schakelaar met onderbreking voor Kity 616

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
175
75
Bilzen
De schakelaar van mijn tafelzaagje Kity 616 valt voortdurend uit. Als ik de zaag aanzet, springt de schakelaar direct uit. Na enkele pogingen blijft de schakelaar wel aan, maar het probleem wordt erger en erger. Ik heb het kastje opengedraaid en zag onderstaande schakelkastje erin zitten. Dit is volledig afgesloten. Ik vermoed dat dit moet vervangen worden. Ik vind dit type schakelaar uiteraard niet meer. Dus wat kan een alternatief zijn? En hoe moet dit aangesloten worden? Er zitten toch wel redelijk wat kabeltjes aan ...

IMG_20250224_140928741.jpg

IMG_20250224_140905259.jpg

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
175
75
Bilzen
De drukknoppen met een compressor uitblazen wil ook wel eens helpen.
Er is geen drukknop op het schakelkastje. Op de eerste foto is bovenaan het kastje een staafje te zien. Hierop schuift de knop. Deze knop draai je naar rechts en zou dan moeten blijven staan in deze positie. Er is geen ruimte waar ik zou kunnen uitblazen.

Laatst bewerkt:

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
175
75
Bilzen
Dit vond ik nog terug bij de papieren van deze zaagtafel. Kan ik hiermee een nieuw type schakelaar aansluiten? Hoe?
1740413905217.png

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.909
1.087
Omgeving Eindhoven
Als ik zo naar het schakelschema kijk, zitten er meerdere kastjes/schakelingen in, en ook een condensator.
Dat tweede kastje (waarschijnlijk tegen de motor aan) is het kastje rechtsonder op de tekening, met daarin de condensator. Heb de daar ook nog een foto van?

En kan je volgen waar welke draden naartoe lopen?
Volgens het schema moeten er aan dat blok dat je op de foto in je hand hebt een draadbrug en de ingaande fase (bruin) en nul (blauw) zitten aan de ene kant van het blok. Volgens mij zie ik die in een rij aan de kant het verst van de camera af.
En de andere 3 (blauw, zwart, bruin), dus op de foto de 3 vooraan, lopen naar het 2e kastje (samen met de geelgroene = aarde).

Vervolgens gaat in dat andere kastje bruin via de condensator (gele draad ingang, rode draad retour) naar (denk ik) de motor.
En dan is de zwarte draad de geschakelde draad (als ik het zou inschatten L1 uit het motorschakelschema) en blauw de nul.

Nu weet ik niet wat de functie is van die derde draad die van kastje 1 naar kastje 2 gaat (de bruine, die naar de condensator loopt). Zit die toevallig in het blok op je foto intern verbonden met de bruine ingangsdraad vanuit het stopcontact? M.a.w. staat daar altijd stroom op, ongeacht of de machine is ingeschakeld of niet?
Heb je een mulitmeter met continu-meting? Dan zou je dat kunnen doormeten.

Want als dat zo is en dat blok schakelt puur de bruine ingangsdraad om naar de zwarte, dan zou je daar een universele nullastschakelaar voor in de plaats kunnen zetten (bijvoorbeeld deze), en dan de bruine draad doorlussen zodat die in het 2e kastje aangesloten blijft.
Maar dan moeten we wel weten of die inderdaad doorgelust is en altijd stroomvoerend is (dus of dat doorlussen zoals ik beschrijf inderdaad de bedoeling is).

• Leuk
Waarderingen: bert007

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
175
75
Bilzen
Ik heb het 2de kastje geopend. De kleuren zoals op het schema staan, komen overeen met de kleuren in beide kastjes, behalve:
- geel en blauw in het 2de kastje zijn omgewisseld: zoals ik lees op het schema is dit owv de draairichting
- de kleuren van de condensator kloppen niet (bruin en blauw ipv geel en rood), vermoedelijk is de condensator al eens vervangen

De bruine draad van kastje 1 naar kastje 2 is NIET zichtbaar verbonden met de stroomtoevoer. Zie ook onderstaande foto. Misschien wel in het kastje, maar momenteel heb ik geen mulitmeter. Ik bekijk dit verderop als mijn multimeter terug bij mij is (uitgeleend ...). Links komt de stroom binnen, rechts gaat hij naar het 2de kastje.

