Schaaltje uit wilg

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Zie hier de eerste schaal die ik gemaakt hebt op deze manier.

Gemaakt uit wilg. Een stuk wat over was van het maken van het klemblok/werkbankje wat jullie op één van de foto's zien staan.

Erg leuk om te doen. Ik heb gebruik gemaakt van een haalmes in het begin om de bast eraf te halen en de bolling wat af te vlakken. Daarna met een rechte guts nummer 9 de groffe vorm uitgehakt en daarna afgewerkt met een gebogen guts nummer 6. Toen de buitenkant met een bijl in vorm gebracht en afgewerkt met een lang houtsnijmes.

De nettere afwerking komt als ie gedroogd is. Voor nu ben ik heel erg blij met het resultaat. Ik had niet gedacht dat mijn eerste poging al zo'n mooi schaaltje zou opleveren, dit smaakt naar meer!😃

20210206_125207.jpg20210206_125238.jpg20210206_125246.jpg20210206_125136.jpg20210205_094005.jpg20210205_100114.jpg20210205_102054.jpg20210205_121424.jpg20210206_105742.jpg20210206_114636.jpg
 
Prachtig Sandra,

Is dit wilgen hout wat al langer ligt?. Het lijkt mij al wat droger dan vers hout.
Ik heb ooit een schaaltje uit berk gegutst wat die ochtend was gekapt (na een voorjaars storm),


Daar stond gewoon het boom sap in tijdens het werken. Voorzichtig drogen !!!!.
Ik heb de schaal tijdens het bewerken geruime tijd in een afgesloten plastic zak bewaard samen met wat spaanders. Nadat ik hem af had heb ik heb flink in de olie gezet en hij is wonderbaarlijk nooit gebarsten.

Ik ben benieuwd hoe hij straks is als hij klaar is .

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandra Witteman

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Prachtig Sandra,

Is dit wilgen hout wat al langer ligt?. Het lijkt mij al wat droger dan vers hout.
Ik heb ooit een schaaltje uit berk gegutst wat die ochtend was gekapt (na een voorjaars storm),


Daar stond gewoon het boom sap in tijdens het werken. Voorzichtig drogen !!!!.
Ik heb de schaal tijdens het bewerken geruime tijd in een afgesloten plastic zak bewaard samen met wat spaanders. Nadat ik hem af had heb ik heb flink in de olie gezet en hij is wonderbaarlijk nooit gebarsten.

Ik ben benieuwd hoe hij straks is als hij klaar is .

Groet Edwin
Hoi Edwin,

Dank voor je compliment!

Deze wilg was nog geen maand ervoor geveld, dus dat kun je (zeker in de winter) gerust vers noemen. Het maakt wel een groot verschil of een boom geveld wordt in het groeiseizoen of daarbuiten. Bij jouw berk was de sapstroom vol op gang, dus dan is er veel meer vocht aanwezig in het hout. Met drogen moet je daar ook terdege rekening mee houden, heel rustig aan zoals je al schreef.

Deze kom ligt ook in de snippers, in een doos, om rustig te drogen, maar dat is meer voorzorg dan echte noodzaak denk ik. 😉 De doos zorgt voor het extra ademende effect, het vocht kan dan langzaam weg, terwijl het in plastic toch uiteindelijk niet echt weg kan als het echt dicht zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.