Samurai Werkplaats Kruk

Stuiter

Actieve deelnemer
17 jun 2016
30
4
Aalsmeer
Altijd leuk om de filmpjes van de Samurai te bekijken. Vooral de verbouwingen van zijn werkplaats en woning kan ik erg van genieten. Jammer dat het de laatste tijd minder is geworden. Mooi om te zien wat je aan het maken bent. Succes met de laatste stappen.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dank voor jullie complimenten! :)

Ik kijk zijn filmpjes inderdaad graag en vind het ook jammer dat hij de laatste tijd minder filmpjes op YouTube plaatst. Hij zal veel bezig zijn met MakersMob. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Inmiddels weer wat vorderingen gemaakt met de kruk. Zoals gezegd waren de liggers tussen de poten de volgende stap, maar door alle hoeken, was het uittekenen nog een behoorlijke puzzel...

Eerst maar eens droog passen en uitvogelen hoe de ligger ongeveer moet komen te zitten. Op dit moment kijk ik eigenlijk niet meer naar de tekeningen van de kruk, maar haal ik de maten uit het werk.

20200418_152948.jpg

Daarna bepaald hoe de pennen moeten worden gezaagd en dit middels zaagtafel, handzaag en veel beitelwerk gerealiseerd.

20200420_161610.jpg

Vervolgens aan de hand van de liggers nogmaals controleren of hetgeen afgetekend op de poten wel overeenkomt en daarna de stap wagen om de boormachine in de poten te zetten. Na veel hakwerk is het moment daar.... de eerste ligger proberen....

20200420_161543.jpg

Nou... dat had een stuk slechter gekund. Dit geeft moed voor de volgende en na nog wat hakwerk stond de kruk er als volgt bij:

20200423_165515.jpg

Daar ben ik toch behoorlijk tevreden mee!

Nu verder met het afwerken van de pennen. De eerste stappen zijn gezet met de figuurzaag:

20200424_161913.jpg

Daarna met de vijl en wat schuurpapier de afwerking

20200424_171230.jpg

Voor nu tot zover.

Volgende keer weer verder ;-)
 

Bijlagen

  • 20200423_165515.jpg
    20200423_165515.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 185

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Altijd leuk om de filmpjes van de Samurai te bekijken. Vooral de verbouwingen van zijn werkplaats en woning kan ik erg van genieten. Jammer dat het de laatste tijd minder is geworden. Mooi om te zien wat je aan het maken bent. Succes met de laatste stappen.

Oh — Makers Mob… Om te beginnen: tot voor kort kon je als YouTuber een leuk inkomen peuren vermits je in een redelijke frequentie filmpjes plaatste. Denk aan iets in de orde van 1 of 2 euro per 1000 abonnees per jaar bij gemiddeld twee films per week; waarschijnlijk aan de bovengrens daarvan. Maar dat is nu niet meer zo — het algoritme van YT is anders, meer richting van wat YT verdient, niet wat de posters ermee verdienen.

Als je als YT'er afhankelijk was van dat oude verdienmodel, kan ik me voorstellen dat je paniekerig wordt. Wss daarom dat een paar van de meer populaire zich hebben samengedaan en MM zijn begonnen. Dat is een abonnee-model, dat niet anders is dan het aloud bekende verhaal van Keurkoop Rotterdam: je doet mee en het is of een ding om ervan af te komen of je vergeet het steeds en zit er weer een jaar aan vast.

Weet dit: ik vind veel van die founders echt wel ok, maar ze zijn inmiddels geen amateurs meer (in de goede zin van dat begrip), maar effectief voor hun bestaan afhankelijk van hun digitale aanwezigheid, en niet van wat ze maken.

Dus: dat zijn geen makers meer, maar media-mensen.

Een tip: zoek naar de kanalen van YouTubers die niet minder dan duizenden abonnees hebben, dan zie je nog echte betrokkenheid.

