Schilderijtje reliëfsnijden en chipcarving

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Na de vele complimenten dat iedereen de eekhoorn leuk vond. Heb ik besloten om er nog eentje te maken maar dan wat ingewikkelder. Gutsen afgestoft, na 10 jaar in de kast zijn ze nog steeds scherp😲 en een leuke afbeelding gezocht, goed voor reliëfsnijden en chipcarving. Ben zeer benieuwd hoe ver ik kom want 10 jaar geleden liep ik steeds vast dus hoop dat de gezegde klopt: hoe ouder hoe wijzer😅. Hou jullie op de hoogte hoe het proces verloopt.
Het is Lindehout 200x300x40
20210917_191518.jpg20210917_200326.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Nou Magda, die van jouw hebben 10jaar in de kast liggen rusten, maar de mijne liggen al zeker 40 jaar in de kast 😇
 
  • Leuk
Waarderingen: Magda

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Hoi Magda,

Mooi, kun je genoeg diepte creëren ?. Ik vind het zelf altijd moeilijk om meerdere hoogtes ( dieptes ) te maken als het werkstuk een beperkte dikte heeft.

Groet Edwin.
Hoi Edwin,

Dear heb ik dit keer voor gezorgd. Heb 4 cm dat ik de diepte in kan gaan. Weet ook niet hoe ik de hoogtes moet bepalen dus doe ik wat ik zie. Van hoog naar laag. Heb geloof ik wel geleerd om eerst de diepte en laag hoogte te bepalen maar dan raak ik in de stress.

Magda
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Het wordt zeker al wat, maar je moet niet zeggen dat de eekhoorn lastig doet, volgens mij ligt het ergens anders aan 😇
 
  • Haha
Waarderingen: Magda
Eekhoorn die moeilijk doet ??. Hier zijn ze onze tuin aan het volstoppen met walnoten meer niet , 😝
Ik begrijp wat je bedoeld, probeer anders alleen het hoofdje naar voren te laten komen. Dan de rest variëren op ongeveer dezelfde hoogte/diepte.
Gaat jouw echt wel lukken om ook dit eekhoorntje prachtig te maken.
Gr . Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: Magda

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Heb hem even een paar nootjes gegeven en hij werkte mee🤣🤣🤣.
Ben nog niet helemaal tevreden maar ga weer verder als ik de takken en bloemen heb gedaan. Hopelijk dan ook weer wat meer ervaring met de details. Stap voor stap kom ik er wel
20210922_200256.jpg
 
Laatst bewerkt:

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Weer een stukje verder. Ben nu tevreden met de eekhoorn en ga een poging wagen aan de bladeren en takken. Toch wel spannend allemaal omdat het in diverse lagen is en ook wat gedraaide effecten. Maar ook hier geld weer stap voor stap en als ik het effe niet meer zie, de volgende dag verder 20210929_200642.jpg20210929_200706.jpg
 

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Na een goede vastloper, niet weten hoe ik de bladeren natuurlijk/echt, zou moeten krijgen. Heb goede hulp gezocht bij een houtsnijder in Kampen, die heeft me weer goed opweg geholpen. En nog meer tips gegeven hoe ik het zou moeten doen. En ook hoe ik de eekhoorn, die ik al goed gelukt vond, echt/natuurlijk zou kunnnen krijgen. Dus ik heb besloten om nog maar een paar keer erheen te gaan, anders klopt me plaatje weer niet. Heb er zin in20211023_140721.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Hoi Magda,

Een vastloper kan meestal geen kwaad. Soms duurt het wel langer dan je zou willen. In jouw geval kort dus.
Ik heb wel eens iets voor langer dan een jaar onder de werkbank gehad voor ik er verder mee ging.

Hulp of visie van andere helpt bij de ontwikkeling naar een ervaren houtsnijder. Soms loop je te prutsen terwijl iemand anders er een " simpele" oplossing voor heeft.

Het werkstuk gaat nu steeds meer en meer leven.

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: Magda

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Hoi Magda,

Een vastloper kan meestal geen kwaad. Soms duurt het wel langer dan je zou willen. In jouw geval kort dus.
Ik heb wel eens iets voor langer dan een jaar onder de werkbank gehad voor ik er verder mee ging.

Hulp of visie van andere helpt bij de ontwikkeling naar een ervaren houtsnijder. Soms loop je te prutsen terwijl iemand anders er een " simpele" oplossing voor heeft.

Het werkstuk gaat nu steeds meer en meer leven.

Groet Edwin
Hoi Edwin,

Altijd lastig als je het niet ziet wat je moet doen. En in mijn geval omdat het de eerste keer is dat ik dit doe, leek het wel even handig. Om op deze manier wat ervaring op te doen. En het heeft me echt goed geholpen ook voor in de toekomst. Ik hield teveel aan het origineel vast wat een foto was en in hout moet je dat dan een beetje los laten en je eigen architect zijn. Nu ik dat weet zal het in de toekomst wel een stukje makkelijker zijn.
Had dit even nodig voor de nodige zelf vertrouwen want ik zag het niet meer. En vond het zonde om hem in de kast te legen en er zou dan ook geen vervolg meer komen, ook niet in een ander werkstuk omdat ik het niet kan. En nu zit ik weer vol zelfvertrouwen en er komt denk ik ook een vervolg. Maar eerst deze even tot leven erwekken.

Magda
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hoi Edwin,

Altijd lastig als je het niet ziet wat je moet doen. En in mijn geval omdat het de eerste keer is dat ik dit doe, leek het wel even handig. Om op deze manier wat ervaring op te doen. En het heeft me echt goed geholpen ook voor in de toekomst. Ik hield teveel aan het origineel vast wat een foto was en in hout moet je dat dan een beetje los laten en je eigen architect zijn. Nu ik dat weet zal het in de toekomst wel een stukje makkelijker zijn.
Had dit even nodig voor de nodige zelf vertrouwen want ik zag het niet meer. En vond het zonde om hem in de kast te legen en er zou dan ook geen vervolg meer komen, ook niet in een ander werkstuk omdat ik het niet kan. En nu zit ik weer vol zelfvertrouwen en er komt denk ik ook een vervolg. Maar eerst deze even tot leven erwekken.

Magda
Ik snap wat je zegt, maar die vastlopers horen er bij en zijn juist een teken dat je je aan het ontwikkelen bent. Dus wees juist blij met die momenten; het enige waar ze toe kunnen leiden is dat je iets nieuws leert en een betere houtsnijder wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
We komen er langzaam maar zeker!!! Ik krijg goede hulp en uitleg hoe ik het beste kan snijden. Ben nu op het punt gekomen dat ik de bloemen los kan gaan snijden van de achtergrond. De steen ga ik ook nog aanpassen. En over een paar weken word het lijfje van de eekhoorn afgemaakt. Daarna kan ik de staart mooi gaan snijden. Ben zeer tevreden met hoe het gaat20211117_201232.jpg20211117_201255.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.