Rubio monocoat op eiken fineer kleur aanpassen

Roderick d

Nieuw lid
1 aug 2025
2
0
Den haag
Dag allemaal, ik ben nieuw op dit forum en hoop dat iemand ons kan helpen met het volgende. We hebben een keuken van eiken fineer. Het is een dunne laag fineer, ik schat 1mm of minder. Deze is in de keukenfabriek afgewerkt met Rubio monocoat in de kleur Oyster. Echter is de kleur nog te warm en verzadigd (gelig/oranje). We willen de kleur graag wat valer krijgen, een beetje meer richting de kleur van onbehandeld eiken. Wel willen we dat de afwerking mooi mat blijft. Hoe kunnen we dit aanpakken?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.386
2.637
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom

ben geen rubio-kenner
principe is dat je een behandeling altijd op een teststuk uitvoert, vooraleer met het uiteindelijke werkstuk aan de slag te gaan
is dat hier moeilijk, begin dan met een oppervlak dat weinig zichtbaar is, zoals de binnenkant van een deur

jorisvh

Post veel
andere kleur overzetten lukt niet want de bovenste laag is verzadigd. dat smeer je er op en neem je integraal weer af.
ik vrees dat kaal schuren de enige optie is. en dat moet grondig zodat je een egaal oppervlak krijgt, anders risico op vlekken door verschillende mix van oud en nieuw.
lukt waarschijnlijk best met schuurnet en stofzuiger. gewoon schuurpapier gaat snel vollopen, zeker als de olie geen maanden uitgehard is. korrel 120, max 150, dan wordt pigment best opgenomen. daarna goed ontstoffen en reinigen met rubio cleaner.
op 0,6mm fineer is dat zeker een risico, testen op een achterkant (en de nieuwe kleur ook)!

dit is op basis van wat ik van opleidingen bij rubio onthouden heb, geen garantie. bel Rubio tech support in Izegem even om zeker te zijn. ze hebben fantastische technical service engineers.

Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.305
650
Klinkt als een klusje waaraan ik niet zou beginnen. Als je op slechts 1 frontje even te diep schuurt, is de hele keuken bedorven.
Alternatieven: andere keuken / andere partner / jezelf verzoenen met de aanblik.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.