Schaaf no4

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.285
613
Moordrecht
Minder werk aan een schaaf betekent wel meer geld. Ik heb een Juuma nr 4, daar zit wel een prijskaartje aan.
Hier een Dictum. Is wat goedkoper, maar dat is met een goedkoper ijzer. Het HSS ijzer is hetzelfde. Als ik me niet vergis worden ze ook in dezelfde fabriek gemaakt (Quangsheng). Fantastische schaven, nul werk, alleen slijpen van het blad. Dat betekent ook dat je moet leren slijpen. Nu kom je wel even weg met deze schaven met het stroppen, maar dat gaat je niet lang lukken
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.837
1.036
Omgeving Eindhoven
Als je lekker wilt kunnen schaven, moet je beginnen om te kunnen slijpen. Want alleen met een scherpe schaafbeitel snijd je door het hout ipv te hakken.

Qua schaaf, aan iedere schaaf zal je wat werk hebben om 'm helemaal goed te krijgen. Tenzij je een Veritas of Lee Nielsen koopt, maar daar betaal je ook voor (richting de €500,-). Dat zou ik dus voor een beginnend houtbewerker zeker niet aanraden. Maar daar hebben ze het vlakken van de zool al voor je gedaan, en je betaalt dus voor meer uurloon + een extra kwaliteitscontrole (en idd, ook nog voor een iets beter ontwerp en staalkwaliteit).

En dat vlakken van de zool, stelt eigenlijk ook weinig voor. Kost alleen wat tijd, maar is niet moeilijk. Er kunnen gewoon wat ongelijkheden in zitten die je er beter uit kunt halen (door 'm over de slijpsteen te halen). Maar... als je nog weinig ervaring hebt met schaven zal je dat ook niet zo heel hard merken, en kan je gerust zo beginnen, om de zool later een keer aan te pakken.

Bij de cursus die ik een paar jaar geleden volgde, werden bijna alleen de Peaktool-Luban schaven gebruikt. Niet de peaktool-basic, maar de iets luxere versie. Die zijn net wat beter afgewerkt dan de basic. Deze dus.
En die werden niet of maar heel beperkt bijgewerkt of gecontroleerd volgens mij als ze uit de doos kwamen, meer dan de beitel een keer goed wetten werd er volgens mij niet aan gedaan. En die schaafden ook gewoon heel goed, hoor.
Van de Stanley zou ik (ver) weg blijven. Dat is tegenwoordig geen kwaliteitsmerk meer (dat was het wel tot ongeveer 1980), het is nu een dhz-merk dat geschikt is voor ruwbouw, niet voor het fijne houtbewerken. Ik zou zelf iets meer geld uitgeven, en nu een schaaf kopen waar je lang plezier van gaat hebben.

Voor het slijpen, ik heb zelf een diamantsteen korrel 400/1000 (deze) en een watersteen korrel 4000 (deze). Gekocht nav wat wij op de cursus gebruikten.
Daarnaast heb ik ook een slijpmachine, maar die gebruik ik alleen maar als de beitel echt bot is, zeg maar 3x per jaar. Om te beginnen kan je dus toe met deze 2 'stenen', zolang je maar begint met wetten als de beitel nog niet helemaal bot is. Want dan duurt het veel langer voordat je weer verder kunt, vaak is het dus sneller om vaker tussendoor even bij te werken dan te wachten tot het echt nodig is.

De slag van het slijpen/wetten moet je even doorkrijgen. Dat is (vind ik) moeilijk te leren vanaf papier of youtube, het werkt beter om dat life van iemand te leren, zodat diegene het kan laten zien (en aanwijzingen geeft als je het vervolgens zelf doet). Maar, dat geldt ook voor het schaven (en het afstellen van de beitel). Daarvoor moet je ook even het gevoel krijgen, en een paar keer gezien en gevoeld hebben hoe het goed moet.
Beiden leer je als het goed is op je cursus. Dus als je (nog) niet hebt geleerd om gereedschap te slijpen/wetten, vraag daar dan naar, want dat is na het schaven an sich het belangrijkste van houtbewerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vurenhout en Jeroen81

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.