verder in het vak zijn dan wat ik ben, Die zullen zeggen hij is bij lange na niet af. Maar vergeten hoever ik ben

Dat ben ik niet met je eens. Je werk is echt supertof en heel goed gelukt. Iedereen die het werk van iemand anders bestempelt als "niet af" is een prutsers en heeft geen recht van spreken.
Het gaat enkel om het plezier dat je er zelf uit haalt en ieder werkstuk is per definitie klaar als de maker het af vindt.
 

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Ik vind het zeer gaaf voor een eerste werk Magda! Het heeft mij geinspireerd om binnenkort ook eens te gaan beginnen met relief carving. Ik ben ook een beginnend houtsnijder en heb nu 3 hele simpele werkjes proberen te maken (een vogeltje, een hondje en een mannetje). Ik merk dat het echt enorm lastig is. Ik maak nog met name globale vormen, zonder details. Ik vind het al moeilijk genoeg om de gewenste vormen te bereiken. Desondanks ben ik al snel tevreden om te zien dat ik per werkje kleine vorderingen maak. Over een tijdje wil ik met details gaan werken. Al doende leert men!

Verder ben ik wel heel benieuwd naar de tips die je hebt gekregen van de ervaren houtsnijders. Zou je me mee kunnen nemen in een aantal van de tips waar jij het meest aan hebt gehad?

Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.