@ Bert, Dank voor je reactie. Ik begrijp dat je dit zo voelt. Het is inderdaad een verdienmodel. Aan de andere kant, als zij op deze manier hun inkomen kunnen verdienen met datgene waar echt hun passie ligt, begrijp ik dat goed. Dat lukt mij voorlopig nog niet ;-)
Afgelopen dagen weer wat vorderingen gemaakt met de kruk.
Ik heb de resterende liggers ook voorzien van enige afwerking en sleuven gezaagd om de wiggen straks in te slaan
En natuurlijk ook de wigen alvast klaargemaakt door middel van de lintzaag
Daarna ben ik begonnen met de verbinding waar ik toch wel het meeste tegenop zag: De schuivende zwaluwstaartverbinding tussen onderstel en zitting. Ik kijk hier tegenop omdat ik dit nog nooit had gedaan en omdat het heel precies moet. Wanneer het zwaluwstaartfreesje net niet goed staat afgesteld, zit de zitting te losjes op het onderstel.
Ik heb de verbinding begonnen met de blokjes met de zwaluwstaart op de freestafel te frezen:
Daarna volgde het aftekenen en het uithakken van de gaten waarin de blokjes in het onderstel moeten komen. Hier ben ik blijkbaar vergeten foto's te maken
. Van het passen wel een foto:
Daarna begint toch echt het lastige gedeelte. Eerst het uittekenen van de verbinding op de onderzijde van de zitting.
Daarna het uitboren en hakken van de "insteekgaten"(?)
Bij de volgende stap heb ik met een stiftfreesje eerst de bulk van het materiaal weg gefreesd, daarna de rest met de zwaluwstaartfrees.
Bij het passen bleken de blokjes toch wat losjes te zitten. Om dit op te lossen heb ik de blokjes omhooggetrokken en een opvulplaatje van een millimeter onder getikt en vervolgens afgesneden. Zo stond de verbinding tussen zitting en zwaluwstaartblokje mooi op spanning
Daarna heb ik de gaten in de ligger van het onderstel voorzien van lijm en over de zwaluwstaartblokjes heen geschoven en geklemd.
Wat resteert is een mooi sluitende schuivende zwaluwstaart verbinding
Ik ben erg blij dat ook dit weer goed gelukt is. De volgende stap is het verlijmen van het gehele onderstel. Daarna begint het einde van dit project in zicht te komen. De zitvorm in de zitting zal ik aanbrengen met een komschijf op mijn haakse slijper. Die moet ik eerst nog even bestellen, dus daar moet ik nog op wachten.
Alvast weer bedank voor het lezen
Groet, René