(Sorry dat ik hier wat uitgesproken op reageer, maar ik heb er iets mee — dat het Internet niet geworden is wat het had kunnen zijn…)

O, nog iets: Jesse, de Samurai Carpenter is volgens mij van Belgische afkomst, dus niet NL. Zijn achternaam is De Geest.)
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
@ Bert, Dank voor je reactie. Ik begrijp dat je dit zo voelt. Het is inderdaad een verdienmodel. Aan de andere kant, als zij op deze manier hun inkomen kunnen verdienen met datgene waar echt hun passie ligt, begrijp ik dat goed. Dat lukt mij voorlopig nog niet ;-)


Afgelopen dagen weer wat vorderingen gemaakt met de kruk.

Ik heb de resterende liggers ook voorzien van enige afwerking en sleuven gezaagd om de wiggen straks in te slaan

20200425_115559.jpg

20200425_115608.jpg

En natuurlijk ook de wigen alvast klaargemaakt door middel van de lintzaag

20200505_095731.jpg


Daarna ben ik begonnen met de verbinding waar ik toch wel het meeste tegenop zag: De schuivende zwaluwstaartverbinding tussen onderstel en zitting. Ik kijk hier tegenop omdat ik dit nog nooit had gedaan en omdat het heel precies moet. Wanneer het zwaluwstaartfreesje net niet goed staat afgesteld, zit de zitting te losjes op het onderstel.

Ik heb de verbinding begonnen met de blokjes met de zwaluwstaart op de freestafel te frezen:
20200505_103949.jpg

Daarna volgde het aftekenen en het uithakken van de gaten waarin de blokjes in het onderstel moeten komen. Hier ben ik blijkbaar vergeten foto's te maken :rolleyes:. Van het passen wel een foto:
20200505_191901.jpg

Daarna begint toch echt het lastige gedeelte. Eerst het uittekenen van de verbinding op de onderzijde van de zitting.
20200505_151422.jpg

Daarna het uitboren en hakken van de "insteekgaten"(?)
20200505_153851.jpg20200505_153851.jpg

Bij de volgende stap heb ik met een stiftfreesje eerst de bulk van het materiaal weg gefreesd, daarna de rest met de zwaluwstaartfrees.
20200505_155348.jpg

Bij het passen bleken de blokjes toch wat losjes te zitten. Om dit op te lossen heb ik de blokjes omhooggetrokken en een opvulplaatje van een millimeter onder getikt en vervolgens afgesneden. Zo stond de verbinding tussen zitting en zwaluwstaartblokje mooi op spanning
20200505_155802.jpg

Daarna heb ik de gaten in de ligger van het onderstel voorzien van lijm en over de zwaluwstaartblokjes heen geschoven en geklemd.
20200505_160411.jpg

Wat resteert is een mooi sluitende schuivende zwaluwstaart verbinding :D

Ik ben erg blij dat ook dit weer goed gelukt is. De volgende stap is het verlijmen van het gehele onderstel. Daarna begint het einde van dit project in zicht te komen. De zitvorm in de zitting zal ik aanbrengen met een komschijf op mijn haakse slijper. Die moet ik eerst nog even bestellen, dus daar moet ik nog op wachten.

Alvast weer bedank voor het lezen :D

Groet, René
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Ziet 'ie er nu nog steeds zo mooi uit? ;-) In een werkplaats wil het nog wel een zooitje worden...
Maar zonder dollen, echt een mooie kruk waar je je helemaal kan uitleven op de verbindingen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Erg mooi (zeker voor een werkplaats). Op de foto's dacht ik dat je noten had gebruikt, maar ik las dat het ovangkol was. Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat ik zeker ook een mooie houtsoort moet ik zeggen.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dank voor jullie reacties!

Hij ziet er nog steeds zo uit, maar jullie geven wel precies mijn dilemma aan. Ik vind de kruk eigenlijk ook te mooi om in de werkplaats te gebruiken :rolleyes:. Nu heb ik het doel dus een beetje voorbijgestreefd ;).

Als dit in je werkplaats staat, wil ik de meubels in je woonkamer wel eens zien...

De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met een interne verbouwing. Nu dat bijna op zijn einde loopt, komt er tijd vrij voor meubels in de woonkamer. Een hoop plannen, maar zo weinig uren in een dag....:rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.