Naar mijn mening klopt dit niet.T.a.v. de zogenaamde low angle schaven:
Een gewone schaaf als 4, 6 en 7 hebben een schaafhoek van 45 graden met bevel down.
Low angle schaven een hoek van b.v. 15 graden met bevel up. Samen met de bevel hoek van 25 graden kom je uit op 40 graden. Niet zoveel lager dan 45.
Het snijdende vlak van een schaaf -of andere beitel is het vlak dat het dichtste bij de normaal op het hout oppervlak komt (in het filmpje de hoek tussen de bovenzijde van de beitel en het mondvlak aan de neuszijde). Bij een "bevel up" schaaf is dat het vlak dat je krijgt na het optellen van de bed hoek en de vouw.Naar mijn mening klopt dit niet.
Neen!!Het snijdende vlak van een schaaf -of andere beitel is het vlak dat het dichtste bij de normaal op het hout oppervlak komt (in het filmpje de hoek tussen de bovenzijde van de beitel en het mondvlak aan de neuszijde). Bij een "bevel up" schaaf is dat het vlak dat je krijgt na het optellen van de bed hoek en de vouw.
Bij een low angle (lage hoek schaaf) is de aanvalshoek gelijk aan de vrijloophoek de snijhoek (hoek ten opzichte van de spiegel) en heeft geen invloed op de aanval hoek. De vrijloop hoek kan ik dus niet aanpassen.Het verhaal wordt misschien duidelijker als je het over de snijhoek en de vrijloophoek van de beitel hebt.
Klopt!Om het voor me zelf op een rijtje te krijgen, zonder conclusie:
de linker afbeelding twee beitels. De witte op een bed van 45° en met de vouw naar beden en een tophoek van 30°. De groene op een bed van 15° en met de vouw omhoog en een tophoek van 30°. De rode lijnen zijn de bissectrices van de tophoeken. Op macro schaal, of beter op schaal van de vouw, 'ziet' het hout exact de zelfde geometrie. Gaan we voorbij de vouw dan verandert er wat.
In het rechter plaatje is de hoek van de zwarte beitel verandert naar 25°. Hoe we de vouw van de groene ook slijpen, we kunnen de zelfde geometrie niet bereiken. Willen we de zelfde geometrie dan moet de groene bedhoek vergroot worden en de vouwhoek daarop aangepast.
Als je de tophoek van de groene beitel stomper zou maken dan kun je dat in principe bij de zwarte ook bereiken door ook aan de bovenkant een facet te slijpen. Een kleinere groene tophoek betekend dat je het bed voor de zwarte moet aanpassen.
De eerste vraag is, hoe belangrijk is de vrijloophoek van de zwarte beitel? In de literatuur vindt ik voornamelijk iets in de trant van als het maar schaaft ofwel meer dan 12°.
De tweede vraag is of kijken op schaal van de vouw voldoende is?
Bekijk bijlage 132827
O, de eeuwige discussie die ik hierover heb met mijn vader! Vroeger werd dat inderdaad geïndoctrineerd op de timmerschool. Naar mijn idee vooral om te voorkomen dat je op locatie danwel op de bouw, waar geen nette werkplek is, de schaaf bovenop een ander stuk gereedschap parkeert en de beitel beschadigd.Ik heb altijd ingeprint gekregen, om de schaaf op zijn kant, of op een houtje te leggen, zodat het scherp vrij is van de werkbank.
Haha Jaa ik snap het. Maar had het mesje even terug gedraaid zodat hij er niet uit stak. Maar vond het voor de foto wel leuk om de schaaf er zo op te zetten! En zo kan ik weer een keer oefenen met het instellen volgende keer als ik hem gebruik.Ik heb altijd ingeprint gekregen, om de schaaf op zijn kant, of op een houtje te leggen, zodat het scherp vrij is van de werkbank. Fijn dat je een terugkoppeling geeft en dat je aankoop aan je verwachtingen voldoet.