Scheppach HA 2000 afzuiger werkt niet

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Als zowel de Scheppach als de Festool een zelfde capaciteit zouden hebben zou de festool toch aanvoelen als een machine welke harder zuigt. Dit komt inderdaad door de kleinere slang diameter, de luchtsnelheid moet hierdoor hoger liggen om toch een zelfde volume per tijdseenheid te kunnen halen in vergelijking met de Scheppach.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
allen duidelijk
echter, nu weet ik nog niet, is het 800 kuub per uur of 800 liter per sec (of wellicht minuut)

Rob, dank je...fijn om weer terug te zijn
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, dan ga ik uit van 800 kuub per uur, dat is dus gelijk aan 13.3 kuub per minuut dan in tegenstelling tot 3.6 kuub per minuut van de festool moet dit toch een flink verschil opleveren.
Zodra mogelijk zal ik het eens testen, de festool staat er ook nog, als ik er aan denk zal ik er een filmpje van maken
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.258
309
Heelsum
Ok, dan ga ik uit van 800 kuub per uur, dat is dus gelijk aan 13.3 kuub per minuut dan in tegenstelling tot 3.6 kuub per minuut van de festool moet dit toch een flink verschil opleveren.
Zodra mogelijk zal ik het eens testen, de festool staat er ook nog, als ik er aan denk zal ik er een filmpje van maken

Dat verschil is er natuurlijk niet, de oppervlakte van een 50mm slang is ongeveer 19,6 vierkante centimeter. De oppervlakte van een 100mm slang is circa 78,5 vierkante centimeter. Per vierkante centimeter zuigt je festool dus 3600 / 19,6 = 183 liter weg en je Scheppach 169. De Festool zuigt dus meer weg en bovendien meer geconcentreerd dan de Scheppach. Het zuigt dus ongeveer even hard relatief aan het oppervlak. Verschil is 8% meer volume per vierkante centimeter voor de Festool.

Als je uitgaat van een 36mm slang wordt het verschil helemaal wild, daarvoor is oppervlak maar 10 vierkante centimeter en dan zuigt hij dus ineens 360 liter per vierkante centimeter en dat is toch ineens 2 keer zoveel als de Scheppach.

Bij een 27mm slang wordt het volume per cm zelfs 630 liter en dat voel je natuurlijk wel als verschil.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat begrijp ik, maaaaaaar....
ik heb aan de festool een slang met een verloop naar 100 mm, dus het zuigende oppervlak waarmee ik vergelijk is ook 100mm

btw. bericht gelezen over jouw 2600 ?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Toxiq, zoek eens op "debiet" en "stroomsnelheid", daar is al het een en ander over geschreven hier. Google aanslingeren met deze zoektermen geeft ook veel info.

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.