IMG_20250225_090238748.jpg

Foto van het 2de kastje. Voor zover hier iets op te zien valt...

IMG_20250225_090318082.jpg

Laatst bewerkt:

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
82
23
Nijmegen
De Unistop is een thermische beveiliging.. het kan ook zijn dat de motor om een of andere reden te warm word? En dat dat steeds sneller/vaker aan de hand is?

• Leuk

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
175
75
Bilzen
de motor om een of andere reden te warm word
Het probleem doet zich vooral voor bij het starten van de motor. Misschien dat de piekstroom een hogere temperatuur geeft, maar mij lijkt het eerder een mechanisch probleem te zijn. Ik heb het gevoel dat de schakelaar niet in positie blijft en 'losspringt'. Ik durf wel eens een tikje tegen het (eerste) kasje te geven hetgeen vaak wel helpt.

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
82
23
Nijmegen
Ze zijn ook gebruikt in de Inca lintzaagjes. Hier heeft iemand een mechanisch probleem in de schakelaar ontdekt, en blijkbaar kunnen oplossen..
Wie niet waagt wie niet wint :)

En als je wilt kun je hier een nieuwe Unistop bestellen...

• Leuk

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
175
75
Bilzen
Mail gestuurd, nog geen antwoord gekregen.
Vandaag antwoord gekregen: is al jaren niet meer beschikbaar. Ze hebben blijkbaar ook geen alternatief.
En als je wilt kun je hier een nieuwe Unistop bestellen...
Da's een optie, maar da's meer dan ik voor de zaag heb gegeven.

Morgen de zaak eens doormeten zoals klusrob voorstelt.

Wat misschien ook een optie is: de schakelaar (van doosje 1) verwijderen en vervangen door een nullastschakelaar.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.653
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
Da's een optie, maar da's meer dan ik voor de zaag heb gegeven.
dan heb je een koopje gedaan !

Het probleem doet zich vooral voor bij het starten van de motor.
heb geen inca
wel ooit ervaren dat de thermische beveiliging van mijn spilfrees uit sloeg
had de spil te lang niet meer gebruikt, waardoor er te veel weerstand was, waardoor verhitting

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
69
36
47
Wespelaar (Haacht)
Thomasz, ik had het zelfde issue met de zelfde schakelaar. Mijn conclusie was dat er idd een palletje was dat afgesleten is en hierdoor de schakelaar niet meer in de aan-stand houdt. Ik heb gewoon de schakelaar vervangen. Eventuele thermische beveiliging is er (voorlopig) tussen uit, maar ik gebruik de machine maar sporadisch en check regelmatig of de motor enigsinds warm wordt, tot op heden geen probleem.
Hier even mijn verhaal :
aansluitingen-3-fase-kity-motor

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
82
23
Nijmegen
Kapotte clixon kan nog steeds, ik weet niet of je die kunt vinden.. doorverbinden van draadjes die daar heen gaan zou een testje zijn dat je kunt doen..

• Leuk

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
175
75
Bilzen
Thomasz, ik had het zelfde issue met de zelfde schakelaar. Mijn conclusie was dat er idd een palletje was dat afgesleten is en hierdoor de schakelaar niet meer in de aan-stand houdt. Ik heb gewoon de schakelaar vervangen. Eventuele thermische beveiliging is er (voorlopig) tussen uit, maar ik gebruik de machine maar sporadisch en check regelmatig of de motor enigsinds warm wordt, tot op heden geen probleem.
Hier even mijn verhaal :
aansluitingen-3-fase-kity-motor
Als ik dit verhaal lees, lijkt het mijn probleem te bevestigen. Straks de schakelaar voorzichtig openmaken en het palletje eens bekijken. Als ik een andere schakelaar zou zetten, zou ik wel een willen met een nullastbeveiliging (of hoe noem je zo iets). En uiteraard op 220V.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.