schakelaar met onderbreking voor Kity 616

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
82
23
Nijmegen
Dag Bert,
Iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar ik zou je toch willen meegeven dat de enige overeenkomst eigenlijk is dat jouw machine het ook niet doet :). En verder heb je (ik ook hoor) dan snel de neiging om veel te herkennen in zo'n verhaal, maar dat komt ook omdat het dezelfde machine, schakelaar etc. is. En ook een hobbyist, en ook een liefhebber van hout ipv iemand met verstand van elektro.

Er kunnen een aantal oorzaken zijn Logisch beredenerend zou even kijken of de clixon kapot is, en die dus even doorverbinden, verstandiger zijn dan een schakelaar gaan openmaken die je ws niet meer dichtkrijgt..
Dat kan daarna altijd nog, immers :cool:

Ik bedoel het helemaal niet wijsneuzerig, hoor, ik realiseer me dat dat miss zo overkomt.

Ik heb zelf al zo vaak zaken verder gesloopt dan logischerwijs verstandig was.. Beredeneren hoe het werkt,, en testjes doen, niets ingrijpends is vaak verstandiger. Een clixon moet doorverbinden, doet hij dat niet, dan gaat de zaag nooit draaien :)
Sukses

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
175
75
Bilzen
Aan Rop66 en Elzemaa. Terwijl jullie mij goede raad aan het geven waren, heb ik het kastje opengemaakt. Er is een asje zo goed als gebroken. Ik heb eerst geprobeerd het te lijmen met CA lijm, maar dat lukte niet. Dus ben ik begonnen om op de plaats van het asje een gaatje te boren waarin ik een spijkertje met dezelfde diameter ga steken. Toen ging de bel en was onze zoon er met zijn 2 kinderen en was de pret uit (of begon hij net).

IMG_20250227_141342896.jpg

Wordt vervolgd.

En aan allen bedankt voor de tijd die jullie spenderen om me te adviseren. Fijn om zo'n ondersteunend forum te kunnen raadplegen.

• Geweldig
Waarderingen: Rop66

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.640
3.333
Als je er de tijd voor kan vinden, wil je dan een fotoreportage maken. Ook van de gehele schakelaar en de componenten die er in zitten? Deze storing komt geregeld voor en dan krijg je een mooie data base op het forum.

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
175
75
Bilzen
Ik heb het pinnetje even rechtgezet (hmmmm) en het 'schijfje' dat erop hoort even teruggeplaatst. Dit is volledig van kunststof, zal dus wel OK zijn.

IMG_20250227_140249629.jpg

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
175
75
Bilzen
Ondertussen heb ik het asje met succes vervangen, maar dat is blijkbaar niet het enige probleem. Of heb ik het asje beschadigd bij het openen van het schakelkastje? De motor blijft nog steeds niet aan (meestal) bij het aanschakelen. Ik heb het witte elementje op de foto van Thomasz eens nauwkeurig bekeken: dit regelt het al dan niet aanblijven van de motor. Als de spoel geen stroom krijgt, zal het de schakelaar uitzetten. Dit witte elementje is op een cruciale plaats wat afgesleten.

1740915062996.png

Ik krijg geen nauwkeurige foto hiervan, op onderstaande foto het bedoelde element:

IMG_20250301_105832667.jpg

De slijtage zit in het kwartronde deel onderaan in het midden van dit onderdeel.

Dus zal het een nieuwe schakelaar worden.
Nu weet ik niet wat de functie is van die derde draad die van kastje 1 naar kastje 2 gaat (de bruine, die naar de condensator loopt). Zit die toevallig in het blok op je foto intern verbonden met de bruine ingangsdraad vanuit het stopcontact? M.a.w. staat daar altijd stroom op, ongeacht of de machine is ingeschakeld of niet?
Heb je een mulitmeter met continu-meting? Dan zou je dat kunnen doormeten.

Want als dat zo is en dat blok schakelt puur de bruine ingangsdraad om naar de zwarte, dan zou je daar een universele nullastschakelaar voor in de plaats kunnen zetten (bijvoorbeeld deze), en dan de bruine draad doorlussen zodat die in het 2e kastje aangesloten blijft.
Maar dan moeten we wel weten of die inderdaad doorgelust is en altijd stroomvoerend is (dus of dat doorlussen zoals ik beschrijf inderdaad de bedoeling is).

Ik heb even doorgemeten wat je suggereerde, Klusrob. Er zit geen spanning op de bruine draad van kastje 1 naar kastje 2 als de motor niet draait en de stekker in het stopcontact steekt.

Hoe de nieuwe nullastschakelaar moet aangesloten worden, zal ik nog moeten uitvissen. Ik lees in ieder geval al dat ik goed moet oppassen met spanning die op de condensator blijft zitten.

Met behulp van de foto van Thomasz vond ik wel meer info over een mogelijke manier van aansluiten:

Just for posterities sake and the next person trying to change a switch on one of these Kity motors... this is what I did:

1740915832179.png

That's right - if I remove the mystery brown wire from the equation and don't connect it at all, the motor runs. I connected mains live (brown) to motor brown, and mains neutral (blue) to motor black and the motor runs.
Essentially, it's like this:

1740915899811.png

This does raise a question about what the thin brown coil is for (perhaps something to do with the old style NVR switch, or a heat sensor or something..) but that's a question for another day.
I'm not an electrical engineer - use this solution at your own risk!

Bijlagen

• 1740915719356.png
    1740915719356.png
    384,7 KB · Weergaven: 3

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
175
75
Bilzen
Vandaag bij een zeer vriendelijke en behulpzame verkoper van houtbewerkingsmachines in Stokrooi (niet zo ver van mijn woonplaats) geweest. Hij heeft me een nullastschakelaar verkocht voor een erg schappelijke prijs met de nodige uitleg hoe te installeren.

De installatie was soms trial and error, met enkele interventies van de zekeringenkast, maar uiteindelijk werkt alles naar behoren.

Ik heb de thermische sensor afgekoppeld (1 van de 2 dunne bruine kabeltjes losgekoppeld en afgetaped.

IMG_20250304_114717268.jpg

Ik had deze eerst verbonden gelaten, maar de zekering sloeg af. Ik vermoed dat ze is doorgebrand, ik zal dus de temperatuur zelf in het oog moeten houden.

Verder heb ik de nieuwe schakelaar als op onderstaande foto aangesloten: links de kabels van het stroomnet, rechts de kabels naar de motor. De blauwe kabel naar de motor ongebruikt gelaten en afgetaped.

IMG_20250304_114800935.jpg

Verder het kastje aangepast aan de nieuwe schakelaar.
Ik heb de nullastschakelaar getest door de zaag aan te zetten en vervolgens de stekker uit te trekken en terug in te steken.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.